MAHREM MEKÂNLARINI REKLAM ALANINA DÖNÜŞTÜREN KADINLAR:INSTAGRAM’IN YEMEK FENOMENLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

İnanç A., Yağlıcı M.

INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES-INJOSS, cilt.1, ss.166-180, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Bilgi iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sonucu yeni medyanın oluşması reklam sektöründe dönüşüme yol açmıştır. Yeni medyanın sunduğu olanaklar çerçevesinde reklam verenler, reklam yapımcıları, yapım unsurları ve yayınlama şekilleri de farklılaşmakta, çeşitlenmekte ve değişmektedir. Sosyal medya ile birlikte kullanıcılar yani tüketiciler aynı zamanda birer üretici olmaktadır. Üretici tüketiciler takipçilerinin çoğalmasıyla fenomen olabilmektedirler. Fenomen olan kullanıcı, aynı zamanda bir reklam yapımcısı ve yayıncısı olmayı tercih edebilmektedir. Sosyal ağlardan biri olan Instagramda kadınlar ev içi alanda gerçekleştirdikleri faaliyetleri, sayfalarına taşıyarak fenomen olmaktadırlar. Instagram fenomeni kadınlar mahrem mekânları evlerini, stüdyoya dönüştürmektedir. Buna en iyi örnek Instagram da yemek sayfası fenomeni kadınlardır. Bu fenomenler, birer reklam yapımcısı, yayıncısı olurken, aile bireyleri ve kendileride reklam oyuncusu olmaktadırlar. Bu arastirma ınstagram yemek sayfası fenomeni kadınların hangi ürünlerin reklamını ve ne sekilde yaptıklarıni ortaya koymayı amaclamaktadir. Bu çalışma kapsamında İnstagramda yemek sayfası fenomenlerinden takipçi sayısı 250 binden fazla olan sukrankaymak,(2,7milyon), kakulelimutfak(1,9milyon), pacikanın_mutfagı (1,9milyon), nerminin_enfes_mutfagı (1,7 milyon), yemek_askim (1,7 milyon) cahide_sultan (1,2 milyon), lezzeti_ask (1,1 milyon), suheyla_mutfakta (959 bin), haticemazi (905bin), yildizlisunumlar (779bin), hayatimmutfak (632 bin), turkan_oktay (601bin), zeynolu_ tatlar (507 bin), çigdemin_mutfagı (413bin), gulkokulumutfaklar (388bin), yemek_askım, Zeliş’inMutfağı (369 bin) ve sulekorkmaz (239 bin)’ın 18-23 Nisan 2018 tarihleri arasında reklam içerikli paylaşımları içerik analizi yöntemiyle analiz edilecektir. Instagram yemek sayfası fenomeni kadınlar ve reklam ilişkisi daha önce çalışılmamış bir konu olması nedeniyle bu akademik çalışmanın alana katkı sağlaması amaçlanmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Kadın, Reklam, Yemek Fenomenleri, Instagram