Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zeynep ZORLU
Danışman: Hasan Kaya
Özet:
Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının bilimin doğasına ilişkin inanç
düzeylerini belirlemektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte
bulunduğu karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmında tarama
deseni, nitel kısmında ise araştırma deseni olarak fenomenoloji (olgubilim)
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 öğretim yılı bahar döneminde, bir
eğitim fakültesinin fen bilgisi öğretmenliğinin üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim
gören öğretmen adayları oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, çalışmanın nicel
kısmında Özgelen (2012) tarafından geliştirilen Bilimin Doğası Ölçeği (BDÖ), nitel
kısmında ise araştırmacı tarafından hazırlanan Bilimin Doğası Yarı Yapılandırılmış
Görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında BDÖ’den elde edilen
veriler SPSS 22.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının bilimin
doğasına ilişkin inanç düzeyleri arasında üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmen adayları
arasında üçüncü sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları lehine anlamlı bir fark olduğu,
fakat cinsiyet değişkeni açısında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Çalışmanın
nitel kısmında ise öğretmen adaylarının yarı yapılandırılmış görüşme formun ile
görüşleri alınarak içerik analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda; öğretmen adaylarının
çoğunluğunun “Teori ve kanunların yapısı ve aralarındaki ilişki” boyutunda “acemi”
seviyede, diğer bütün boyutlarda (Bilimsel bilginin değişebilir doğası, Bilimsel bilginin
sosyokültürel değerlerden etkilenmesi, Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde
yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi, Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde
yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi, Bilimsel bilgilerin deneylerden oluştuğu, Bilimsel
bilginin gözlem ve çıkarımlara dayalı olması ve Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine
bilim insanının etkisi) ise “uzman” seviyede oldukları belirlenmiştir.