Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Yeşim Buyruk Akıl
Danışman: Onur Alp İlhan
Özet:
Bu araştırma 8.sınıf
öğrencilerinin dönüşüm geometrisi konusundaki başarıları ile Van Hiele
geometrik düşünme düzeyleri aralarındaki ilişkileri incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden olan tarama modeli kullanılmıştır.
Bu araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Erzincan ili İliç
ilçesinde bulunan MEB’e bağlı iki farklı ortaokuldaki 88 öğrenci ile
yapılmıştır. Çalışmadaki verilerin toplanmasında 20 soruluk dönüşüm geometrisi
başarı testi ile 25 soruluk Van Hiele geometri testinin ortaokul öğrenci seviyesine
uygun ilk 15 sorusu kullanılmıştır. Elde edilen bulguların analizi için SPSS
paket programı kullanılmış olup betimsel istatistiksel verilerden; standart
sapma, yüzde, ortalama, frekans tablolarından faydalanılmıştır. Öğrencilerin
Van Hiele geometri testi ile dönüşüm geometrisi başarı testinden almış
oldukları toplam puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemede ise Pearson korelasyon
testinde yararlanılmıştır. Araştırmadaki veriler normal dağılım gösterdiği için
parametrik testlerden Bağımsız Gruplar t testi kullanılmıştır.
Araştırmada elde
edilen bulgular şu şekildedir: Araştırmaya katılan 88 öğrencinin Van Hiele
geometri düşünme düzeyleri beklenilen seviyenin altında çıkmıştır. Van Hiele
geometri testi ile dönüşüm geometrisi testi arasında yüksek düzeyde anlamlı bir
ilişki bulunmuş olup bu iki test için alınan toplam puanları ayrı ayrı okul ve
cinsiyet değişkenlerine göre incelediğimizde ise okullar arasında da kız ve
erkek öğrenciler arasında da anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.