Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatma EGEMEN
Danışman: Sevim Sevgi
Özet:
Bu araştırmada ortaokul matematik
öğretmenlerinin etkinlik planlama becerilerinin gelişimi iki ders imecesi
döngüsünde incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Orta Anadolu’nun bir ilinde
görev yapmakta olan dört matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmış ve verilerin çözümlenmesinde
betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma
süreci iki ders imecesi döngüsünde yürütülmüş ve her iki döngü öncesinde öğretmenler
etkinlik hazırlayacakları kazanıma karar vermişlerdir. Daha sonra belirlenen
kazanıma yönelik öğretmenlerden bireysel olarak etkinlik planlamaları
istenmiştir. Öğretmenler bireysel olarak etkinlik planladıktan sonra
ders imecesi süreci gerçekleştirilmiş ve ortak planlar oluşturulmuştur. Öğretmenlerden
sekizi bireysel ikisi ortak olmak üzere toplamda 10 etkinlik planı toplanmıştır.
Araştırma sürecinde elde edilen etkinlik planları Kerpiç’in (2011)
kullandığı etkinlik tasarım prensipleri doğrultusunda incelenmiştir. Araştırma sonucunda
öğretmenlerin; zaman planlaması yapma, sınıf organizasyonunu oluşturma,
öğretmen ve öğrenci rollerini belirleme ve belirtme, etkinliği kapsayıcı bir
şekilde tasarlama, ölçme ve değerlendirmeye yer verme, etkinliğin nasıl
sonlandırılacağını belirtme gibi etkinlik tasarım prensiplerine yönelik etkinlik
planlama becerilerinde olumlu bir gelişim gösterdikleri gözlemlenmiştir ve
ders imecesi uygulamalarının, ortaokul matematik öğretmenlerinin etkinlik planlama
becerilerinin gelişimini genellikle olumlu etkilediği sonucuna varılmıştır.