Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fak., Müzik, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tamer Can Taluy
Danışman: Kıvanç Aycan
Özet:
Bu araştırma, müziğe ilgisi olan otizmli bireylerin etkili bir müzik eğitimiyle müziksel
duyumlarının ne derece geliştirilebileceğini öğrenmek amacıyla yapılmıştır. Yapılan bir
pilot çalışmadan müziğe ilgisi olan otizmli bir birey araştırma için seçilmiştir. Araştırma
sürecinde bireyin aktif katılımı sağlanarak solfej, piyano ve temel ses eğitimi dersleri
verilmiştir. Araştırma, tek denekli deneysel bir çalışmadır. Bu araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Verilerin toplanabilmesi
için, işitsel ve görsel materyaller, araştırmacı gözlem formu, uzman görüşü formu, veli
görüşme formu ve tarama modeli kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde betimsel
analiz yapılmıştır. Araştırmanın bulguları, otizm tanılı bireylerin müziksel duyumlarının
geliştirilmesinde bu bireylere verilen solfej, piyano ve temel ses eğitimi derslerinin
etkili olduğu sonucunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmanın ışığında, birebir, otizmli
bireye özgü, düzenli ve sürekli yapılan bir müzik eğitiminin bu bireylerin sosyo-kültürel
anlamda gelişimine büyük katkılar sağlayacağı anlaşılmaktadır.