Fen Bilimleri Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Sanal Gerçeklik Teknolojisi Yardımıyla Sürdürülebilir Kalkınma Öğretimi Niyetlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yeşim TAKTAT ATEŞ

Danışman: Murat Saraçoğlu

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Günümüz eğitim sistemlerinde sürdürülebilir kalkınma odaklı bilimsel okuryazarlığın artırılması, yenilikçi dijital teknolojilerin (örneğin, sanal gerçeklik) etkili entegrasyonunu gerektirmektedir. Ancak, öğretmenlerin bu teknolojilere yönelik kabulünü şekillendiren bireysel ve yapısal faktörler hâlâ tam olarak açıklığa kavuşmamıştır. Bu nedenle, bu çalışma, fen eğitimi ve sürdürülebilirlik eğitimi bağlamında sanal gerçeklik teknolojisinin benimsenmesini etkileyen temel faktörleri bütünleşik bir model çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Türkiye genelinde 480 fen bilgisi öğretmen adayı ve 530 fen bilimleri öğretmeni olmak üzere toplam 1.010 katılımcıdan elde edilen verilerle yürütüldü. Çalışmada, UTAUT-2 ve GETAMEL modellerinin birleştirilmesiyle oluşturulan özgün bir kuramsal model, YEM ile test edildi. Bulgular, hem bireysel (öz-yeterlik, algılanan kullanışlılık, tutum, alışkanlık) hem de yapısal (kolaylaştırıcı koşullar, fiyat değeri, sosyal etki) değişkenlerin, sanal gerçeklik teknolojilerinin sürdürülebilir kalkınma eğitiminde kullanım niyeti üzerinde anlamlı etkiler oluşturduğunu göstermektedir. Ayrıca, öğretmen adayı ve öğretmen grupları arasında bazı ilişkilerde mesleki durumun moderatör rol oynadığı belirlendi. Elde edilen bulgular, teknoloji entegrasyonunda yalnızca bireysel yeterliklerin değil, kurumsal destek, altyapı ve mesleki gelişimin de bütüncül olarak değerlendirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Bu çalışma, kuramsal düzeyde fen eğitimi ve sürdürülebilirlik eğitiminde teknoloji kabulüne yönelik literatürü, GETAMEL ve UTAUT-2 modellerinin birleşiminden elde edilen bütünleşik bir çerçeve ile zenginleştirmektedir. Geliştirilen bu model, sonraki araştırmaların sanal gerçeklik ve diğer eğitim teknolojilerinin benimsenme süreçlerini incelemesinde kullanılabilecek özgün bir referans sunmaktadır. Uygulama ve politika düzeyinde ise, öğretmenlerin teknoloji entegrasyonunu destekleyecek stratejiler ve öğretmen eğitim programlarının iyileştirilmesine yönelik çok boyutlu öneriler geliştirmektedir.