Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, --, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa Yılmaz
Danışman: Kurtuluş Karamustafa
Özet:
Endüstri 4.0‘ın bir sonucu olan akıllı turizm teknolojilerinin konaklama iĢletmelerinde kullanımı gittikçe yaygınlık göstermektedir. Misafirlerin istek ve taleplerini göz önünde bulundurarak memnuniyet düzeylerini artırmak isteyen konaklama iĢletmeleri bu teknolojilere iĢletmelerinde yer vermeye ve misafirlerinin evlerindeki konforu kendi iĢletmelerinde deneyimlemelerini sağlamaya baĢlamıĢlardır. Bununla birlikte, akıllı turizm teknolojilerinin faydaları hakkında bilgi sahibi olan yöneticiler, bu teknolojileri iĢletmelerinde bulundurarak daha iyi bir hizmet sunmayı hedeflemektedirler. Bu nedenle; bu tez çalıĢmasında, konaklama iĢletmelerinin akıllı turizm teknolojilerini kullanım düzeylerinin belirlenmesi ve bu teknolojilerin faydalarının katılımcıların birtakım demografikler ve mesleki unsurlar ile birtakım örgütsel özelliklere göre farklılaĢıp farklılaĢmadığının incelenmesi sonucunda ortaya çıkan çıktılarla literatüre katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araĢtırma alanı Antalya ili olarak belirlenmiĢtir. Bu araĢtırma, Antalya ilinde faaliyet gösteren T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığından turizm iĢletme belgesi almıĢ dört yıldızlı ve beĢ yıldızlı oteller ile beĢ yıldızlı tatil köylerinden oluĢan 153 konaklama iĢletmesinden nicel araĢtırma yöntemiyle veri toplanarak yapılmıĢtır. Veriler kolayda örnekleme ve kota örneklemesi yöntemleri birlikte kullanılarak 2019 yılı Mayıs ayında Antalya‘da toplanmıĢtır. Toplanan verilere farklılık analizleri uygulanarak farklılıklar ortaya çıkartılmaya çalıĢılmıĢtır.
AraĢtırma verilerinin analizi sonucunda, katılımcıların akıllı turizm teknolojilerinin oda satıĢlarını ve iĢletmenin imajını yüksek düzeyde artıracağı ve yüksek düzeyde zamandan tasarruf sağlayacağı yönünde algıya sahip oldukları tespit edilmiĢtir. Ayrıca, konaklama iĢletmelerindeki orta ve üst kademe yöneticilerinin nesnelerin interneti uygulamaları ve yapay zekâ teknolojileri hakkında bilgi sahibi oldukları, fakat iĢletmelerinde kullanmayı düĢünmedikleri; mobil iletiĢim ve bulut biliĢim teknolojilerini ise hâlihazırda kullandıkları sonucuna ulaĢılmıĢtır. Uygulanan semantik farklılık analizinde, katılımcıların çalıĢtıkları departmana, pozisyona, iĢletmenin türüne ve sınıfına göre akıllı turizm teknolojilerinin faydalarını algılama düzeylerinin farklılaĢtığı tespit edilmiĢtir. Bununla birlikte; istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığının tespitine yönelik yapılan analizlerde, katılımcıların çalıĢtıkları departmana, iĢletmenin türüne, sınıfına ve sahiplik durumuna göre akıllı turizm teknolojilerinin faydalarının algılanma düzeylerinin farklılaĢtığı bu araĢtırmanın diğer önemli bulguları arasındadır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesiyle literatüre katkı sağlandığı düşünülmektedir. Bu araştırma sonucunda akademiye ve uygulayıcılara yönelik çıktılar detaylı bir şekilde tartışılmış ve gelecek araştırmalara önerilerde bulunulmuştur.