İran Azerbaycanı Aşık Destanları 2 Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı


Creative Commons License

Azeroğlu N.

Türk Dil Kurumu, Ankara, 2019

  • Yayın Türü: Kitap / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2019
  • Yayınevi: Türk Dil Kurumu
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Tufarganlı Abbas, Âşık Abbas, Bikes Abbas ve Şikest Abbas adlarıyla bilinmekte olan âşığın, 16. yüzyılın sonu ile 17. yüzyılın ilk devresinde yaşadığı tahmin edilmektedir. Destanın Şah Abbas Devri’nde geçmesi de bu tahmini güçlendirmektedir. Kurbanî’den sonra dünyaya gelen ve Kurbanî ekolünün devamcısı sayılan Tufarganlı Abbas, yalnız Güney Azerbaycan’da değil, Kuzey Azerbaycan ve Anadolu âşıkları arasında da tanınmış bir âşıktır. Bu yönüyle Tufarganlı Abbas Türk dünyasının önemli ozanlarından biridir. Tufarganlı Abbas’ın şiirlerine baktığımızda sade Türkçenin kullanımının yanı sıra onun, kalem şuarası olarak adlandırılan ve divan şiirinden halk şirine yakınlaşma döneminin özelliklerini de temsil ettiğini görürüz. Şiirlerde divan şiirinin kalıplarının da kullanması Abbas Tufarganlı’yı diğer âşıklardan ayırmaktadır. Onun şiirlerinde yazılı edebiyat ile halk edebiyatının birleşmesi sonucu ilahi ve insani aşkın bir yerde işlendiğini görmekteyiz. Miraçname adı verilen şiirlerinde ilahi aşk ele alınmış, yerin yedi katından ve göğün yedi katından haber verme gibi geleneksel yaklaşım ortaya konulmuştur. Bu şiirlerde divan edebiyatının etkisi açıkça görülmektedir. Maddi aşk konulu şiirlerinde Arap ve Fars edebiyatının mazmunlarının yanı sıra lirik halk şiirinin sade ve akıcılığı özelliği de belirgindir. “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nda ozan tipinin âşık şekline dönüşmesi devresinin ipuçlarını görmemiz mümkündür. Âşığın, Dede Korkut destanlarında ozan tipinde olduğu gibi gelecekten haber verme şeklindeki özellikleri, T”ufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nda da görülmektedir. Nitekim âşıklar sarayda yalnızca saz çalıp okumakla görevli değildi; yedi kat gök ve yedi kat yer altından da haber veriyorlardı. Bu sebeple halk, onları din konusunda mollalardan daha bilgili olduklarını kabul etmişti. “Tufarganlı Abbas ile Gülgez Destanı”nda dönemin kültürel durumu hakkında önemli bilgiler elde edebiliyoruz. Şah Abbas’ın İsfahan’daki sarayında âşıkların bulunması, âşık atışmalarının yapılması o dönemin kültürel durumu ve âşıkların saraydaki yerleri hakkında bizlere ipuçları vermektedir. Sarayın başaşığı Âşık Hüseyin’in toplantılarda başta oturması, kimseden emir almaması, destanın önemli ayrıntılarındandır. Ayrıca dönemin yapılarında bulunan duvar minyatürlerinde saray âşıklarının izlerini görmekteyiz.