Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Osman Orhan Demir
Danışman: Murat Saraçoğlu
Özet:
Bu çalışmanın amacı
ortaokul öğrencilerinin fen başarılarının sınıflanmasında okula bağlanma
düzeyleri ve stres anında kullandıkları başa çıkma stratejilerinin rolünün
nasıl olduğunu belirlemektir. Bu amaçla yöntem olarak nicel araştırma yöntemi
desen olarak tarama deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini 2019-2020
eğitim öğretim yılında Niğde ili Ulukışla ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına
bağlı çeşitli ortaokullarda öğrenim görmekte olan ortaokul öğrencileri
oluşturmaktadır. Uygunluk esaslı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 695 ortaokul
öğrencisi bu çalışmaya katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Okula Bağlanma
Ölçeği, Başa Çıkma Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 20.0
programında analiz edilmiş ve ulaşılan nicel bulgular literatür çerçevesinde
elde edilen bilgiler ışığında değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın
analizleri sonucunda, fen başarısının 0-44 düşük düzey 45-100 yüksek düzey,
0-54 düşük düzey 55-100 yüksek düzey 0-69 düşük düzey, 70-100 yüksek düzey
şeklinde sınıflandırılmasında okula bağlanma, arkadaşa bağlanma, öğretmene
bağlanma ve aktif başa çıkmanın fen başarısını arttırdığı; buna karşın olumsuz
ve kaçınan başa çıkmanın fen başarısını düşürdüğü sonucuna ulaşılmıştır. Sadece
başarı sınıflaması 0-84 düşük düzey 85-100 yüksek düzeyde olarak yapıldığında okula
bağlanma, öğretmene bağlanma ve aktif başa çıkmanın başarıyı arttırdığı, buna karşın
arkadaşa bağlanma, olumsuz başa çıkma ve kaçınan başa çıkmanın fen başarısını
düşürdüğü görülmüştür. Araştırma sonucunda okula bağlanmanın arttırılması ve
aktif başa çıkma stratejilerinin öğrenciler tarafından daha çok kullanılmasına yönelik
öğretmenlere, velilere okul idaresine, rehber öğretmenlere, program
hazırlayıcılara önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca araştırmacılara çalışmanın
daha geniş kitleler ve daha farklı değişkenlerle gerçekleştirilmesi için
önerilerde bulunulmuştur.