Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavında yer alan t.c. inkılâp tarihi ve atatürkçülük dersi alt testi hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER BİNEKCİ

Danışman: Cevdet Kırpık

Özet:

TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVINDA YER ALAN T.C. İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ALT TESTİ HAKKINDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ Ömer BİNEKCİ Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Eylül 2019 Danışman: Prof. Dr. Cevdet KIRPIK ÖZET Temel eğitimden ortaöğretime geçişte eğitim öğretimi etkileyen farklı merkezi ortak sınavlar kullanılmıştır. Bu bağlamda ülkemizde liselere geçişte 1998 ile 2004 yılları arasında LGS, 2008'e kadar OKS, 2008'den 2012'ye kadar SBS uygulanırken 2013'ten 2017'ye kadar da yeni bir ortak sınav sistemi uygulamaya (TEOG) konulmuştur; ancak 2017'den itibaren bu sınav sistemi kaldırılmıştır ve yeni merkezi ortak sınav olan LGS uygulanmaya başlanmıştır. Bu araştırmanın amacı 2013 ile 2017 yılları arasında uygulanan merkezi ortak sınavda yer alan ders sorularına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini incelemek ve araştırma ile ulaşılan sonuçları dikkate alarak T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinin ortak sınavdaki ölçme ve değerlendirilmesine yönelik önerilerde bulunmaktır. Araştırmada temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Amaca uygunluk örnekleme yöntemiyle erişilen ve MEB'de çalışan 21 sosyal bilgiler öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Öğretmen görüşlerinden elde edilen sonuçlara göre ortak sınav soruları kazanımlarla uyumludur ancak merkezi ortak sınav ders işleme sürecini olumsuz etkilemektedir. Zaman azlığı nedeniyle dersin konuları yetişmemektedir. Bu nedenle dersin katsayısının ve ders saatinin artmasının gerektiği öğretmenler tarafından dile getirilmiştir. Öğretmenlerin derste kullandığı materyaller akıllı tahta, internet, test, deneme ve ders kitabından ibarettir. Öğretmenlere göre merkezi ortak sınav soruları öğrencilerin beceri ve değerler bakımından nitelikli yetişmesini sınırlayan bir doğası vardır. Öğretmenler, sınavdaki çoktan seçmeli soruların bilgi ve yoruma dayalı olduğunu belirterek öğrencilerin yüksek düşünme becerileni ölçmek için sınavda açık uçlu soruların da sorulması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğretmenlere göre merkezi ortak sınav öğrencilerde kaygıya neden olsa da genel manada öğrencileri derse motive etmektedir. Sınavda kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha başarılı olduğu ve 2013'ten 2017'ye kadar uygulanan merkezi ortak sınav sisteminin önceki ortak sınavlarla kıyaslandığında daha iyi olduğu ulaşılan diğer sonuçlar arasındadır. Anahtar Kelimeler: merkezi ortak sınav, sınav, T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, sosyal bilgiler, öğretmen görüşü.