Hindistan’da Sati Geleneğinin Feminist Teori Açısından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Eray Dirican

Danışman: Ali Küçükler

Özet:

Bu çalışmanın konusu Hindistan’da evli bir kadının eşinin ölümü üzerine kendisini kocasının cenaze ateşinde kurban ettiği Sati geleneğidir. Geleneğin kökenine dair pek çok farklı teorinin bulunmasına rağmen kendini yakma eylemi kadının kocasına

olan sadakatinin bir kanıtı olarak algılanmış ve sati, zamanla mitolojik yönünün dışına çıkarak dul kadınların kurban edildiği bir gelenek haline dönüşmüştür. Toplumsal baskılar, evliliğin kutsallığına dair güçlü inançlar, mitolojik ve dini öğretiler, kadınların erdemini gösterme isteği, toplumsal normlar, ekonomik faktörler ve baskı/ikna gibi etkenler, sati’nin ortaya çıkış nedenlerini şekillendirmiştir. Geleneğin yaygınlık göstermesinde ise kadının, öbür dünyada kocasıyla tekrar birleşeceğine inanması, dulluğun sıkıntılarından kurtulma arzusu, çok eşliliğin rolü, şöhret kazanma arzusu ve miras hakkı gibi pek çok sosyal, kültürel ve ekonomik faktörler etkili olmuştur. Eski çağlarda, Hindistan dışında Mısır, Çin, Bali, Nepal, Amerikan Kızılderilileri, Tonga, Fiji gibi farklı bölgelerdeki kültürlerde de sati geleneğinin izlerine rastlanmıştır dolayısıyla ritüelin sadece kültürel bir olgu olmanın ötesinde, kadınların toplumsal cinsiyet rolleri içindeki konumunu ve güç dinamiklerini anlama üzerine odaklanılmıştır. Çalışmada, Sati geleneğinin tarihsel evrimi, uygulanma sebepleri, dul kadınların toplumsal statüsündeki değişiklikler ve bu geleneği teşvik eden gerekçeler klasik Hint metinleri, seyyahların tanıklık ettiği olaylar ve medyada yer bulan örnek vakalar üzerinden yakın okuma tekniği kullanılarak nitel araştırma yöntemleriyle dört farklı tarihsel dönem (Antik Dönem, Müslüman Egemenlik Dönemi, Sömürge Dönemi ve 20. Yüzyıl) içerisinde feminist teori

kapsamında incelenmiştir.