Filaman Sarım Yöntemi ile Üretilmiş Kompozit Boruların Darbe Davranışlarının Araştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makina Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEVLÜT HAKAN

Danışman: Recep Güneş

Özet:

Kompozit malzemeler ile yüksek mekanik ve termal özellikler elde edilebilmekte ve bu

özelliklerin farklı geometrideki karmaşık yapılara uygulanabilirliği önem kazanmaktadır.

Farklı geometrik şekilli kompozit yapıların üretilmek istenmesi, otomasyon kontrol

üniteleri ve kompozit yapısal analizlerinin gelişmesi ile birlikte, filaman sarım

metodunun ortaya çıkmasına, böylece daha karmaşık geometrili kompozit tasarımların

üretilmesine olanak sağlamıştır. Filaman sarım metoduyla düşük maliyetle yüksek üretim

hızlarında ve yüksek fiber hacim oranlarında farklı endüstriyel alanların ihtiyacı olan

borular/tüpler, basınçlı kaplar, yakıt tankları, füze gövdeleri, roket motorları, direkler gibi

eksenel simetrik geometriye sahip ürünler üretilebilmektedir. Bu ürünlerin mekanik

özelliklerinin belirlenmesi, özellikle de dinamik yükleme şartları altında hasar

davranışlarının bilinmesi oldukça önemlidir.

Bu çalışmada karbon fiber takviyeli kompozit boruların düşük hızlı darbe davranışı

deneysel ve sayısal olarak incelenmiştir. Deneysel kısımda filaman sarım yöntemiyle

üretilen test numunelerinin çekme, basma, kesme, eksen dışı çekme, döngüsel

yükleme/boşaltma deneyleri gerçekleştirilmiştir. Ara-yüzey ayrılma kriterlerini

belirlemeye yönelik DCB/ENF deneyleri gerçekleştirilerek karakterizasyon çalışması

tamamlanmıştır. Karakterizasyon testlerinden sonra düşük hızlı darbe deneyleri

gerçekleştirilmiştir.

Sayısal kısımda kompozit boruların düşük hızlı darbe davranışı Amerika Ulusal Havacılık

ve Uzay dairesi (NASA) tarafından yeni geliştirilmekte olan Genelleştirilmiş Ortotropik

Elasto Plastik Hasar malzeme modeli kullanılarak, lineer olmayan sonlu elemanlar

yöntemi ile araştırılmıştır. Çalışmada, düşük hızlı darbe altındaki kompozit boru, deformasyon, hasar oluşumu ve kırılma hasarı olmak üzere üç alt model kullanarak

incelenmiştir. Deformasyon alt modeli, deformasyon veya hasar oluşumu mekanizmaları

nedeniyle kompozitin doğrusal olmayan cevabını simüle ederken, hasar alt modeli

rijitlikteki azalma ile doğrusal olmayan boşaltma/yeniden yüklemeyi simüle eder. Kırılma

alt modeli ise bir gerilme/şekil değiştirme Gauss noktasında kırılma kriterinin ne zaman

karşılandığını tahmin eder ve elamanı uygun şekilde siler. Bu kısımda gerekli olan

malzeme özellikleri deneysel kısımda yapılan karakterizasyon çalışmalarından elde

edilmiştir. Çalışmada filaman sarım yöntemi ile üretilen kompozit boruların düşük hızlı

darbe deneylerinden elde edilen davranışı ile sayısal modellemeden elde edilen sonuçlar

arasında iyi bir uyum yakalanmıştır.