Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gökhan ÖNDER
Danışman: Erol Aksoy
Özet:
Çocuk edebiyatı,
günümüz edebiyat dünyasında kendisine önemli bir yer edinmiş durumdadır. Çocuk
gelişimi ve eğitimi açısından son derece önemli olan çocuk edebiyatının hitap
ettiği kitlenin çocuklardan oluştuğu düşünüldüğünde bu alanın üzerinde
titizlikle durulması gerektiği görülmektedir. Çocuğa hitap eden edebî metinlerin,
çocukta olumlu yönde duygu, düşünce, beceri ve davranış oluşturmaya yardımcı
olması beklenmektedir. Çocuklara yönelik eserler, çocukta olumlu davranış
değişikliği meydana getirebilmek için birtakım mesajlar içerir. Eserler,
içerdikleri bu mesajlar aracılığıyla çocukta olumlu kavram gelişimini sağlamaya
yardımcı olmaktadır.
Nitel
araştırma yaklaşımı benimsenerek yürütülen bu çalışmada doküman incelemesi
yapılmıştır. Sulhi Dölek'in çocuklar
için yazmış olduğu 4
romanı ve 3 hikâye kitabındaki eğitsel iletiler belirlenmiş, bu eğitsel
iletilerin eserlerde yer aldığı bölümler ortaya konulmuştur.
İncelenen eserlerde en çok
yardımseverlik, misafirperverlik, hayvan sevgisi, birlik ve beraberlik,
düşünceli davranmak, tabiat sevgisi ve tedbirli olmak gibi eğitsel iletiler yer
almaktadır. Eserlerde yer alan eğitsel iletilerin çocukların yaş aralıklarına
ve gelişimsel özelliklerine uygun olduğu, eserlerde olumlu yönde iletilerin yer
aldığı, işlenen eğitsel iletilerin genelde dolaylı olarak verildiği tespit edilmiştir.
Çoğunlukla çocuklardan oluşan kahramanlar, okuyucunun gerçek hayatta
karşılaşabileceği tarzda olaylar ve sade bir dil kullanılması sayesinde
iletilerin çocuklara daha kolay ulaşmasının sağlandığı belirlenmiştir.