Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Etkinlik Planlama Becerilerinin Gelişiminin İncelenmesi: Bir Ders İmecesi Uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma EGEMEN

Danışman: Sevim Sevgi

Özet:

Bu araştırmada ortaokul matematik öğretmenlerinin etkinlik planlama becerilerinin gelişimi iki ders imecesi döngüsünde incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Orta Anadolu’nun bir ilinde görev yapmakta olan dört matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmış ve verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma süreci iki ders imecesi döngüsünde yürütülmüş ve her iki döngü öncesinde öğretmenler etkinlik hazırlayacakları kazanıma karar vermişlerdir. Daha sonra belirlenen kazanıma yönelik öğretmenlerden bireysel olarak etkinlik planlamaları istenmiştir. Öğretmenler bireysel olarak etkinlik planladıktan sonra ders imecesi süreci gerçekleştirilmiş ve ortak planlar oluşturulmuştur. Öğretmenlerden sekizi bireysel ikisi ortak olmak üzere toplamda 10 etkinlik planı toplanmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen etkinlik planları Kerpiç’in (2011) kullandığı etkinlik tasarım prensipleri doğrultusunda incelenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin; zaman planlaması yapma, sınıf organizasyonunu oluşturma, öğretmen ve öğrenci rollerini belirleme ve belirtme, etkinliği kapsayıcı bir şekilde tasarlama, ölçme ve değerlendirmeye yer verme, etkinliğin nasıl sonlandırılacağını belirtme gibi etkinlik tasarım prensiplerine yönelik etkinlik planlama becerilerinde olumlu bir gelişim gösterdikleri gözlemlenmiştir ve ders imecesi uygulamalarının, ortaokul matematik öğretmenlerinin etkinlik planlama becerilerinin gelişimini genellikle olumlu etkilediği sonucuna varılmıştır.