Üniversite Öğrencilerinde Yabancı Dil Kaygısının Sınıflanması Üzerine Bir Araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hazan ZORLU ASLAN

Danışman: Emre Toprak

Özet:

Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin yabancı dil kaygı düzeylerinin sınıflanmasında etkili olan değişkenlerin önem düzeyinin belirlenmesidir. Bu amaçla 2018-2019 öğretim yılı güz ve bahar dönemlerinde İç Anadolu’da iki büyükşehirde öğrenim gören 1121 üniversite öğrencisinden veri toplanmıştır. Araştırma korelasyonel araştırma türlerinden, yordayıcı korelasyon türünde bir araştırmadır. Öğrencilerin kaygı düzeyinin belirlenmesi amacıyla Horwitz, Horwitz ve Cope (1986) tarafından geliştirilen ve Cao (2011) tarafından dört boyutlu olarak güncellenen Yabancı Dil Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Yabancı dil kaygısının sınıflanmasında kullanılan yordayıcı değişkenlerden İngilizce özgüveni, İngilizce dersine yönelik tutum ve İngilizce dersine verilen değer değişkenlerini ölçmek amacıyla TIMSS (2011) tarafından geliştirilen, İngilizce özyeterliği değişkenini ölçmek amacıyla Bandura (1994) tarafından geliştirilen, İngilizce dersine yönelik ilgi değişkeninin ölçmek amacıyla Shoffner (2006), İngilizce dersi motivasyonu değişkenini ölçmek amacıyla Vallerand ve diğerleri (1992) tarafından geliştirilen, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, aile gelir durumu, cinsiyet, sınıf ve okul türü, okul iklimi değişkenlerini ölçmek amacıyla Çekirdek (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan motivasyon, ilgi, özgüven, özyeterlik, tutum, değer ve okul iklimi ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS (IBM, 2011) ile gerçekleştirilmiştir. Analizlerdeki veri setinin %70’i eğitimde kullanılan örneklem, %30’u testte kullanılan örneklem olarak seçilmiştir. Veri analizinde her bir alt boyut için 100 farklı yapay sinir ağı modeli kurulmuş ve her bir değişkenin ilgili boyutu sınıflamadaki önem ortalaması 100 farklı model üzerinden hesaplanarak değişkenlerin önem sıralaması oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin yabancı dilde konuşma kaygısı düzeyini sınıflamada etkisi en yüksek olan değişkenin İngilizce özgüveni, etkisi en düşük olan değişkenin ise sınıf düzeyi olduğu; yabancı dilde olumsuz değerlendirilme kaygısı düzeyini sınıflamada etkisi en yüksek olan değişkenin İngilizce özgüveni, etkisi en düşük olan değişkenin ise sınıf olduğu ve yabancı dilde sınav kaygısı düzeyini sınıflamada etkisi en yüksek olan değişkenin okul türü olduğu, etkisi en düşük olan değişkenin ise İngilizce özgüveni olduğu belirlenmiştir. Yapılan sınıflamaların doğruluk düzeyi %79,00 ile %92,92 arasında değişmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda araştırmacılar, uygulayıcılar ve politika yapıcılara yönelik öneriler geliştirilmiştir.