Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖMER BİNEKCİ
Danışman: Cevdet Kırpık
Özet:
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVINDA YER ALAN T.C.
İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ALT TESTİ HAKKINDA SOSYAL BİLGİLER
ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ Ömer BİNEKCİ Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Eylül 2019 Danışman: Prof. Dr. Cevdet KIRPIK ÖZET
Temel eğitimden ortaöğretime geçişte eğitim öğretimi etkileyen farklı merkezi
ortak sınavlar kullanılmıştır. Bu bağlamda ülkemizde liselere geçişte 1998 ile
2004 yılları arasında LGS, 2008'e kadar OKS, 2008'den 2012'ye kadar SBS
uygulanırken 2013'ten 2017'ye kadar da yeni bir ortak sınav sistemi uygulamaya
(TEOG) konulmuştur; ancak 2017'den itibaren bu sınav sistemi kaldırılmıştır ve
yeni merkezi ortak sınav olan LGS uygulanmaya başlanmıştır. Bu araştırmanın
amacı 2013 ile 2017 yılları arasında uygulanan merkezi ortak sınavda yer alan
ders sorularına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini incelemek
ve araştırma ile ulaşılan sonuçları dikkate alarak T.C. İnkılâp Tarihi ve
Atatürkçülük dersinin ortak sınavdaki ölçme ve değerlendirilmesine yönelik
önerilerde bulunmaktır. Araştırmada temel nitel araştırma deseni
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Amaca uygunluk örnekleme yöntemiyle erişilen ve MEB'de çalışan
21 sosyal bilgiler öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Öğretmen görüşlerinden
elde edilen sonuçlara göre ortak sınav soruları kazanımlarla uyumludur ancak
merkezi ortak sınav ders işleme sürecini olumsuz etkilemektedir. Zaman azlığı
nedeniyle dersin konuları yetişmemektedir. Bu nedenle dersin katsayısının ve
ders saatinin artmasının gerektiği öğretmenler tarafından dile getirilmiştir.
Öğretmenlerin derste kullandığı materyaller akıllı tahta, internet, test,
deneme ve ders kitabından ibarettir. Öğretmenlere göre merkezi ortak sınav soruları
öğrencilerin beceri ve değerler bakımından nitelikli yetişmesini sınırlayan bir
doğası vardır. Öğretmenler, sınavdaki çoktan seçmeli soruların bilgi ve yoruma
dayalı olduğunu belirterek öğrencilerin yüksek düşünme becerileni ölçmek için
sınavda açık uçlu soruların da sorulması gerektiğini belirtmişlerdir.
Öğretmenlere göre merkezi ortak sınav öğrencilerde kaygıya neden olsa da genel
manada öğrencileri derse motive etmektedir. Sınavda kız öğrencilerin erkek
öğrencilere göre daha başarılı olduğu ve 2013'ten 2017'ye kadar uygulanan
merkezi ortak sınav sisteminin önceki ortak sınavlarla kıyaslandığında daha iyi
olduğu ulaşılan diğer sonuçlar arasındadır. Anahtar Kelimeler: merkezi ortak
sınav, sınav, T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, sosyal bilgiler, öğretmen
görüşü.