Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYSUN KOÇ
Danışman: Cevdet Kırpık
Özet:
Bu çalışmada Cumhuriyet döneminden Demokrat Parti dönemine
kadar uygulanan eğitim politikaları, Demokrat Parti'nin parti ve hükümet
programında ele aldığı ve uyguladığı eğitim politikaları incelenerek 1950-1955
döneminde Kayseri'deki eğitim faaliyetleri ele alındı. Eğitim sürekli devam
eden bir yapıya sahip olduğu için Demokrat Parti iktidarından önce uygulamada
olan eğitim temel hatları ile değerlendirilerek meydana gelen değişim ve
gelişim incelendi. 1923-1950 yılları arasında Kayseri'de bulunan eğitim
kurumları ve eğitim bilançosu genel hatları ile değerlendirildi. 1950'den
itibaren uygulamaya konulan kararlar incelenerek ilkokulların inşası hakkında
yapılan değişiklik, din dersleri ve İmam-Hatip Okulları'nın açılması,
Halkevleri'nin kapatılması, Köy Enstitüleri'nin İlköğretmen Okulları'na
dönüştürülmesi çalışmada ele alınarak Kayseri bağlamında değerlendirildi.
Kayseri'de bulunan ilkokullar, ortaokullar, meslek okulları ve liseler
öğrenci-öğretmen durumu, incelenen dönemlerde yıllara göre değişim ve gelişim
tablolar halinde istatistiki verilerle açıklandı. Kayseri ili ve ilçelerinde
bulunan tüm eğitim kurumlarındaki öğrenci ve öğretmenlerin cinsiyete göre
dağılımı, yıllar içerisindeki durumu ve öğretmen başına düşen öğrenci miktarı
yıllar bazında değerlendirildi. Bunun yanı sıra dönemin yerel gazetelerinden
yararlanılarak hem o dönemde eğitimde karşılaşılan sorunlar ve bulunan çözüm
yolları hem de her düzeydeki eğitim kurumunda yapılan çeşitli sosyal ve
kültürel faaliyetler dönemi yansıtması bakımından ele alındı. Çalışmanın temel
amacı Demokrat Parti döneminde alınan ve uygulamaya koyulan kararların
Kayseri'deki etkilerini gözlemleyerek, dönemin eğitim anlayışında meydana gelen
değişim ve gelişimin farklı derecedeki eğitim kurumlarına yansımasını incelemektir.