Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Cemile YAZICI
Danışman: Murat Saraçoğlu
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışmada fen
bilimleri öğretmenlerinin Sıfır Atık Yaklaşımına yönelik deneyimlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada nitel
araştırma yönteminin, bir durumu derinlemesine ve bütüncül olarak incelemeye
imkân veren durum çalışması deseni kullanılmıştır. Katılımcılar amaçlı
örneklem türlerinden biri olan ölçüt örneklemesine göre belirlenmiştir. Ölçüte
göre, “Sıfır Atık Yaklaşımına” yönelik deneyime sahip öğretmenler katılımcı
olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim
yılında MEB’e bağlı devlet okullarda görev alan 12 fen bilimleri öğretmeni
oluşturmuştur. Katılımcıların “Sıfır Atık Yaklaşımına” yönelik deneyimlerini
belirlemek amacıyla katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır.
Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen araştırma verileri içerik
analizi kullanılarak incelenmiştir.
Araştırmanın sonucunda,
fen bilimleri öğretmenlerinin Sıfır Atık Yaklaşımı hakkında genel olarak bilgi
sahibi oldukları, ancak bazı konularda bilgi eksikliklerinin bulunduğu
belirlenmiştir. Öğretmenlerin, görev yaptıkları okullarda öğrencilere sıfır
atık bilinci kazandırmak amacıyla derslerinde etkinlik temelli ve sınıf dışı
öğretim yöntemlerine yeterince yer vermedikleri tespit edilmiştir. Ayrıca
öğretmenler, Sıfır Atık Yaklaşımına ilişkin eksikliklerini; günlük yaşamda
uygulamamak, yeterli özeni göstermemek, öğrencileri yeterince teşvik etmemek,
bu konuya zaman ayırmamak ve girişimcilik sergilememek şeklinde ifade
etmişlerdir. Araştırma bulgularına dayanarak, öğretmenlerin bilgi ve
farkındalık düzeylerinin artırılması, uygulama birliğinin sağlanması ve
çevresel eğitimin tüm okul paydaşlarını kapsayacak biçimde yapılandırılması
yönünde öneriler geliştirilmiştir.