Eğitim Bilgileri
2014 - 2019
2014 - 2019Doktora
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi, Türkiye
2011 - 2014
2011 - 2014Yüksek Lisans
İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi (Yl), Türkiye
2007 - 2011
2007 - 2011Lisans
Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Türkiye
Yaptığı Tezler
2019
2019Doktora
Investigating the social interactions between parents and young children during digital activities at home
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitim
2014
2014Yüksek Lisans
Anaokulu öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojileriyle etkileşimi
İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi (Yl)
Yabancı Diller
C1 İleri
C1 İleriİngilizce
Araştırma Alanları
Eğitim Teknolojisi
Okul Öncesi Eğitim
Akademi Dışı Deneyim
2011 - 2012
2011 - 2012Öğretmen
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Öğretmen
Makaleler
Tümü (23)
SCI-E, SSCI, AHCI (3)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (8)
ESCI (4)
Scopus (10)
TRDizin (6)
Diğer Yayınlar (10)
2025
20251. Cross-cultural perspectives on AI adoption in teacher education: a comparative study of pre-service teachers in Turkey and the United Arab Emirates
Konca A. S., Simsar A., Alhajji R., Al Mansoori A.
Interactive Learning Environments
, cilt.33, sa.10, ss.5820-5846, 2025 (SSCI, Scopus)
2023
20232. Preliminary Results from Norway, Slovenia, Portugal, Turkey, Ukraine, and Jordan: Investigating Pre-Service Teachers’ Expected Use of Digital Technology When Becoming Teachers
Janeš A., Madsen S. S., Saure H. I., Lie M. H., Gjesdal B., Thorvaldsen S., et al.
Education Sciences
, cilt.13, sa.8, 2023 (ESCI, Scopus)
2023
20233. International Perspectives on the Dynamics of Pre-Service Early Childhood Teachers’ Digital Competences
Madsen S. S., O’Connor J., Janeš A., Klančar A., Brito R., Demeshkant N., et al.
Education Sciences
, cilt.13, sa.7, 2023 (ESCI, Scopus)
2022
20224. Digital Technology Usage of Young Children: Screen Time and Families
KONCA A. S.
EARLY CHILDHOOD EDUCATION JOURNAL
, cilt.50, sa.7, ss.1097-1108, 2022 (SSCI, Scopus)
2022
20225. Problematic Technology Use Scale for Young Children (PTUS-YC): Validity and Reliability Study
Konca A. S., Baltacı Ö., Akbulut Ö. F.
International Journal of Assessment Tools in Education , cilt.9, sa.2, ss.267-289, 2022 (ESCI)
2021
20216. Digital Technology Use of Kindergarten Teachers for Parental Involvement: E-Involvement in the Turkish Context
KONCA A. S., Hakyemez-Paul S.
Psycho-Educational Research Reviews , cilt.10, sa.3, ss.239-254, 2021 (Hakemli Dergi)
2021
20217. Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim ile Okul Öncesi Eğitimden İlkokula Geçiş Hakkında Veli Görüşleri
KONCA A. S., ÇAKIR T.
Yaşadıkça Eğitim
, cilt.35, sa.2, ss.520-545, 2021 (TRDizin)
2021
20218. Young Children's Social Interactions with Parents during Digital Activities at Home
KONCA A. S., Tantekin Erden F.
CHILD INDICATORS RESEARCH
, cilt.14, sa.4, ss.1365-1385, 2021 (SSCI, Scopus)
2021
20219. Öğretmen Adaylarının Ücretli Öğretmenliğe Yönelik Algılarının İncelenmesi
GÖZLER A., KONCA A. S.
Ahi Bilge Eğitim Dergisi , cilt.2, sa.1, ss.56-67, 2021 (Hakemli Dergi)
2021
202110. Learning activities in preschool classrooms: Preferences of preschool teachers and views of parents
KONCA A. S., İlhan S. D.
Participatory Educational Research
, cilt.8, sa.4, ss.186-197, 2021 (Scopus)
2021
202111. Digital Technology (DT) Usage of Preschool Teachers in Early Childhood Classrooms
KONCA A. S., ERDEN F.
JOURNAL OF EDUCATION AND FUTURE-EGITIM VE GELECEK DERGISI
, cilt.0, sa.19, ss.1-12, 2021 (ESCI, TRDizin)
2021
202112. Okul Öncesi Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Matematiksel Gelişim İnancı ve Erken Çocukluk Matematik Pedagojik Alan Bilgisi
KONCA A. S., ÖZÇAKIR B.
Cumhuriyet International Journal of Education
, cilt.10, sa.4, ss.1648-1671, 2021 (TRDizin)
2020
202013. Velilerin Okul Öncesi Eğitim Hakkında Görüşlerinin İncelenmesi
KONCA A. S.
Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
, cilt.6, sa.3, ss.892-902, 2020 (TRDizin)
2020
202014. Preschool Children’s Science Motivation and Process Skills during Inquiry-Based STEM Activities
DİLEK H., TAŞDEMİR A., KONCA A. S., BALTACI S.
Journal of Education in Science, Environment and Health , cilt.6, sa.2, ss.92-104, 2020 (Hakemli Dergi)
2019
201915. Children’s Geometric Understanding through Digital Activities: The Case of Basic Geometric Shapes
ÖZÇAKIR B., KONCA A. S., ARIKAN N.
International Journal of Progressive Education , cilt.15, sa.3, ss.108-122, 2019 (Hakemli Dergi)
2018
201816. Development of Disaster Awareness Scale:A Validity and Reliability Study
DİKMENLİ Y., YAKAR H., KONCA A. S.
Review of International Geographical Education Online
, cilt.8, sa.2, ss.206-220, 2018 (Scopus, TRDizin)
2018
201817. Faculty Technology Mentoring Program Facilitates- A Case Study
KONCA A. S., TAŞDEMİR A.
Malaysian Online Journal of Educational Technology (MOJET) , cilt.6, sa.3, ss.38-51, 2018 (Hakemli Dergi)
2017
201718. Preschool Children’s Interaction with ICT at Home
KONCA A. S., KÖKSALAN B.
International Journal of Research in Education and Science
, cilt.3, sa.2, ss.571-581, 2017 (Hakemli Dergi)
2016
201619. Tüketici Çevre Bilinci Algı Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
DİKMENLİ Y., KONCA A. S.
Eğitimde Kuram ve Uygulama , cilt.12, sa.6, ss.1273-1289, 2016 (Hakemli Dergi)
2016
201620. Parental e nvolvement a phenomenological research on electronic parental involvement
ŞAD S. N., KONCA A. S., ÖZER N., KUKUL F.
INTERNATIONAL JOURNAL OF PEDAGOGIES & LEARNING
, cilt.11, sa.2, ss.163-186, 2016 (Hakemli Dergi)
2016
201621. İlkokul Başlangıcında Velilerin Aile Katılım Düzeylerinin İncelenmesi
ÇAĞDAŞ A., ÖZEL E., KONCA A. S.
Eğitimde Kuram ve Uygulama , cilt.12, sa.4, ss.891-908, 2016 (Hakemli Dergi)
2016
201622. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
ÖZEL E., KONCA A. S., ZELYURT H.
Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , cilt.17, sa.1, ss.331-342, 2016 (TRDizin)
2016
201623. Attitudes of preschool teachers towards using information and communication technologies ICT
KONCA A. S., ÖZEL E., ZELYURT H.
International Journal of Research in Education and Science (IJRES)
, cilt.2, sa.1, ss.10-15, 2016 (Hakemli Dergi)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2023
20231. What digital tools teachers are ready to use in kindergarten - international comparative study with early childhood pre-service teachers
Demeshkant N., Madsen S. S., Janes A., Klancar A., Brito R., KONCA A. S., et al.
31st International Conference on Computers in Education (ICCE), Matsue, Japonya, 4 - 08 Aralık 2023, ss.855-860, (Tam Metin Bildiri)
2020
20202. Learning activities in preschoolclassrooms: preferences of preschool teachers and perceptions ofparents
KONCA A. S., DEMİRTAŞ İLHAN S.
7th International Euroasian Educational Research Congress, 10 - 13 Eylül 2020, (Özet Bildiri)
2020
20203. Velilerin Okul Öncesi Eğitim Hakkında Görüşlerinin İncelenmesi
KONCA A. S.
7th International Eurasian Educational Research Congress, 10 - 13 Eylül 2020, (Özet Bildiri)
2019
20194. Influencing factors of the social interaction between children and parents during digital activities at home
KONCA A. S., ERDEN F.
29th EECERA Annual Conference, Selanik, Yunanistan, 20 - 23 Ağustos 2019, (Özet Bildiri)
2018
20185. Young children’xxs social cooperation behaviors while using ICT: a case study
KONCA A. S., ERDEN F.
28th EECERA Annual Conference, Budapest, Macaristan, 28 - 31 Ağustos 2018, (Özet Bildiri)
2017
20176. Öğretmen Adaylarının Millî Park Algı Düzeylerinin İncelenmesi
ÖZTÜRK DEMİRBAŞ Ç., DİKMENLİ Y., YAKAR H., KONCA A. S.
6. International Congress on Current Debates in Social Science, 14 - 16 Aralık 2017, (Özet Bildiri)
2017
20177. Information and communication technologies use of Turkish preschool teachers
KONCA A. S., ERDEN F.
27th EECERA Annual Conference, Bologna, İtalya, 29 Ağustos - 01 Eylül 2017, ss.229, (Özet Bildiri)
2017
20178. Afet Bilinci Algı Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması
YAKAR H., DİKMENLİ Y., KONCA A. S., ÖZÇAKIR B.
IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu, Türkiye, 11 - 14 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)
2017
20179. Afet Bilinci Algı Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
YAKAR H., DİKMENLİ Y., ÖZÇAKIR B., KONCA A. S.
9. Uluslarası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu, Türkiye, 11 - 14 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)
2017
201710. Sınıf Eğitimi ve Fen Eğitimi Öğretmen Adaylarının Afet Bilinci Algısı
DİKMENLİ Y., YAKAR H., KONCA A. S., ÖZÇAKIR B.
IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 11 - 14 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)
2017
201711. SINIF EĞİTİMİ VE FEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AFET BİLİNCİ ALGISI
DİKMENLİ Y., YAKAR H., KONCA A. S., ÖZÇAKIR B.
9. ULUSLARASI EĞİTİM ARAŞTIRMALARI KONGRESİ, Ordu, Türkiye, 11 - 14 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)
2017
201712. Sosyal Bilgiler ve matematik Eğitimi Öğretmen Adaylarının Afet Bilinci Algısının Karşılaştırılması
DİKMENLİ Y., YAKAR H., ÖZÇAKIR B., KONCA A. S.
6. Uluslarası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 4 - 06 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)
2017
201713. Sosyal bilgiler ve Matematik Eğitimi Öğretmen Adaylarının Afet Bilinci Algısının Karşılaştırılması
DİKMENLİ Y., YAKAR H., ÖZÇAKIR B., KONCA A. S.
VI Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, 4 - 06 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)
2017
201714. An Investigation of Preservice Teachers’ Disaster Consciousness
YAKAR H., DİKMENLİ Y., KONCA A. S., ÖZÇAKIR B.
Third Sarajevo International ConferenceIrregular Migration towards EU and Balkan Countries, 27 - 30 Nisan 2017, (Özet Bildiri)
2017
201715. The influence of early childhood STEM activities on the children’xxs belief towards science-learning
DİLEK H., TAŞDEMİR A., KONCA A. S., BALTACI S.
Humanities and Social Sciences Conference, Barcelona, İspanya, 26 - 29 Ocak 2017, (Özet Bildiri)
2016
201616. Okul Öncesinde Geometrik Şekillerin Öğretilmesinde Tablet Üzerinde Etkinlik Geliştirilmesi
ÖZÇAKIR B., KONCA A. S., ARIKAN N.
1st International Academic Research Congress, 3 - 05 Kasım 2016, (Özet Bildiri)
2016
201617. Investigating effects of technology assisted instruction to 4 6 years children s recognition and discrimination of basic geometric shapes
KONCA A. S., ÖZÇAKIR B., ARIKAN N.
1st International Academic Research Congress, Antalya, Türkiye, 3 - 05 Kasım 2016, (Özet Bildiri)
2016
201618. An Investigation of Preservice Teachers Environmental Consciousness
KONCA A. S., DİKMENLİ Y.
The 2016 International Academic Research Conference in Berlin, 20 - 22 Ekim 2016, (Özet Bildiri)
2016
201619. Factors Affecting Preservice Teachers Environmental Consciousness
DİKMENLİ Y., KONCA A. S.
The 2016 International Academic Research Conference in Berlin, 20 - 22 Ekim 2016, (Özet Bildiri)
2016
201620. STEM Activities in Early Childhood Education The Concept of Force
TAŞDEMİR A., DİLEK H., BALTACI S., KONCA A. S.
International Conference on Education in Mathematics, Science Technology 2016, 19 - 22 Mayıs 2016, (Özet Bildiri)
2016
201621. Effects of Early Childhood STEM Activities to the Children s Problem Solving Skills
DİLEK H., TAŞDEMİR A., KONCA A. S., BALTACI S.
International Conference on Education in Mathematics, Science & Technology 2016, 19 - 22 Mayıs 2016, (Özet Bildiri)
2016
201622. Tüketici Çevre Bilinci Algı Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması
DİKMENLİ Y., KONCA A. S.
15th International Primary Teacher Education Symposium, 11 - 14 Mayıs 2016, (Özet Bildiri)
2016
201623. The Competences of Primary School Teachers for Using Instructional Technologies Analysis of Current Situation
TAŞDEMİR A., KONCA A. S., kaya b.
International Conference on Social Sciences and Humanities, 13 - 15 Mayıs 2016, (Özet Bildiri)
2015
201524. Okul Öncesi Dönemde Bilgi ve İletişim Teknolojileri OÖBİT Ölçme Aracının Geliştirilmesi
KONCA A. S., KÖKSALAN B.
4th International Preschool Education Conference, Ankara, Türkiye, 2 - 05 Eylül 2015, (Özet Bildiri)
2015
201525. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
ÖZEL E., KONCA A. S., ZELYURT H.
4th International Preschool Education Conference, Ankara, Türkiye, 2 - 05 Eylül 2015, (Özet Bildiri)
2015
201526. Attitudes of Pre School Teachers Towards Using Information and Communication Technologies
KONCA A. S., ZELYURT H., ÖZEL E.
International Conference on Education, Mathematics, Science & Technology (ICEMST), Antalya, Türkiye, 23 - 26 Nisan 2015, (Tam Metin Bildiri)
2015
201527. An Investigation on Prespective Pre School Teachers Perception of Their Adequacy on Teaching Foreign Languages to Young Children
ZELYURT H., ÖZEL E., KONCA A. S.
International Conference on Research in Education and Science (ICRES), Antalya, Türkiye, 23 - 26 Nisan 2015, (Tam Metin Bildiri)
2015
201528. Velilerin Çocuklarının Eğitimine Katılımında Teknoloji Kullanımı Bir Olgubilim Çalışması
ŞAD S. N., ÖZER N., KUKUL F., KONCA A. S.
24. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Niğde, Türkiye, 16 - 18 Nisan 2015, (Özet Bildiri)
2012
201229. The Effect of Parent Education on Some Children Rearing Behaviours of Parents with Six and Seven Year Old Children
KÖKSALAN B., ÖZEL E., ZELYURT H., KONCA A. S.
3rd International Congress on Early Childhood Education, Adana, Türkiye, 2 - 04 Eylül 2012, (Özet Bildiri)
Kitaplar
2021
20211. Kamii-DeVries Yapılandırmacı Yaklaşım
KONCA A. S.
Erken Çocukluk Döneminde Eğitim Yaklaşımları, Tantekin Erden Feyza, Demircan H Özlen, Editör, Eğiten Kitap, ss.169-191, 2021
2021
20212. Fiziksel Bilim
KONCA A. S.
Erken Çocuklukta Bilim: Ebeveynlerin Çocuklarıyla Yapabilecekleri Etkinlik Örnekleri, Simsar Ahmet, Editör, Eğiten Kitap, ss.57-79, 2021
2020
20203. Geometry learning of children in digital activities
KONCA A. S., BAYDİLLİ S., SEVERINA E.
Mathematics in Early Childhood: Research, Reflexive Practice and Innovative Pedagogy, Thiel Oliver, Severina Elena, Perry Bob, Editör, Routledge, ss.148-164, 2020
2019
20194. Lev Semyenovich Vygotsky and His Contributions to Education
KONCA A. S.
New Horizons in Educational Sciences, Çetin Turhan, Hamzaoğlu Ergin, Dikmenli Yurdal, Kılcan Bahadır, Editör, Strategic Researches Academy, ss.139-150, 2019
Desteklenen Projeler
2021 - 2025
2021 - 2025Ebeveyn ve Çocukların Problemli Teknoloji Kullanımları ve Ebeveyn-Çocuk İlişkisine Etkisi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
KONCA A. S. (Yürütücü), AKBULUT Ö. F.