Birleştirilmiş Sınıflarda Karşılaşılan Sorunlara Kapsayıcı Eğitim Yaklaşımıyla Çözümler Üretmek: Bir Meta Sentez Çalışması


Öner G.

22. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (USOS-2024), Şanlıurfa, Türkiye, 12 - 15 Kasım 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Şanlıurfa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Birleştirilmiş sınıf, öğrenci sayısının yeterli olmadığı kırsal kesimlerde farklı sınıf düzeylerindeki öğrencilerin bir derslikte tek öğretmen tarafından eğitim-öğretim faaliyetlerinin yürütülmesi olarak ifade edilebilir. 19. yüzyılda temel eğitimde yaygın bir uygulama olarak karşılaşılan birleştirilmiş sınıf uygulaması, 21. yüzyılda da Avrupa, Kuzey Amerika ülkeleri dahil olmak üzere dünyanın pek çok bölgesinde uygulanmaya devam etmektedir. 2019 verilerine göre Türkiye’de yaklaşık 7 bin okulda birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılmakta ve yaklaşık 180 bin öğrenci bu şekilde öğrenim görmektedir. Türkiye örneğindeki veriler dikkate alındığında dünya genelinde bu rakamların milyonlarla ifade edilebileceği söylenilebilir. Uluslararası alanyazında birleştirilmiş sınıfların sınırlılıklarına ve fırsatlarına yer veren çok sayıda çalışma bulunmaktadır. Çalışmanın amacı Türkiye’de ve yurtdışında birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunları tespit ederek bu sorunlara kapsayıcı eğitim yaklaşımıyla çözüm önerileri ortaya koymaktır. Çalışma belirli bir konu odağında yürütülen nitel araştırmaların toplanması, bulgularının ve sonuçlarının derinlemesine incelenmesi, benzerlik ve farklılıklarının ortaya koyulmasının, yorumlanmasının ve çözüm önerilerinin üretilmesinin hedeflendiği bir meta sentez çalışmasıdır. Çalışma kapsamında Türkiye’de ve yurtdışında birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunları ele alan, nitel araştırma deseniyle gerçekleştirilmiş, toplamda 40 makale ve lisansüstü tez incelenmiş ve bu çalışmaların sonuçları kapsayıcı eğitim yaklaşımıyla değerlendirilmiştir. Kapsayıcı eğitim, tüm çocukların cinsiyet, etnik köken, din, dil, başarı, sağlık ve sosyo-ekonomik durumları fark etmeksizin eğitim sistemi tarafından aynı ortamda kucaklanmasını; onların ilgi ve gereksinimlerine olumlu yanıtlar verilerek kaliteli eğitimle buluşturulmasını amaç edinen bir yaklaşımdır. Kapsayıcı eğitim yaklaşımı Birleşmiş Milletler’in UNESCO ve UNICEF gibi kuruluşlarının 21. yüzyılda ulaşmak istedikleri nihai eğitim hedeflerinden biri olarak ön plana çıkmaktadır. Bu bağlamda kapsayıcı eğitimin içeriği, hedefleri ve uygulama alanları birleştirilmiş sınıflarda bu yaklaşımdan yararlanılabileceğini göstermektedir. Araştırma sonuçları birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan bazı temel sorunlara karşı kapsayıcı eğitim yaklaşımının etkili çözümler üretebileceğine işaret etmektedir.