Koronavirüs (Covid-19) pandemisi döneminde yiyecek içecek işletmelerince alınan tedbirlerin tüketicilerin algıladıkları değerlerine memnuniyetlerine ve davranışsal niyetlerine etkisi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, --, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gözde ÇULFACI

Danışman: Reha Kılıçhan

Özet:

Yiyecek ve içecek işletmeleri, hizmet sektörünün önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Teknoloji ve iletişimin gelişmesi ile birlikte değişimin kaçınılmaz olduğu dünyada, hizmet sektörlerindeki değişiklikler de tüketici davranışlarını etkilemiştir. Covid-19 pandemisi dönemi de tüketici davranışlarına etki eden önemli bir dönem olmaktadır. Bu bağlamda, yapılan literatür taraması neticesinde, yiyecek ve içecek işletmeleri özelinde gerçekleştirilen güncel çalışma azlığı dikkat çekmiş ve yiyecek içecek işletmelerince alınan koronavirüs tedbirlerinin tüketicilerin algıladıkları değerlerine, memnuniyetlerine ve davranışsal niyetlerine etkisini değerlendirmek üzere bu tez çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu tez çalışması ile gerek literatüre güncel ve sağlıklı bilgiler sunmak gerekse uygulayıcılara mevcut durumu ortaya koyup gelecekteki uygulamalara dönük yol gösterici bir kaynak olarak katkı sağlamak amaçlanmıştır. Tez çalışması kapsamında, araştırma verisi anket tekniği ile kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak, 1-31 Temmuz 2021 tarihleri arasında, Kayseri'de faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerinden hizmet alan 670 tüketiciden toplanmıştır. Veri analizinde tanımlayıcı istatistikler, açıklayıcı faktör analizi ve korelasyon ile regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada yiyecek içecek işletmelerinin aldıkları koronavirüs tedbirleri ile tüketicilerin algılanan değerleri, memnuniyetleri ve davranışsal niyetleri arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu, alınan tedbirlerin tüketicilerin algıladıkları değerlerini, memnuniyetlerini ve davranışsal niyetlerini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiş, araştırma sonucunda kuramsal ve uygulamaya yönelik çıktılar tartışılmış ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Yiyecek ve içecek işletmeleri, algılanan değer, müşteri memnuniyeti, davranışsal niyet, Covid-19.