Fen Başarısının Sınıflanmasında Okula Bağlanma Düzeyi Ve Kullanılan Başa Çıkma Stratejilerinin Rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Osman Orhan Demir

Danışman: Murat Saraçoğlu

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin fen başarılarının sınıflanmasında okula bağlanma düzeyleri ve stres anında kullandıkları başa çıkma stratejilerinin rolünün nasıl olduğunu belirlemektir. Bu amaçla yöntem olarak nicel araştırma yöntemi desen olarak tarama deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Niğde ili Ulukışla ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı çeşitli ortaokullarda öğrenim görmekte olan ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Uygunluk esaslı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 695 ortaokul öğrencisi bu çalışmaya katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Okula Bağlanma Ölçeği, Başa Çıkma Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 20.0 programında analiz edilmiş ve ulaşılan nicel bulgular literatür çerçevesinde elde edilen bilgiler ışığında değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın analizleri sonucunda, fen başarısının 0-44 düşük düzey 45-100 yüksek düzey, 0-54 düşük düzey 55-100 yüksek düzey 0-69 düşük düzey, 70-100 yüksek düzey şeklinde sınıflandırılmasında okula bağlanma, arkadaşa bağlanma, öğretmene bağlanma ve aktif başa çıkmanın fen başarısını arttırdığı; buna karşın olumsuz ve kaçınan başa çıkmanın fen başarısını düşürdüğü sonucuna ulaşılmıştır. Sadece başarı sınıflaması 0-84 düşük düzey 85-100 yüksek düzeyde olarak yapıldığında okula bağlanma, öğretmene bağlanma ve aktif başa çıkmanın başarıyı arttırdığı, buna karşın arkadaşa bağlanma, olumsuz başa çıkma ve kaçınan başa çıkmanın fen başarısını düşürdüğü görülmüştür. Araştırma sonucunda okula bağlanmanın arttırılması ve aktif başa çıkma stratejilerinin öğrenciler tarafından daha çok kullanılmasına yönelik öğretmenlere, velilere okul idaresine, rehber öğretmenlere, program hazırlayıcılara önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca araştırmacılara çalışmanın daha geniş kitleler ve daha farklı değişkenlerle gerçekleştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.