Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Berna Keçe
Danışman: Murat Saraçoğlu
Özet:
Bu çalışmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel
tutum düzeylerini farklı değişkenler (fen dersindeki başarı puanları, bilim
şenliklerine katılma durumları, bilimsel okuryazarlık durumları) açısından
incelemektir.
Araştırmada karma yöntemin sıralı
açıklayıcı deseni tercih edilmiş; araştırma nicel araştırma yönteminin tarama
deseni ve nitel araştırma yönteminin fenomonoloji deseni kullanılarak
yapılmıştır. Nicel verilerin toplanmasında Keçe vd. (2020) tarafından
geliştirilen ‘‘Bilimsel Tutum Ölçeği’’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS
22.0 programı ile analiz edilmiştir. Geçerlik kapsam, yapı ve ölçüt geçerliği
ile güvenirlik ise Cronbach’s Alpha katsayısı ile sağlanmıştır. Yapı
geçerliğinde doğrulayıcı faktör analizini yapmak için LİSREL 8.7 programı
kullanılmıştır. Daha sonra elde edilen veriler öğrencilerin verdikleri cevaplar
doğrultusunda değerlendirilmiş ve gerekli varsayımlar sağlanarak sonuca
gidilmiştir. Değişkenler arasındaki bilimsel tutum
karşılaştırılması tek yönlü ANOVA ve bağımsız örneklem t-testi kullanılarak
yapılmıştır. Çalışmanın nitel bölümünde, beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel
tutumlarına ilişkin görüşlerini almak için dokuz öğrenci ile yarı
yapılandırılmış görüşme yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, bilime yönelik tutumun fen
dersindeki başarı puanları, bilim şenliklerine katılma durumları ve bilimsel
okuryazarlık açısından hem nitel hem nicel analizlerde anlamlı bir farklılık
oluşturmadığı tespit edilmiştir.