Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gaye ACAR
Danışman: Sevim Sevgi
Özet:
Bu çalışmada Türkiye ve Japonya 4, 5 ve 6. sınıf matematik ders kitaplarında, kesirler konusundaki problemlerin türleri arasındaki farklar, her iki ülke ders kitaplarında problemlerin sunuş biçimindeki farklılıklar ve iki ülkenin matematik kitaplarındaki kesirler ile ilgili problemlerin bilişsel istem düzeyleri arasındaki farklılıklar detaylı olarak incelenmiştir. İnceleme sırasında veriler, Türkiye ve Japonya müfredatlarında günümüzde kullanılan matematik ders kitaplarından elde edilmiştir. Türk kitapları için kaynak olarak, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanan ve 4, 5 ve 6. sınıf seviyesinde okutulan ders kitapları kullanılmıştır. Japon kitapları için kaynak olarak ise Japonya’da 4, 5 ve 6. sınıf seviyesinde matematik öğretim programlarının öğretiminde yaygın olarak kullanılan Tokyo Shoseki Yayınevi tarafından basımı yapılan kitapların İngilizce çevirileri kullanılmıştır. Matematik ders kitapları incelemelerinde kesir problemleri Charalambos (2010) teorik çerçevesi kapsamında, yatay ve dikey analiz yapılarak görev tipi, gösterim tipi ve bilişsel istem düzeyleri olmak üzere üç temel kategori belirlenmiştir. Kesir problemleri görev tipine göre incelendiğinde, Türk kitaplarında yer alan soru sayıları 4, 5 ve 6. sınıflar için sırası ile 78, 89 ve 110, Japon kitaplarında ise sırasıyla 47, 46 ve 75 olarak bulunmuştur. Türk kitapları için bu soruların %31,5’i çözümlü soru, %64,9’u alıştırma/problem ve %3,6’sı ise etkinlik olarak olduğu gözlenmiştir. Japon kitapları için ise çözümlü soru oranı %20,3, alıştırma/problem oranı %79,7 ve etkinlik oranı %0 olarak bulunmuştur. Kesir sorularının gösterim tipine göre karşılaştırılması sonucu ise Türk kitaplarındaki soru sayıları 4, 5 ve 6. sınıflar için sırası ile 78, 89 ve 110, Japon kitapları için ise sırası ile 47, 46 ve 75 olarak belirlenmiştir. Türk kitapları için bu soruların %1’i sözel soru, %53’ü sözel ve sembolik soru ve %46’sı ise sözel, sembolik ve resimsel soru olarak bulunmuştur. Japon kitapları için ise sözel soru oranı %1,2, sözel ve sembolik soru oranı %72,6 ve sözel, sembolik ve resimsel soru oranı %26,2 olarak belirlenmiştir.