Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, --, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FATMA BETÜL KÜNYELİ
Danışman: Murat Çağlar Baydoğan
Özet:
Günümüz teknolojisi çok hızlı bir şekilde gelişmekte ve
ilerlemektedir. Teknoloji yaşamlarımızı değiştirirken yaşamla iç içe olan
mimariyi de etkilemektedir. Gelişen teknoloji ile mimaride
yeni yapım teknikleri, yeni planlama ve tasarım ilkeleri ortaya çıkmıştır. Esneklik kavramı, bu ilkelerden biri
olarak son dönemde sıkça karşımıza çıkmaktadır. Bu kavramdan yola çıkarak
ortaya konulan ‘mimari esneklik’ yaklaşımının, meydana gelen değişimlere ve
gelişimlere hem ekonomik hem de fiziksel mekan açısından uyum sağlamak için bir
zorunluluk olduğu düşünülmektedir. Yapılan çalışma kapsamında esneklik kavramı
temel alınarak; mimari esneklik, eğitim yapılarında esneklik konularına yer
verilmiştir. Mimari esneklik kavramının tarihsel süreç içerisinde
başlangıcından günümüze kadar gelişimine ve mimari esneklik yaklaşımlarına değinilmiştir.
‘Eğitim yapılarında mimari esneklik’ kavramı
üzerine olan araştırmaların birçoğu; eğitim yapılarının değişen-gelişen
koşullara uyumu ve mekanların yine sürekli değişen eğitim sistemleri ile
ilişkisi üzerine eğilmektedir. Bu
amaçla eğitim yapıları tasarımında esneklik; eğitim sistemine, teknolojik gelişmelere
bağlı mekânsal değişimler, yapılarda fiziksel ve fonksiyonel eskimeler ve
kullanıcı gereksinimleri başlıklarıyla ele alınmıştır. Eğitim yapılarında
esneklik sağlama yaklaşımları tümden gelim ilkesi doğrultusunda tasarım, yapım
ve kullanım esnekliği olarak incelenmiş ve örnekler üzerinden açıklanmıştır. Çalışma
kapsamında, mekanın değiştirilebilir ve dönüştürülebilir olma durumu, mimari
yapının ve içindeki işlevin sürdürülebilirliği ve mekânsal değişimin kullanıcı
katılımına imkan verme durumu mimari esneklik yaklaşımları başlığı altında
değerlendirilecektir.
Anahtar
Kelimeler: Eğitim yapıları,
esneklik, mimari esneklik.