Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hüseyin Ateş
Danışman: Murat Saraçoğlu
Özet:
Bu araştırmanın amacı, fen
bilgisi öğretmenliği 3. sınıfında okuyan öğretmen adaylarının nükleer enerji
ile ilgili düşüncelerini belirlemektir. 3. sınıfta okuyan öğretmen adaylarının
seçilmesinin nedeni; nükleer enerji konusunun 3. sınıfta yer alan ‘Kimyada Özel
Konular’ dersinde ve nükleer enerji çevre ilişkisinin ‘Çevre Bilimi’ dersinde
işlenmesidir.
Araştırmanın
amacına yönelik verileri elde edebilmek için karma yöntem (mixed-method
research) olarak adlandırılan, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin beraber
kullanıldığı araştırma modeli yer almaktadır. Araştırmanın nicel verilerini
toplamak için anket, nicel verilerden elde edilen sonuçları desteklemek ve
açıklamak amacıyla toplanan nitel verileri elde etmek için ise görüşme
türlerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır
(Güven, 2011).
Nicel çalışmanın pilot ve asıl uygulama bölümleri farklı katılımcılar
ile yürütülmüştür. Çalışmanın pilot uygulaması Ahi Evran
Üniversitesinde okuyan toplam 208 fen bilgisi öğretmen adayının katılımı ile
gerçekleşmiştir. Pilot çalışmanın analizleri SPSS 20 programı ile
gerçekleşmiştir. Yapılan analiz sonucunda çalışmanın güvenirliğinin test
edilmesi için kullanılan Cronbach Alpha değeri ,84 çıkmıştır. Çalışmanın asıl uygulaması ise, Erciyes ve Ahi Evran
Üniversitelerinin eğitim fakültelerinde öğrenim gören toplam 214 (155 Kız, 59
Erkek) öğretmen adayı ile gerçekleşmiştir. Nicel
verilerin analizden elde edilen bulgular göz önüne alınarak, anket maddelerine
verilen cevaplar doğrultusunda en yüksek puana sahip (üst % 27’lik dilim) 6, en düşük puana sahip (alt
% 27’lik dilim) 4 öğretmen adayı seçilerek görüşme için iletişime geçilmiştir.
Görüşmede öğretmen adaylarına sorulacak sorular ve görüşme planı görüşmenin
uygulanmasından önce araştırmacı tarafından hazırlanmış olup katılımcılar ile
yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilerek araştırmanın nitel
verileri toplanmıştır.
Sonuç
olarak öğretmen adayları genel olarak nükleer enerji santralinin uygulanmasını
desteklemektedir. Fakat çevreye etkisi ve doğal afetlerden etkilenmesi
anlamında tereddüt içindedirler.
Değişkenler
açısından incelendiğinde ise şu sonuçlar ortaya çıkmaktadır.
·
Erkekler kızlara
göre nükleer enerjiye daha olumlu bakmaktadır.
·
Öğretmen
adaylarının yaşları ile nükleer enerjiye bakışları olumsuz yönde doğru orantılı
olacak şekilde artmaktadır.
·
Erciyes
Üniversitesinde okuyanlar Ahi Evran Üniversitesinde okuyanlara göre nükleer
enerjiye daha olumlu bakmaktadır.
·
Köyde yaşayanlar şehir merkezinde ve
kasabada yaşayanlara göre nükleer enerjiye daha olumsuz bakmaktadır. Kasabada
yaşayanlar diğer iki yerleşim biriminde yaşayanlara göre nükleer enerjiye karşı
daha olumlu bakmaktadır.
·
Nükleer enerji hakkında bilgisi olduğunu
düşünenler düşünmeyenlere göre nükleer
enerjiye daha olumlu bakmaktadır.
·
Nükleer enerjiye en olumlu bakan bölge
Karadeniz iken onu sırasıyla Akdeniz, Güneydoğu, Doğu Anadolu, Ege, Marmara, İç
Anadolu takip etmektedir.