Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, --, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OSMAN YOKA
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Serdar Sucan
Özet:
Bu çalışmanın
amacı; Türk ve yabancı uyruklu lise öğrencilerinin internet bağımlılığı, yaşam
kalitesi, fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir.
Çalışmaya Kayseri’de eğitim gören 15-20 yaş arasındaki
350 Türk ve 350 yabancı uyruklu olmak üzere toplam 700 öğrenci katıldı. Gönüllü
öğrencilere dört ayrı bölümden oluşan anket formu uygulandı. Anket formunda, “Kişisel
Bilgi Formu”, “İnternet Bağımlılığı Ölçeği”, “SF-36
Yaşam Kalitesi Ölçeği” ve “Uluslararası Fiziksel Aktivite
Ölçeği-Uzun Formu” yer aldı. Araştırmaya katılan öğrencilerin boy ortalaması 168±7.902 cm, kilo ortalaması ise 59.19±10.523 kg bulundu. Gruplararası
ölçümlerinin karşılaştırılması sonucunda; öğrencilerin internet bağımlılığı ile
tüm alt boyutları (kontrol kaybı,
aşırı online kalma isteği ve sosyal ilişkilerde olumsuzluk) arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Yaşam kalitesinin fiziksel
fonksiyon, sosyal fonksiyon, emosyonel sorunlara bağlı rol kısıtlılıkları,
mental sağlık, ağrı ve genel sağlık alt boyutları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Fiziksel aktivite düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p>0.05). Araştırmada elde edilen veriler ortalama, standart sapma ve yüzde olarak
sunuldu. Çoklu grupların karşılaştırılmasında Mann Whitney U Testi ve Kruskall Wallis Testi-H testi
kullanıldı. Varyans homojenliğine
bakmak için Post Hoc Multiple Comparisons testlerinden Kruskal-Wallis one-way
ANOVA testi kullanıldı. Değişkenler arasındaki doğrusal değişim Spearman sıra
korelasyon katsayısı kullanılarak incelendi. Veriler SPSS 22.0 istatistik paket
programında değerlendirildi ve p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul
edildi.
Sonuç olarak, internet bağımlılığının olumsuz yönlerine dikkat edilerek, verimli internet kullanımı konusunda ebeveynler ve eğitimciler eğitilmeli, öğrencilerin internet kullanımı konusunda bilinçlenmeleri sağlanmalıdır.