Müzik eğitimi yoluyla otizmli bireylerin melodik ve ritmik duyma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir eylem araştırması


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fak., Müzik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tamer Can Taluy

Danışman: Kıvanç Aycan

Özet:

Bu araştırma, müziğe ilgisi olan otizmli bireylerin etkili bir müzik eğitimiyle müziksel

duyumlarının ne derece geliştirilebileceğini öğrenmek amacıyla yapılmıştır. Yapılan bir

pilot çalışmadan müziğe ilgisi olan otizmli bir birey araştırma için seçilmiştir. Araştırma

sürecinde bireyin aktif katılımı sağlanarak solfej, piyano ve temel ses eğitimi dersleri

verilmiştir. Araştırma, tek denekli deneysel bir çalışmadır. Bu araştırmada nitel

araştırma yöntemlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Verilerin toplanabilmesi

için, işitsel ve görsel materyaller, araştırmacı gözlem formu, uzman görüşü formu, veli

görüşme formu ve tarama modeli kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde betimsel

analiz yapılmıştır. Araştırmanın bulguları, otizm tanılı bireylerin müziksel duyumlarının

geliştirilmesinde bu bireylere verilen solfej, piyano ve temel ses eğitimi derslerinin

etkili olduğu sonucunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmanın ışığında, birebir, otizmli

bireye özgü, düzenli ve sürekli yapılan bir müzik eğitiminin bu bireylerin sosyo-kültürel

anlamda gelişimine büyük katkılar sağlayacağı anlaşılmaktadır.