Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Uçak Gövde ve Motor Bakımı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Osman KÜMÜK
Danışman: Selim Tangöz
Özet:
Güvenli ve zaman bakımından kısa
olmasından dolayı ulaşım sektöründe uçaklar tercih sebebi olmuştur. Uçakların
en önemli parçası itme kuvvetini oluşturan güç sistemleridir. Güç sistemleri,
yakıtın belirlenmiş oranlarda tepkimeye girmesiyle kimyasal enerjinin itki
kuvvetine dönüştüğü parçalardan oluşur. Bu dönüşüm tasarlanmış motor içerisinde
yer alan yanma odalarında oluşmaktadır. Uçakların verimliliğini yanma
odalarının performansları belirler. Bundan dolayı, yanma odasının performansını
belirleyen etkenler, yanma stabilizesi, , yanma verimi, yanma odasının çıkış
sıcaklığı, basınç kayıpları ve emisyon analizleri çok önemlidir.
Yapılan bu tez çalışmasında, modern
gaz türbinli motorlarda kullanılan model bir annular yanma odasında yakıt
olarak kerozin kullanılarak kimyasal bir tepkime gerçekleşmiş ve sayısal olarak
ikincil akışın yanma odasının performansına etkisi incelenmiştir. Yanma odası
annular tip olmasından dolayı simetrik geometri kullanılmıştır. Sayısal
çözümleme için HAD programı kullanılmıştır. Bu çözümlemelerde ikincil akış
oranları %50, %60,%70,%80 ve %90 olarak belirlenerek yanma odasının performansı
incelenmiştir.