Bir Turistik Ürün Olarak Medikal Turizm


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşegül ARICI

Danışman: Harun Çalhan

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı, medikal turizm paydaşları olan özel ve kamu hastanelerinde görev yapan doktorlar, hemşireler, diğer sağlık çalışanları ile eczacılar, otel yöneticileri ve seyahat acentası yöneticilerinin bakış açısı ile Türkiye’de medikal turizmin bir turistik ürün olarak değerlendirilmesidir. Bu çerçevede, araştırma kapsamında 15.10.2019–15.05.2020 tarihleri arasında Antalya’da faaliyet gösteren farklı kamu ve özel kuruluşlarda görev yapan 72 medikal turizm paydaşı ile yapılandırılmış mülakat yöntemi ile görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Paydaş görüşlerine bağlı olarak turistik ürün olarak Türkiye'de medikal turizmin güçlü ve zayıf yönleri ile fırsat ve tehditleri (SWOT analizi) analiz edilmiş ve birtakım öneriler geliştirilmiştir.

Araştırmaya katılan medikal turizm paydaşlarına göre Türkiye’nin medikal turizmde güçlü olduğu üstünlükler; (a) güncel ve güven veren teknolojilerin takip edilmesi/uygulanması, Türkiye’de üst kalitede tıbbi eğitim/tıbbi gelişim ve nitelikli ve deneyimli hekimlerin olması, (b) rakiplerden daha ucuz, düşük fiyat, uygun fiyat, daha kaliteli ve daha ucuz hizmetler ile (c) coğrafi konum/jeopolitik konum ve kolay/kısa sürede ulaşılabilirlik olarak ortaya çıkmıştır. Araştırmaya katılan medikal turizm paydaşlarına göre Türkiyenin medikal turizmde zayıf olduğu noktalar ise; (i) kamu hastanelerinde yabancı dil bilen işgücü azlığı, Asya ve Uzak Doğu ülkelerinin alternatif tıp ve terapi alanında daha güçlü altyapı ve pazarlama ağına sahip olması, (ii) tanıtım ve tutundurma faaliyetlerinin yetersiz olması ve Avrupalı rakiplerin teknolojik açıdan daha bilinir/ileri ülke olmaları, (iii) terör olayları ile çevre ülkelerde devam eden siyasi istikrarsızlıklar olarak ortaya çıkmıştır.