Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Enerji Sistemleri Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Büşra AYYILDIZ
Danışman: Mustafa Serdar Genç
Özet:
Tez çalışmasında, “Rejeneratif Fren Eğimi (RFE)” ismini verdiğimiz yeni bir rejeneratif
frenleme yaklaşımı geliştirilerek, araçların kullandığı yol topolojisi optimize edilmiştir.
Klasik yöntemlerdeki gibi araç üzerinde yapılan çalışmalar yerine RFE ’de kinetik
enerjiden potansiyel enerjiye enerji dönüşümü ve enerjinin bu dönüşümle depolanarak
kavşak ve yollarda hem trafiği yavaşlatma hem de gereksiz fren kullanımı ve tekrar
hızlanma esnasında gereksiz karbon salınımı azaltılması hedeflenmiştir. Bu enerji
dönüşümünü sağlamak için manipüle edilmiş yol eğimlerinden yararlanılarak çalışma
gerçekleştirilmiş ve yol topolojisini optimize etmek için 3 temel amaç fonksiyonu
dikkate alınmıştır. Bunlar maksimum rejeneratif frenleme enerjisine ulaşma, minimum
yakıt tüketimi sağlamak ve yol inşaatı maliyetlerini minimize etmektir. Optimizasyon
metodu için Çok Amaçlı Optimizasyon yöntemlerinden faydalanılmıştır. Bununla
beraber, hedef fonksiyonun birden fazla olması nedeniyle Baskılanmayanları Sıralayan
Genetik Algoritma II (NSGA-II) ile Pareto çözüm kümeleri elde edilmiştir. Çözüm
kümelerinden elde edilen sonuçlara göre bağımsız karar vericilerin önceliklemesine
bağlı kullanabileceği sonuçlar elde edilmiştir. Bu sonuçlara göre örneğin rejeneratif
frenleme enerjisinin öncelik olması durumunda 1 numaralı yol tercih edilmesi
gerekirken, yol maliyetinin önemli olması durumunda ise 5 numaralı yol topolojisi
tercih edilmelidir. Bunun yanında bu her iki amaç fonksiyonunun önceliklerinin birlikte
yer alması durumunda öncelik yüzdelerine göre 2, 3 veya 4 numaralı yol topolojileri
tercih edilebilecektir.