Biyografi
1973 yılında Tebriz'de doğuldu. 1990 yılından Güney Azerbaycan Türklerinin şifahi edebiyatını toplamaya başladı. Azerbaycan Türkçesinin Tebriz şivesinde topladığı atasözleri, deyimler ve hikayeler Tebriz radyosu Türkçe bölümünde ve Tebriz gazetelerinde yayınlandı. Tebriz-Karadağ aşıklarının söylediği 30 destanı toplayıp elektronik şekline çevirip TURUZ sitesine ekledi: https://turuz.com/search?q=nabi kobotarian
Sözlü geleneğin toplanması, yazıya geçirme çalışmalarını destanları yazıya geçirmekle devam etmektedir. Tebriz aşıklarının söylediği Şikari Destanı ve Emir Erselan Rumi Destanlarını sözlü gelenekten toplayarak bilim dünyasına tanıttı. Aşıklık geleneğinin en uzun manzum ve mensur destanı olan "Şikâri Destanı" Tebriz-Karadağ söylemi Türk Dil Kurumunun yürüttüğü "Türk Dünyası Destanları Tespiti, Türkiye Türkçesine Çevirme" projesi çerçevesinde çalışıp kitap şekline getirdi. Aynı proje çerçevesinde "Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı", "Mehemmed İle Gülendam Destanı" çalışmalarını yürütmüştür. Tebriz Aşıklık Geleneği ve Aşık Edebiyatı adlı Yüksek Lisans tezinde, "Tebriz Aşıklık Geleneğinde Destan Söyleme" adında doktora tezinde İran'dan topladığı 15 aşık destanını ilk defa bilim dünyasına tanıttı. Bu çalışmalarından dolayı 2016 da Bilim Onur Ödülüne layık görüldü.
Duyurular & Dokümanlar
Diğer
İran sınırları içerisinde bulunan Türklerin dili, edebiyatı ve zengin kültürleri son zamanlarda araştırmacıların dikkatini çekmiş durumda. Bölgede büyük Türk nüfu sunun varlığı, zengin bir sözlü geleneği oluşturmuştur. Âşıklık geleneğinin en zengin şeklini bu bölgede görmemiz mümkündür. Düğünlerde hâlâ âşıkların destan [hikâye] parçaları anlattıklarını görmekteyiz. Bazı kahvehanelerde âşıkların destan [hikâye] anlatma geleneği gittikçe zayıflasa da âşıklık geleneğinin hâlâ devam ettiğini göster mektedir. İran sınırları içindeki Güney Azerbaycan bölgesi altı idari yapıya ayrılmıştır; Batı Azerbaycan, Doğu Azerbaycan, Ardabil, Zengan, Hemedan ve Kazvin eyaletleri adı ve rilen bu idari yapı İran coğrafyasının kuzeybatı kısmının tamamını kapsayarak Türkiye Cumhuriyeti sınırlarına dayanmaktadır. Güney Azerbaycan bölgesinde âşıklar arasında destan söyleme geleneği oldukça yaygındır. Azerbaycan âşıkların rolünü insan hayatının üç önemli evresi olan doğum, evlenme ve ölüm aşamalarında görmemiz mümkündür. Kahvehane, sünnet düğünleri ad koyma ve diğer törenlerinde âşıklar destan veya destan parçalarını dinleyicilerine anlatmaktadır. Destan söyleme Azerbaycan âşıkları arasında eskiden beri önemli bir gelenektir. Kırk gün kırk gece veya yedi gün yedi gece süren eski düğünlerde âşıklar bu süreyi destan söylemekle doldurmaktaydılar. Günümüzde düğün yürüten âşık, destan yeri ne destan parçalarını dinleyicilere sunmaktadır. Âşıklar arasında “destan bağlamak”1 bir ayrıcalıktır. Destan bağlayan âşık diğer âşıklardan üstün olduğunu ifade eder. Bu âşıklara destancı âşık denilir. Âşık karşılaşmalarında, atışma ve deyişmelerde destan bağlayan âşık karşındaki âşıktan destan bağlayıp bağlamadığını sorarak onun bilgisini ve yeteneğini ölçmektedir. “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı” bölgedeki âşıklık geleneğinde önemli bir yeri olduğu âşıklar tarafından vurgulanmaktadır. Eskiden âşıkların geleneğine göre yeni yetme âşığın bu sanata başlayabilmesi için “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nı ek siksiz söyleyebilme şartı var idi.2 Bunun nedenini âşıklardan sorduğumuzda bu cevabı aldık: “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nda temel âşık havalarının yer yer hepsi kullanılmaktadır. Bu nedenle bu hikâyeyi sazıyla sözüyle eksiksiz söyleyen kişinin âşık havalarının tümünü öğrenmiş olduğu kabul edilirdi. Bu destanı eksiksiz söyleyen kişi âşıklığa başlayabilirdi (Âşık Hasan İskenderi).
yayımlanmıştır. Güney Azerbaycan’daki ilk kapsamlı derleme çalışma ise bu çalış madır. İRAN AZERBAYCANI / ÂŞIK DESTANLARI II 12 Tufarganlı Abbas, Âşık Abbas, Bikes Abbas ve Şikest Abbas adlarıyla bilinmek te olan âşığın, 16. yüzyılın sonu ile 17. yüzyılın ilk devresinde yaşadığı tahmin edil mektedir. Destanın Şah Abbas Devri’nde geçmesi de bu tahmini güçlendirmektedir. Kurbanî’den sonra dünyaya gelen ve Kurbanî ekolünün devamcısı sayılan Tufarganlı Abbas, yalnız Güney Azerbaycan’da değil, Kuzey Azerbaycan ve Anadolu âşıkları ara sında da tanınmış bir âşıktır. Bu yönüyle Tufarganlı Abbas Türk dünyasının önemli ozanlarından biridir. Tufarganlı Abbas’ın şiirlerine baktığımızda sade Türkçenin kullanımının yanı sıra onun, kalem şuarası olarak adlandırılan ve divan şiirinden halk şirine yakınlaşma dö neminin özelliklerini de temsil ettiğini görürüz. Şiirlerde divan şiirinin kalıplarının da kullanması Abbas Tufarganlı’yı diğer âşıklardan ayırmaktadır. Onun şiirlerinde yazılı edebiyat ile halk edebiyatının birleşmesi sonucu ilahi ve insani aşkın bir yerde işlen diğini görmekteyiz. Miraçname adı verilen şiirlerinde ilahi aşk ele alınmış, yerin yedi katından ve göğün yedi katından haber verme gibi geleneksel yaklaşım ortaya konul muştur. Bu şiirlerde divan edebiyatının etkisi açıkça görülmektedir. Maddi aşk konulu şiirlerinde Arap ve Fars edebiyatının mazmunlarının yanı sıra lirik halk şiirinin sade ve akıcılığı özelliği de belirgindir. “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nda ozan tipinin âşık şekline dönüşmesi dev resinin ipuçlarını görmemiz mümkündür. Âşığın, Dede Korkut destanlarında ozan ti pinde olduğu gibi gelecekten haber verme şeklindeki özellikleri, T”ufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nda da görülmektedir. Nitekim âşıklar sarayda yalnızca saz çalıp oku makla görevli değildi; yedi kat gök ve yedi kat yer altından da haber veriyorlardı. Bu sebeple halk, onları din konusunda mollalardan daha bilgili olduklarını kabul etmişti. “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nda dönemin kültürel durumu hakkında önemli bilgiler elde edebiliyoruz. Şah Abbas’ın İsfahan’daki sarayında âşıkların bulun ması, âşık atışmalarının yapılması o dönemin kültürel durumu ve âşıkların saraydaki yerleri hakkında bizlere ipuçları vermektedir. Sarayın başaşığı Âşık Hüseyin’in toplan tılarda başta oturması, kimseden emir almaması, destanın önemli ayrıntılarındandır. Ayrıca dönemin yapılarında bulunan duvar minyatürlerinde saray âşıklarının izlerini görmekteyiz. “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nın en kapsamlı varyantı olan bu eser, Tebriz’in destancı âşıklarından olan Âşık Hasan Gaffari’den derlenmiş, anlaşılmayan yerler noktalarla belirlenmiştir. Bu destan doktora tezimizde ele alınan on üç halk âşık hikâyesinden biri olmuş motif ve olay örgüleri üzerinde durulmuştur. Azerbaycan Türkçesinde yazılan kısım Türk Dil Kurumunun önerdiği ortak Türk alfabesi ile göste rilmiştir. Çeviri kısmında metne sadık kalmaya özen gösterdik. Ancak sözlü anlatımı yazılı anlatıma birebir aktarma bazen imkânsız olmaktadır. Sözlü geleneği yazıya ak tarıma sorunlarını farklı şekilde çözmeye çalıştık. Anlatım eksikliklerini köşeli tırnak [] içine alarak anlatım bütünlüğünü sağlamaya çalıştık. Şiir kısımlarında ise şiirin yapısı değişmeden Azerbaycan Türkçesinin özelliğini koruyarak aktarmaya çalışılmıştır.
Son dönәmdә Güney Azәrbaycan Türklәrinin milli uyanışı Türk Dnyasının diqqәt mәrkәzindә olmuştur. Güney Azәrbaycan vә İran Türklәrinin milli uyanışında etkili olan olaylar tarixi sırasıyla bu şәkildә sıralayabiliriz: 1) 1945’te Güney Azәrbaycan Demokrat Fırqasının quruluşu vә bir vsәnә sonra yıxılışı. 2) 1979 İslam Devrimi vә Şәriatmәdari Harәkatı Etkisi. 3) 1991 de Azәrbaycan Cumhuriyәti’nin bağımsızlığı vә Güney Azәrbaycan üzerindә etkisi. 4) 1995 yılında İran Mәclis seçimlәrindә Prof. Dr. Çehregani’nın Tәbriz’dәn milletvekili olaraq mәclisә girmәsinin әngәllәnmәsi, bunun sonucu ortaya çıxan “Çehregani Harәkâtı”. 5) Babәk Qalәsi Qurultayları vә Güney Azәrbaycan milli mübarizә bayrağının qaldırılması. 6) Güney Azәrbaycan Türklәrinin 22 - 29 Mayıs 2006, 2009, 2010 vә diğәr yıllardaki milli ayaqlanmalar 7) Milli harәkat çәrçәvәsindә Traktor takımının ortaya çıxışı vә milli harәkâtçıların merkez odaq noktası halinә gәlmәsi. 1 8) Urumiyә Gölünün qurutulması vә İran devlәtinin itirazları bastırması. 9) İran’ın Qarabağ işgalinә tutumu vә Azәrbaycan’ın ikinci Qarabağ galibiyәti. 10) Türk Devlәtlәr Tәşkilatınıñ somut adımları ve bu adımların Güney Azәrbaycan Türklәri üzәrindә etkisi. Güney Azәrbaycan Milli Şiir Antoloji çalışması, Güney Azәrbaycan Türklәrinin bu bağlamda ortaya qoyduğu milli әdәbiyat ürünlәrini toplamayı vә yazıya axtarmayı hәdәflәyәn bir çalışmadır. Bu çalışma Güney Azәrbaycan Türkçәsinin zәnginliğini vә gәnәl özәlliklәrini yansıtaraq sunmaya çalışacağız. Şiirlәrin orijinal şәkli Arap alfabesiylә verilirkәn ortaq Türk alfabesinә axtarılmış hali qarşısında verilmiştir. Türk Devlәtlәr Tәşkilatının sunduğu ortaq alfabeyle tüm Türk dünyasına ulaşmanın mutluluğunu yaşayaraq, ortak Türk alfabesiyle hazırladığımız kitabı Güney Azәrbaycan’dәki milli Uyanış fәrdlәrinә ithaf edәriz. Nәbi AZӘROĞLU KAYSERİ 2024
Azerbaycan topraklarının, 1813 Gülistan ve 1828 Türkmençay anlaşmaları sonucu İran ve Rusya arasında paylaşılmasıyla Azerbaycan Türkleri yalnız ikiye ayrılmakla kalmamış bu tarihten sonra Azerbaycan’ın tarihi topraklarının da parçalanma süreci başlamıştır. Revan, Derbent, Borçalı, Kerkük ve diğer bölgelerin Azerbaycan’ın ana topraklarından koparılma sürecine girilmiştir. Kuzey Azerbaycan Rus ve Güney Azerbaycan Fars kültürü etkisi altında kalarak Azerbaycan Türklerinin milletleşme süreci sekteye uğratılmıştır. Kuzeyde Derbent, Borçalı, Revan Azerbaycan topraklarından koparılırken İran sınırları içinde kalan Azerbaycan da aynı kaderi yaşamıştır. İran’da iş başına gelen yönetimler Azerbaycan topraklarını farklı eyaletlere bölüştürerek Azerbaycan tarihi topraklarının paylaşma sürecini yürütmüşlerdir. Azerbaycan’ın güneyinde Hemedan, Erak, Kazvin, Erdebil, Astara, Kum ve Tahran ayrılarak yeni kurulan eyaletlerin adı altına geçirilmiştir.
“Oğuz Türklerinin Urumiye Gölü’ne Ağıtları” adlı eser, Güney Azerbaycan, Türkiye, Azerbaycan ve Irak Türklerinin yazar, âşık ve şairlerinin bu göl hakkında yazdıkları şiirleri ihtiva etmektedir. Oğuz Türk lehçeleri bir birine yakın ve yer yer sözcüklerin anlamı aynıdır. Eserde lehçelerin okunup benzerliklerin görünmesi için Türkiye Türkçesi karşılarında verilmiştir. Lehçeler arasında anlaşılmayan sözcükler açıklamada verilmiştir. Güney Azerbaycan şiirlerinin bazıları Arap alfabesi ve Latin kökenli Azerbaycan Türkçesi alfabesinde verilmiştir. Bugün göl tamamıyla kurumaktadır. Bu akademik çalışmayla Oğuz Türklerinin bu felaket karşısındaki duygularını ifade eden şiirlerini bir araya toplamaya çalıştık. “Türkiye Cumhuriyetimizin 100. Yılı” ve “Türk Dünyasının Yeni Yüzyılı” Oğuz Türk birliğinin gerçekleşmesiyle başlayabilir. Bu çalışmada emeği geçen başta Tebriz’de bulunan TURUZ sanal Kitaplığı sahibi Bey Hadi, Dr. Hüseyin Feyzullahi (Ulduz), şiirlerin toplamasında yardımcı olan yazarlarımız; Ustad Hemid Ahmedzade (Telimhanlı) Ustad Sehavet İzzeti, Ustad Hakseven ve Hesen Kerimzade Sahibdivan ve diğer emeği geçen herkese teşekkürlerimizi bildiririz.
Tebriz Aşıklık Geleneği ve Aşık Edebiyatı kitabı Yüksek lisansımızdan hazırlanan bir eserdir.
Bu eserde İran Türklerinin merkezi sayılan Tebriz'de aşıklık geleneği ele alınmıştır.
ŞİKARİ DESTANI (Azerbaycan Türkçesinde)
“Güney Azərbaycan folkloru” seriyasının növbəti – VII cildinə Təbriz aşıq məktəbinə aid “Şikari” dastanı daxil edilmişdir. Qəhrəmanlıq mövzusunda olan bu dastan islamiyyətin yayılması motivi əsasında yaranmışdır. Dastan keçən əsrin 60-70- ci illərindən etibarən Təbriz aşıqları tərəfindən sürəkli repertuarlara salınmış, ancaq dastanın həcmi böyük olduğundan yalnız müəyyən qolları məclislərdə aşıqlar tərəfindən söylənilmişdir. Dastanın tam variantda ifa edilməməsi nəticədə müxtəlif mətnlər arasında əlaqəsizliyə gətirib çıxarmış, daha sonrakı mərhələdə tam mətninin toplanılmasında müəyyən çətinliklər yaratmışdır.
Azərbaycan türkcəsinin Təbriz şivəsində söylənən “Şikari”
dastanı Aşıq Yədullah tərəfindən öz ustadının dilindən alınaraq
bugünkü variantında qorunub saxlanmışdır. Aşıq Yədullah 1938-
ci ildə Təbriz yaxınlığında yerləşən İlxıçıda anadan olmuş, kiçik
yaşlarından başlayaraq, aşıqlıq sənətinin sirlərini Aşıq Hüseyn
Namvər, Aşıq Məhəmməd Bağır və Aşıq Şəhnazi kimi ustad, dastançı aşıqlardan öyrənmişdir. O, xalq arasında “Əsli və Kərəm”,
“Koroğlu”, “Abbas və Gülgəz”, “Tahir Mirzə”, “Qurbani”, “Şah
İsmayıl”, “ Əli Rafi” və s. dastanların mahir ifaçısı kimi tanınmışdır. Aşıq Yədullah repertuarında xüsusi yer tutan “Şikari” dastanını Aşıq Hacı Əli, o isə öz növbəsində ustadı Aşıq Gümüşkəmərli
Ələsgərdən dinləyərək öyrənmişdir. “Şikari” dastanı əsasən 1970-
ci illərdən başlayaraq, Təbriz aşıq dastanları içərisində diqqət
mərkəzində saxlanılmışdır. 1969-cu ildən aşıqlar arasında yayılmağa başlayan dastan 1971-ci ilə qədər pərakəndə şəkildə əldə
olunmuşdur. Dastanın geniş mətninin toplanılması işi Nəbi Kobotarian tərəfindən həyata keçirilmişdir. Nəbi Kobotarian “Şikari”
dastanının səsli mətnlərini müxtəlif aşıq repertuarlarından toplamaqla yanaşı, yarımçıq mətnləri həm də Aşıq Yədullahın arxivindən götürərək bərpa etmişdir. “Şikari” dastanı mətnlərinin toplanılması işi üzərində fəaliyyətini davam etdirən Nəbi Kobotarian
ilk dəfə olaraq “Təbriz aşıqlıq gələnəyi və aşıq ədəbiyyatı” adı
altında dastanın geniş şəkildə elmi tədqiqini aparmışdır.
İran Azerbaycanı bölgesi, Türk kültürünün yoğun yaşandığı bölgelerden biri olmasına rağmen yeterince araştırılmamıştır. Bölgedeki büyük Türk nüfusunun varlığı
engin bir sözlü geleneği ortaya koymuştur. Âşıklık geleneğinin en canlı ve en yaygın
şeklini bu sahada görmemiz mümkündür. Âşıkların kahvehanelerde dinleyicilerine destan anlatmalarını, düğünlerde, şenliklerde âşıkların icralarını, teknolojik gelişmelere
rağmen bugün bile geleneğin güçlü bir şekilde devam ettiğinin bir göstergesi olarak
değerlendirebiliriz.
Üzerinde çalıştığımız Şikâri Destanı’nın Tebriz âşıklık geleneğinde önemli bir yeri vardır. Motif zenginliği ve konu bakımından incelemeye değer olan bu destan, aynı zamanda âşıklık geleneğinin en uzun manzum ve mensur destanı olarak da bilinmektedir. Dede Korkut geleneğinin devamı niteliğinde olan ve Anadolu sahasında görülen Battal Gazi ve Danişmentname’ye benzeyen destanın ana teması Müslümanlığı ve İslamiyeti yaymak olmuştur.
“ Şikâri Destanı” bu bölgenin zengin Türk kültürünün bir damlası niteliğindedir. Bu
eser Tebriz destancı âşıklarından olan Âşık Yedullah ve Tebriz bilim adamlarından
üstat Hüseyin FEYZULLAHİ Bey’in bilgilerinden yararlanarak ortaya çıkmıştır. Buradan teşekkürümü bildirmeyi borç bilirim. Eserin Türkiye Türkçesine aktarılmasında
yardımcı olan öğretmen arkadaşım Burak TOLU’ya teşekkürlerimi bildiririm.
Tez Dosyaları
Ders Dökümanları
Dosya İndir
Eğitim Bilgileri
2009 - 2015
2009 - 2015Doktora
Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili Ve Edebiyatı, Türkiye
2005 - 2009
2005 - 2009Yüksek Lisans
Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili Ve Edebiyatı, Türkiye
2000 - 2004
2000 - 2004Lisans
Çukurova Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili Ve Edebiyatı, Türkiye
Yaptığı Tezler
2015
2015Doktora
Tebriz aşıklık geleneğinde destan söyleme
Çukurova Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili Ve Edebiyatı
2008
2008Yüksek Lisans
Tebriz âşıklık geleneği ve âşık edebiyatı
Çukurova Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili Ve Edebiyatı
Yabancı Diller
B2 Orta Üstü
B2 Orta ÜstüArapça
C2 Ustalık
C2 UstalıkFarsça
B1 Orta
B1 Ortaİngilizce
Sertifika, Kurs ve Eğitimler
2025
2025Ekonomide Yapay Zeka
Mesleki Kurs
Milli Eğitim
Araştırma Alanları
Sosyal ve Beşeri Bilimler
Sosyoloji
Halkbilimi (Folklor)
Akademik Ünvanlar / Görevler
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorDr. Öğr. Üyesi
Erciyes Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Halk Bilimi
Yönetimsel Görevler
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam EdiyorFakülte Yönetim Kurulu Üyesi
Erciyes Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Halk Bilimi
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam EdiyorErciyes Üniversitesi
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorBölüm Başkan Yardımcısı
Erciyes Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Halk Bilimi
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorErciyes Üniversitesi
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorErciyes Üniversitesi
Akademi Dışı Deneyim
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorDerleyici
TuruzAkademi, Derleyici
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorBaşkanlık
Diğer Kamu Kurumu, Turan Gönüllüler Derneği, Turan Birliği Tebriz Bölge Başkanlığı, Başkanlık
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorKordinatör
iktisadi kalkınma ve sosyal araştırmalar enstitüsü Osmanlı- Türk Çalışmaları Merkezi, Kordinatör
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorTURAN Birliği Tebriz Bölge Başkanlığı
Turan Gönüllüleri Derneği, TURAN Birliği Tebriz Bölge Başkanlığı
1995 - 2018
1995 - 2018Araştırmacı-Derleyici
TURUZ (Heyder Beg Destanı- Anlatan Aşık Yedullah), Araştırmacı-Derleyici
Verdiği Dersler
Yüksek Lisans
Azerbaycan Türk Coğrafyası
Türk Dünyası Aşıklık Geleneği
İran Türk Coğrafyası
Asya'da Din ve İnanç
Azerbaycan Halk Edebiyatı I
Lisans
Aşıklık Geleneği
Dede Korkut Okumaları II
Türk Halk Edebiyatı
Geleneksel Halk Sanatları
Etnografik Türk Kültürü Araşrtırmaları I
Etnografik Türk Kültürü Araştırmaları
Azerbaycan Aşık Edebiyatı
Azerbaycan Edebiyatı Tarihi
Azerbaycan Türkçesi Konuşma ve Metin Aktarma II
Türkmen Türkçesi Konuşma ve Metin Aktarma
Evrensel Dilbilgisi
Azerbaycan Türkçesi II (Şekil Bilgisi)
Osmanlı Türkçesi II
Yönetilen Tezler
2023
2023Yüksek Lisans
Ali Tebrizli'nin Edebiyat ve Dil kitabının incelenmesi (Transkript ve Türkiye Türkçesine Aktarılması)
Azeroğlu N. (Danışman)
N.AYDINLI(Öğrenci)
2023
2023Yüksek Lisans
Güney Azerbaycan Şairi Nâzir-i Şerefhaneyî'nin Hayatı ve Yaratıcılığı
Azeroğlu N. (Danışman)
H.AHMADZADEH(Öğrenci)
2023
2023Yüksek Lisans
TÜRKİYE'DE YAYGIN YAYIN YAPAN TELEVİZYON KANALLARINDA 2014-2022 YILLARI ARASINDA YAYINLANAN YERLİ DİZİLERİN TÜRLERİNİN İNCELENMESİ VE KAYSERİ ÖZELİNDE SOSYO-KÜLTÜREL NEDENLERİ
Azeroğlu N. (Danışman)
Z.CÜNDÜBEYOĞLU(Öğrenci)
2023
2023Yüksek Lisans
ALEVİLİKTE GEÇİŞ RİTÜELLERİ KARAÖZÜ KASABASI ÖRNEĞİ
Azeroğlu N. (Danışman)
K.TÜRKAN(Öğrenci)
2019
2019Yüksek Lisans
İran'da yayınlanan Köroğlu Dergisi (İnceleme-Metin-Dizin)
Azeroğlu N. (Danışman)
F.BOZKURT(Öğrenci)
Makaleler
2024
20241. KARAÖZÜ ALEVİ TÜRKMENLERİNDE GEÇİŞ RİTÜELLERİ: EVLENME VE GÜREŞ
Türkan K., AZEROĞLU N.
Erciyes Akademi , cilt.38, sa.4, ss.913-938, 2024 (Hakemli Dergi)
2024
20242. Zafer-nameler ظـــفر نـــامه لـــر
AZEROĞLU N.
ANA Varlık , cilt.3, sa.28, ss.62-71, 2024 (Hakemli Dergi)
2024
20243. Sarıvelli Ailesinin Azerbaycan Türk Kültüründe Yeri
AZEROĞLU N.
Azerbaycan 525. gazete , 2024 (Hakemsiz Dergi)
2024
20244. Güney Azerbaycan'da Ramazan Etkinlikleri
AZEROĞLU N.
Göçebe Dergisi , cilt.2, sa.25, ss.9-13, 2024 (Hakemsiz Dergi)
2024
20245. ŞİKȂRİ DESTANININ TÜRK DÜNYASI’NDAKİ ÖNEMİ
AZEROĞLU N.
EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES Internetional Indexed & Refereed , cilt.1, sa.3, ss.22-33, 2024 (Hakemli Dergi)
2023
20236. TURUZ SİTESİ SAHİBİ HASAN BEY HADİ İLE SÖYLEŞİ
AZEROĞLU N.
Göçebe Dergisi , cilt.1, sa.18, ss.68-71, 2023 (Hakemsiz Dergi)
2022
20227. ŞİKÂRİ DESTANINDA ANLATIM KALIPLARI VE ARKAİK SÖZCÜK “BUDUN”
AZEROĞLU N.
MOTIF ACADEMY JOURNAL OF FOLKLORE
, cilt.15, sa.40, ss.1160-1173, 2022 (TRDizin)
2022
20228. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişi Erselan-nameler II
AZEROĞLU N.
Ana VARLIQ , cilt.1, sa.24, ss.104-115, 2022 (Hakemli Dergi)
2022
20229. Güney Azerbaycan Türklerinin Tarihi Romanı "Settarhan Hamaseti"
AZEROĞLU N.
TURK DUNYASI ARASTIRMALARI , cilt.130, sa.257, ss.357-382, 2022 (Hakemli Dergi)
2022
202210. GÜNEY AZERBAYCAN TÜRKLERİNİN TARİHÎ ROMANI “SETTAR HAN HAMASETİ”
AZEROĞLU N.
TURK DUNYASI ARASTIRMALARI , cilt.130, sa.257, ss.358-382, 2022 (Hakemli Dergi)
2022
202211. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi Erselannâmeler I
AZEROĞLU N.
Ana Varlıq , cilt.1, sa.22, ss.67-79, 2022 (Hakemli Dergi)
2022
202212. تــورک ادبیاتیندا دستانلارین تاریخی گلیشیمی ارسلان نامه لر Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi Erselan-nameler
Azeroğlu N.
Ana Varlıq , cilt.2, sa.20, ss.67-78, 2022 (Hakemsiz Dergi)
2021
202113. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (Karabağ-nameler)
AZEROĞLU N.
ANA VARLIQ - TAHRAN- İRAN , cilt.4, sa.19, ss.94-109, 2021 (Hakemsiz Dergi)
2021
202114. İran ve Anadolu Sahasında Erselannâmeler
AZEROĞLU N.
Türkiyat Mecmuası
, cilt.31, sa.1, ss.87-121, 2021 (Scopus, TRDizin)
2021
202115. ŞEHRİYARIN FARSÇA VE TÜRKÇE ŞİİRLERİNDE KONUŞMA DİLİ VE HAYDAR BABA'YE SELAM MENZUMESİNDE EDEBİ YATATICILIĞI
AZEROĞLU N., AZİZPOUR R.
ŞARKİYAT
, cilt.13, sa.1, ss.587-603, 2021 (TRDizin)
2020
202016. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (Hamzaname- Ebu Müslimname ve diğer İslami eserler)
AZEROĞLU N.
ANA VARLIQ- İRAN- TAHRAN , cilt.4, sa.14, ss.33-37, 2020 (Hakemsiz Dergi)
2020
202017. İRAN’DA TÜRKÇE ÇOCUK KİTABI YAZARI URUMİYELİ BEHRAM ESEDİ
AZİZPOUR R., AZEROĞLU N.
Türk Dünyası Araştırmaları , cilt.125, sa.247, ss.257-266, 2020 (TRDizin)
2020
202018. Tebriz’de Yayınlanan Azerbaycan Türkçesinde Bir Dergi “Dede Korkut Dergisi”
AZEROĞLU N., AZİZPOUR R.
Folklor / Edebiyat
, cilt.26, sa.102, ss.425-434, 2020 (Scopus, TRDizin)
2020
202019. İRAN TÜRKLERİ’NDE SÖZLÜ GELENEK BAĞLAMINDA ÂŞIKLIK GELENEĞİ VE MİLLİ BİLİNÇ
AZEROĞLU N., AZİZPOUR R.
AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi , cilt.8, sa.21, ss.140-150, 2020 (TRDizin)
2020
202020. TUFARGANLI ABBAS İLE GÜLGEZ DESTANININ TEBRİZ VARYANTININ TANITIMI
AZEROĞLU N.
SOCIAL SCIENCE DEVELOPMENT JOURNAL , cilt.5, sa.69, ss.55-64, 2020 (Hakemli Dergi)
2019
201921. ÂŞIK EDEBİYATI DESTANCILIK GELENEĞİ BAĞLAMINDA ŞİKÂRİ DESTANI’NIN İRAN TÜRKLERİ İÇİN ÖNEMİ
AZEROĞLU N., AZİZPOUR R.
International Journal of Filologia , cilt.2, sa.2, ss.1-12, 2019 (Hakemli Dergi)
2019
201922. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (6) Alpamış Destanı
AZEROĞLU N.
ANA VARILIQ / TAHRAN- İRAN , cilt.1, sa.9, ss.81-86, 2019 (Hakemsiz Dergi)
2019
201923. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (Çengiznameler)
AZEROĞLU N.
ANA VARLIQ Tahran- İRAN , cilt.3, sa.13, ss.77-83, 2019 (Hakemsiz Dergi)
2019
201924. TÜRK SÖZLÜ DESTANLARINDA İSLAMİ ESİNTİLER
AZEROĞLU N.
Batman Üniversitesi İslami İlimler Hakemli Dergisi , cilt.3, sa.1, ss.43-48, 2019 (Hakemli Dergi)
2018
201825. Ustad Aşıq Hesen İskenderi ile Musahebe
AZEROĞLU N.
ANA VARLIQ / Tahran- İRAN
, cilt.1, sa.6, ss.128-131, 2018 (Hakemsiz Dergi)
2018
201826. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (Battal-name- Danişmend-name)
AZEROĞLU N.
ANA VARLIQ, TAHRAN- İRAN , cilt.1, sa.8, ss.79-84, 2018 (Hakemsiz Dergi)
2017
201727. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (4)
AZEROĞLU N.
ANA VARLIQ TAHRAN- İRAN , cilt.1, sa.5, ss.99-103, 2017 (Hakemsiz Dergi)
2017
201728. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (1)
AZEROĞLU N.
ANA VARLIQ TAHRAN -İRAN , cilt.1, sa.2, ss.114-123, 2017 (Hakemsiz Dergi)
2017
201729. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (3)
AZEROĞLU N.
Ana Varlıq TAHRAN- İRAN. , cilt.1, sa.4, ss.54-59, 2017 (Hakemsiz Dergi)
2017
201730. Türk Edebiyatında Destanların Tarihi Gelişimi (2)
AZEROĞLU N.
Ana Varlıq TAHRAN- İRAN , cilt.1, sa.3, ss.79-83, 2017 (Hakemsiz Dergi)
2016
201631. İRAN TÜRKLERİNDE SÖZLÜ GELENEK
AZEROĞLU N.
ATLAS INTERNATIONAL REFERRED JOURNAL ON SOCIAL SCIENCES , cilt.2, sa.2, ss.17-24, 2016 (Hakemli Dergi)
2015
201532. İRAN TÜRKLERİ
AZEROĞLU N.
Yeni Türkiye Kafkaslar Özel Sayısı XI , cilt.11, sa.81, ss.511-521, 2015 (Hakemli Dergi)
2014
201433. TÜRK DÜNYASININ UZUN MANZUM VE MENSUR DESTANI: ŞİKÂRİ DESTANI
AZEROĞLU N.
Türk Dünyası Araştırmaları , cilt.108, sa.214, ss.1-5, 2014 (TRDizin)
2009
200935. Aşıqlıq Senatinin Tarixi
AZEROĞLU N.
VARLIQ TAHRAN- İRAN
, cilt.1, sa.1, ss.47-53, 2009 (Hakemsiz Dergi)
2008
200836. Aşıqlıq Seneti
AZEROĞLU N.
Varlıq TAHRAN- İRAN
, cilt.1, sa.149, ss.25-34, 2008 (Hakemsiz Dergi)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2025
20251. ÂŞIK MİKAİL AZAFLI’NIN GÜNEY AZERBAYCAN MİLLİ DÜŞÜNCESİNİN YÜKSELMESİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
AZEROĞLU N.
MİKAYIL AZAFLININ MÖVZUSUNDA BEYNƏLXALQ ELMİ SİMPOZİUMUN MİKAYIL AZAFLININ, Baki, Somali, 17 Mart 2025, (Tam Metin Bildiri)
2023
20232. GÜNEY AZERBAYCAN TÜRKLERİNİN MİLLİ UYAN Ş NDA BABEK KALESİ KURULTAYLARI VE MİLLİ MÜCADELE BAYRAĞ NıN KALDIRILMASI
AZEROĞLU N.
1. BİLSEL INTERNATIONAL TURABDİN SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION, Mardin, Türkiye, 23 - 24 Aralık 2023, cilt.1, ss.1150-1156, (Tam Metin Bildiri)
2023
20233. İRAN MERKEZ TÜRKLERİNİN BİLGESİ İNANLU DERVİŞ ALİ BEHREVAN VE YAVER BABA ESERİ
Azeroğlu N.
1. BİLSEL INTERNATIONAL TURABDİN SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION, Mardin, Türkiye, 23 - 24 Aralık 2023, cilt.2, ss.1140-1149, (Tam Metin Bildiri)
2023
20234. Güney Azerbaycan Türklerinin Milletleşme Sürecinde Milli Kültür Ögelerinin Yeri ve Önemi
AZEROĞLU N.
ULUSLARARASI GÜNEY AZERBAYCAN TÜRKLERİ III. FORUMU, İstanbul, Türkiye, 29 Nisan 2023, (Özet Bildiri)
2022
20225. Güney Azerbaycan Türklerinin Milli Edebiyatı Bağlamında Şikâri Destanında Anaerkil Unsurlar
AZEROĞLU N.
"IV. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi", Adana, Türkiye, 23 - 24 Aralık 2022, (Tam Metin Bildiri)
2022
20226. İran'da Oğuz Türkleri
AZEROĞLU N.
II. Uluslararası Oğuz Boyları Sempozyumu, Kayseri, Türkiye, 25 - 26 Ekim 2022, (Tam Metin Bildiri)
2022
20227. Merkez İran’da Save- Erak –Hemedan ve Kum Âşık Sanatı
AZEROĞLU N.
ULUSLARARASI TÜRK DÜNYASI SEMPOZYUMU, Erzincan, Türkiye, 9 - 12 Ekim 2022, (Özet Bildiri)
2022
20228. Güney Azerbaycan’da Âşıklık Geleneği
AZEROĞLU N.
3.ULUSLARARASI DEVELİ - AŞIK SEYRANİ VE TÜRK KÜLTÜRÜ KONGRESİ, Kayseri, Türkiye, 30 Temmuz - 02 Ağustos 2022, (Tam Metin Bildiri)
2022
20229. Güney Azerbaycan Türklerinin Milli Uyanış Harekatı ve Milli Oyunlar
AZEROĞLU N.
EGE ÜNİVERSİTESİ TÜRK DÜNYASI BAHAR ŞENLİĞİ VE I. ULUSLARARASI TÜRK DÜNYASI MÜZİK VE DANS SEMPOZYUMU, İzmir, Türkiye, 11 Mayıs 2022, (Özet Bildiri)
2020
202010. SÖZLÜ GELENEK BAĞLAMINDA TEBRİZ DESTANCI ȂŞIKLARIMIZDAN ȂŞIK HESEN GAFFARİ’NİN HAYATI VE YARATICILIĞI
AZEROĞLU N., AZİZPOUR R.
USBIK 2020 3.ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRES, 29 - 31 Ocak 2020, cilt.1, ss.129, (Özet Bildiri)
2019
201911. ”Tebriz Âşık Destanlarından Mehemmed İle Gülendam’da Av ve Avcılık”
ARSLAN M., AZEROĞLU N.
VI Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, Baku, Azerbaycan, 13 - 15 Mayıs 2019, cilt.2, ss.259-265, (Tam Metin Bildiri)
2015
201512. ŞİKÂRÎ DESTANI’NDA KADIN ALP MOTİFİ
AZEROĞLU N.
Halk Kültüründe Kadın, Ankara, Türkiye, 20 - 22 Mart 2015, cilt.1, ss.98-101, (Tam Metin Bildiri)
2017
201713. TUFARQANLI ABBAS İLE GÜLGEZ DASTANI’NIN TEBRİZVARYANTI TANITIMI(Azerbaycan Türkçesinde)
AZEROĞLU N.
IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, Niğde, Türkiye, 26 - 28 Nisan 2017, cilt.3, ss.555-558, (Tam Metin Bildiri)
2016
201614. Azerbaycan Aşık Kahvehanelerinde Destan Anlatma Geleneği
AZEROĞLU N.
IV Kazan Uluslararası Halk Kültürü Sempozyumu, KAHRAMANKAZAN, Türkiye, 29 - 30 Eylül 2016, cilt.5, ss.712-520, (Tam Metin Bildiri)
2016
201615. ŞİKÂRÎ DESTAN’INDA ANA OĞUL İLİŞKİSİ VE AİLE YAPISI
AZEROĞLU N.
Halk Kültüründe Aile Sempozyumu- Trakya Üniversitesi Motif, Edirne, Türkiye, 25 - 27 Mart 2016, (Tam Metin Bildiri)
2013
201316. Aşıq Sәnәtinin Tarixi İnkişaf Yolları vә Aşıq Şәmşir Mәrhәlәsi, Bakı 2013. AZERBAYCAN- Bakü.
AZEROĞLU N.
Aşıq Sәnәtinin Tarixi İnkişaf Yolları vә Aşıq Şәmşir Mәrhәlәsi, Bakı 2013. AZERBAYCAN- Bakü., Baku, Azerbaycan, 01 Ocak 2013, cilt.1, ss.274-280, (Tam Metin Bildiri)
2008
200817. Bir Dil Malzemesi Olarak ”Şikari Destanı” VI. TÜRK DİL KURULTAYI
AZEROĞLU N.
VI. Uluslararası Türk Dil Kurultayı, Ankara, Türkiye, 20 - 25 Eylül 2008, cilt.3, ss.2827-2835, (Tam Metin Bildiri)
2007
200718. TEBRİZ ÂŞIKLIK GELENEĞİNDE ÂŞIK YEDULLAH ve ŞİKÂRİ DESTANI (GAZİ ÜNİVERSİTESİ)
AZEROĞLU N.
YAŞAYAN AŞIK SANATI SEMPOZYUMU, Ankara, Türkiye, 29 - 30 Kasım 2007, (Özet Bildiri)
Kitaplar
2024
20242. Sarıvelli Ailesinin Azerbaycan Türk Kültüründe Yeri
AZEROĞLU N.
BABƏK QURBANOV, İMAMVERDİ İlgar, Editör, İKSAD, Ankara, ss.225-226, 2024
2024
20243. SÖZLÜ GELENEK BAĞLAMINDA GÜNEY AZERBAYCAN DESTANCI ÂŞIKLARINDAN ÂŞIK HESEN GAFFARİ’NİN HAYATI VE YARATICILIĞI
AZEROĞLU N.
Prof. Dr. Ali YAKICI Armağanı, DURAN Hamiye DURAN, ERDAL Tuğçe, Gökcen KAYABAŞI Rabia, Editör, AKÇAĞ, Ankara, ss.253-263, 2024
2023
20234. OĞUZ TÜRKLERİNİN URUMİYE GÖLÜ’NE AĞITLARI
AZEROĞLU N.
İKSAD publishing house, Ankara, 2023
2023
20235. Ali Şamili Sempozyumlarda Tanımak
AZEROĞLU N.
Türk Dünyasının Ali Şamil Hocası, Nazir Ahmedli, Editör, Köhlen Neşriyatı, Baku, ss.347, 2023
2019
20196. İran Türklerinin Şikari Destanı (Arap Alfabesinde)
Azizpour R., Azeroğlu N.
İKSAD, Ankara, 2019
2019
20197. Tebriz Aşıklık Geleneğinde Mehemmed ile Gülendam Destanı
AZEROĞLU N.
İKSAD, Ankara, 2019
2019
20198. İran Azerbaycanı Aşık Destanları 2 Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı
Azeroğlu N.
Türk Dil Kurumu, Ankara, 2019
2019
20199. Hüseyin Feyzullahi Vahid (Ulduz)
AZEROĞLU N.
Türkiye Dışında Türk Dünyası Türkologları, Ahmet BURAN, Editör, AKÇAĞ, Ankara, ss.487-495, 2019
2018
201810. ŞİKARİ DASTANI (AZERBAYCAN TÜRKÇESİNDE)
Azeroğlu N.
GÜNEY AZƏRBAYCAN FOLKLORU VII. KİTAB “ŞİKÂRİ” dastanı, Aydın MUSTAFAYEV, Editör, AZERBAYCAN MİLLİ ELMLER AKADEMİYASI FOLKLOR İNSTİTUTU, Baku, ss.1-358, 2018
2018
201811. Azerbaycan Aşık Kahvehanelerinde Destan Anlatma Geleneği
Azeroğlu N.
Türkiye ile Türk Dünyası Arasında Bir Köprü ”Yavuz AKPINAR” Armağan Kitabı (Kitap bölümü), Nazım Muradov - Yılmaz Özkaya, Editör, Bengü, Ankara, ss.487-493, 2018
2018
201812. İran İslam Cumhuriyetinde Eğitim Sistemi
Azeroğlu N.
Jeopolitik ve Jeostratejik Perspektifle Yerelden Evrensele Eğitim Sistemleri, Süleyman YILMAZ, Editör, Vize, Ankara, ss.181-198, 2018
2017
201713. Tufarqanlı Abbas İle Gülgez Destanı
Azeroğlu N.
GÜNEY AZERBAYCAN FOLKLORU IV. ”TUFARGANLI ABBAS İLE GÜLGEZ DESTANI” (Kitap Bölümü / Bakı-AZERBAYCAN), Soltan ĠMAMƏLĠYEV, Editör, Elm ve Tehsil - AZERBAYCAN/BAKÜ, Baku, ss.14-93, 2017
2014
201414. Köroğlu’nun İstanbul Seferi
Azeroğlu N.
”KÖROĞLU KİTABI” KÖROĞLU’NUN İSTANBUL SEFERİ (Kitap Bölümü / AŞIK QAZAQ VARYANTI), Sabri Koz, Editör, Kitabevi, İstanbul, ss.499-508, 2014
2013
201316. İran Azerbaycanı Aşık Destanları I Şikari Destanı
Azeroğlu N.
Türk Dil Kurumu, Ankara, 2013
Patent
2023
2023Şikari Destanı
Patent
Başvuru Yapıldı, Buluşun Başvuru Numarası: 5143558 , Standart Tescil
Bilimsel Kuruluşlardaki Üyelikler / Görevler
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam Ediyor
TuruzAkademi
Başkan
Bilimsel Yayınlarda Hakemlikler
Kasım 2021
Kasım 2021MİLLİ FOLKLOR DERGİSİ
Hakemli Bilimsel Dergi
Şubat 2021
Şubat 2021Uluslararası İdil - Ural ve Türkistan Araştırmaları Dergisi
Hakemli Bilimsel Dergi
Şubat 2020
Şubat 2020Uluslararası İdil - Ural ve Türkistan Araştırmaları Dergisi
Diğer İndekslerce Taranan Dergi
Bilimsel Danışmanlıklar
2004 - Devam Ediyor
2004 - Devam EdiyorBilimsel Projeler İçin Yapılan Danışmanlık
TURUZ
Erciyes Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Halk Bilimi, Türkiye
Ödüller
Kongre ve Sempozyum Katılımı Faaliyetleri
23 Aralık 2022 - 24 Aralık 2022
23 Aralık 2022 - 24 Aralık 2022IV. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmaları Komgresi
Oturum Başkanı
Adana-Türkiye
25 Ekim 2022 - 27 Ekim 2022
25 Ekim 2022 - 27 Ekim 2022II. Uluslararası Oğuz Boyları Sempozyumu
Oturum Başkanı
Kayseri-Türkiye
30 Haziran 2022 - 02 Temmuz 2022
30 Haziran 2022 - 02 Temmuz 2022
III. Uluslararası Develi Aşık Seyrani Ve Türk Kültürü Kongresi
Katılımcı
Kayseri-Türkiye
09 Mayıs 2022 - 11 Mayıs 2022
09 Mayıs 2022 - 11 Mayıs 20221. İnternational Turkic World Music and Dance Symposium
Katılımcı
İzmir-Türkiye
Davetli Konuşmalar
Aralık 2022
Aralık 2022İran Türkleri
Konferans
Çukurova Oğuz Boyları Derneği-Türkiye
Kasım 2022
Kasım 2022İran Türklerinin Dünü ve Bugünü
Konferans
Erciyes Üniversitesi-Türkiye
Mart 2009
Mart 2009Harran Üniversitesi (Türk Dünyasında Nevruz)
Seminer
Osmanbey Yerleşkesi, Fen Edebiyat Fakültesi Büyük Amfi / Harran Üniversitesi - ŞANLIURFA-Türkiye
Atıflar
Toplam Atıf Sayısı (WOS): 4
h-indeksi (WOS): 2
Jüri Üyelikleri
Temmuz-2022
Temmuz 2022Tez Savunma (Yüksek Lisans)
'' 'EN – NÜCUMU'Z – ZAHİRE Fİ MÜLUKİ MISR VE'L-KAHİRE'ADLI ESERDEKİ TÜRKÇE KELİMELER" - Erciyes Üniversitesi
Haziran-2017
Haziran 2017