Ortaokul Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının İncelenmesi: Karma Yöntem


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Berna Keçe

Danışman: Murat Saraçoğlu

Özet:

Bu çalışmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel tutum düzeylerini farklı değişkenler (fen dersindeki başarı puanları, bilim şenliklerine katılma durumları, bilimsel okuryazarlık durumları) açısından incelemektir.

Araştırmada karma yöntemin sıralı açıklayıcı deseni tercih edilmiş; araştırma nicel araştırma yönteminin tarama deseni ve nitel araştırma yönteminin fenomonoloji deseni kullanılarak yapılmıştır. Nicel verilerin toplanmasında Keçe vd. (2020) tarafından geliştirilen ‘‘Bilimsel Tutum Ölçeği’’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Geçerlik kapsam, yapı ve ölçüt geçerliği ile güvenirlik ise Cronbach’s Alpha katsayısı ile sağlanmıştır. Yapı geçerliğinde doğrulayıcı faktör analizini yapmak için LİSREL 8.7 programı kullanılmıştır. Daha sonra elde edilen veriler öğrencilerin verdikleri cevaplar doğrultusunda değerlendirilmiş ve gerekli varsayımlar sağlanarak sonuca gidilmiştir. Değişkenler arasındaki bilimsel tutum karşılaştırılması tek yönlü ANOVA ve bağımsız örneklem t-testi kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın nitel bölümünde, beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel tutumlarına ilişkin görüşlerini almak için dokuz öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır.

Araştırma sonuçlarına göre, bilime yönelik tutumun fen dersindeki başarı puanları, bilim şenliklerine katılma durumları ve bilimsel okuryazarlık açısından hem nitel hem nicel analizlerde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.