Özel yetenekli öğrencilerin madde ve değişim ünitesindeki başarılarına ve özdüzenleme becerilerine ters yüz öğrenme modelinin etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OĞUZHAN NACAROĞLU

Danışman: Oktay Bektaş

Özet:

Bu araştırmada, ters yüz öğrenme modelinin Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme 1 programında öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin madde ve değişim ünitesindeki başarılarına ve öz-düzenleme becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca araştırmada, deney grubu öğrencilerinin ve ders dışı uygulamalarda öğrencilere rehberlik eden öğrenci velilerinin ters yüz öğrenme modeli hakkında görüşleri incelenmiştir. Araştırmada karma araştırma yöntemi desenlerinden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim-öğretim yılı birinci dönemde Malatya ilinde yer alan bir bilim ve sanat merkezinde Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme 1 programında öğrenim gören 70 özel yetenekli öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bir deney ve bir kontrol grubu olmak üzere iki grup ile yürütülmüştür. Grupların belirlenmesinde madde ve değişim ünitesi başarı testi ve öz-düzenleme ölçeği ön-test puanları dikkate alınmıştır. Yapılan analizler sonucu araştırmanın başlangıcında grupların denk olduğu kabul edilmiştir. Deney grubunda ters yüz öğrenme modeline göre, kontrol grubunda ise mevcut Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme 1 öğretim programı dikkate alınarak dersler yürütülmüştür. Madde ve değişim ünitesi başarı testi ile öz-düzenleme ölçeği kontrol ve deney gruplarına ön-test ve son-test olarak uygulanmış ve son testlerin karşılaştırılması MANOVA kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın sonunda deney grubunda yer alan ve başarı testi son-test puanları düşük, orta ve yüksek olan yedi öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ayrıca deney grubunda yer alan 19 öğrencinin velisine araştırmacı tarafından hazırlanan ve açık uçlu sorulardan oluşan bir doküman uygulanmıştır. Nicel ve nitel veri toplama araçları kullanılmadan önce gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Nitel veri toplama araçlarından elde edilen veriler kategori ve kodlar altında toplanmış ve tümevarımsal içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Nicel veriler analiz edildiğinde, deney ve kontrol grubu arasında akademik başarı açısından deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Aynı şekilde öz-düzenleme puanları arasında da deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Nitel verilerin analizi sonucu öğrenciler ters yüz öğrenme modelinin öğrenmede etkili, tekrar yapma imkânının fazla ve esnek olması açısından diğer yöntemlerden farklı olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler ters yüz öğrenme modelinin derse hazırlıklı gelmeyi sağladığını ve öğrenmeyi sınıf dışına taşıdığını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin önemli bir kısmı modelin öz-düzenleme becerilerini arttırdığına yönelik görüşlerini açıklamışlardır. Öğrenci velilerinin ters yüz öğrenme modeli hakkında görüşleri dört kategori altında toplanmıştır. Veliler ters yüz öğrenme modelinin öğrencilere tekrar yapma alışkanlığı kazandırdığını, öğrencilerin derse olan ilgisini arttırdığını ve konu hakkında önceden bilgi sahibi olmalarını sağladığını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte veliler belli konularda modelin uygulanmasını, velilere yönelik seminerlerin verilmesini ve veli-öğretmen etkileşiminin arttırılması gerektiğini önermişlerdir. Ters yüz öğrenme modelinin akademik başarıya ve öz-düzenleme becerilerine istatistiksel olarak anlamlı etkisi düşünüldüğünde, bu modelin özel yetenekli öğrencilerin fen bilimleri dersi madde ve değişim ünitesinde kullanılması önerilmektedir. Özellikle küçük yaş grubundaki öğrencilerin ters yüz öğrenme modeline göre işlenen derslerinde velilerin de sürece dâhil edilmesi öneriler arasındadır.