Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hazan ZORLU ASLAN
Danışman: Emre Toprak
Özet:
Araştırmanın amacı
üniversite öğrencilerinin yabancı dil kaygı düzeylerinin sınıflanmasında etkili
olan değişkenlerin önem düzeyinin belirlenmesidir. Bu amaçla 2018-2019 öğretim
yılı güz ve bahar dönemlerinde İç Anadolu’da iki büyükşehirde öğrenim gören
1121 üniversite öğrencisinden veri toplanmıştır. Araştırma korelasyonel
araştırma türlerinden, yordayıcı korelasyon türünde bir araştırmadır.
Öğrencilerin kaygı düzeyinin belirlenmesi amacıyla Horwitz, Horwitz ve Cope
(1986) tarafından geliştirilen ve Cao (2011) tarafından dört boyutlu olarak
güncellenen Yabancı Dil Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Yabancı dil kaygısının
sınıflanmasında kullanılan yordayıcı değişkenlerden İngilizce özgüveni,
İngilizce dersine yönelik tutum ve İngilizce dersine verilen değer
değişkenlerini ölçmek amacıyla TIMSS (2011) tarafından geliştirilen, İngilizce
özyeterliği değişkenini ölçmek amacıyla Bandura (1994) tarafından geliştirilen,
İngilizce dersine yönelik ilgi değişkeninin ölçmek amacıyla Shoffner (2006),
İngilizce dersi motivasyonu değişkenini ölçmek amacıyla Vallerand ve diğerleri
(1992) tarafından geliştirilen, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, aile gelir
durumu, cinsiyet, sınıf ve okul türü, okul iklimi değişkenlerini ölçmek
amacıyla Çekirdek (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan motivasyon, ilgi,
özgüven, özyeterlik, tutum, değer ve okul iklimi ölçekleri kullanılmıştır.
Verilerin analizi SPSS (IBM, 2011) ile gerçekleştirilmiştir. Analizlerdeki veri
setinin %70’i eğitimde kullanılan örneklem, %30’u testte kullanılan örneklem
olarak seçilmiştir. Veri analizinde her bir alt boyut için 100 farklı yapay
sinir ağı modeli kurulmuş ve her bir değişkenin ilgili boyutu sınıflamadaki
önem ortalaması 100 farklı model üzerinden hesaplanarak değişkenlerin önem
sıralaması oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre
öğrencilerin yabancı dilde konuşma kaygısı düzeyini sınıflamada etkisi en
yüksek olan değişkenin İngilizce özgüveni, etkisi en düşük olan değişkenin ise
sınıf düzeyi olduğu; yabancı dilde olumsuz değerlendirilme kaygısı düzeyini
sınıflamada etkisi en yüksek olan değişkenin İngilizce özgüveni, etkisi en
düşük olan değişkenin ise sınıf olduğu ve yabancı dilde sınav kaygısı düzeyini
sınıflamada etkisi en yüksek olan değişkenin okul türü olduğu, etkisi en düşük
olan değişkenin ise İngilizce özgüveni olduğu belirlenmiştir. Yapılan
sınıflamaların doğruluk düzeyi %79,00 ile %92,92 arasında değişmiştir. Araştırmadan
elde edilen sonuçlar doğrultusunda araştırmacılar, uygulayıcılar ve politika
yapıcılara yönelik öneriler geliştirilmiştir.