Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUSTAFA BADA
Danışman: Cevdet Kırpık
Özet:
Bu araştırma, sosyal bilgiler öğretmenlerinin 2005 - 2006
eğitim-öğretim yılında yürürlüğe giren yapılandırmacı eğitim anlayışına ait
görüşlerini, bu anlayışı uygulama düzeylerini ve uygulama noktasında
yaşadıkları sorunları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubu, Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Kayseri ilinde görev
yapan 14 sosyal bilgiler öğretmenidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Veri elde etmek amacıyla nitel araştırma tekniklerinden yarı
yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve sosyal bilgiler öğretmenleriyle
görüşmeler yapılmıştır. Örneklem seçimi için ise amaçlı örnekleme
yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Verilerin
yorumlanmasında kuramsal anlamda çok açık kuramsal temele sahip olan
araştırmalarda kullanılan betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada
elde edilen verilere bakıldığında sosyal bilgiler öğretmenlerinin genel olarak
yapılandırmacı eğitim sistemine dair olumlu yaklaşıma sahip olduğu
görülmektedir. Bunun yanı sıra araştırma sonucunda ders saatlerinin yetersiz
olması, meslekteki çalışma süresi, lisans eğitimlerinin yetersizliği, hizmetiçi
eğitim çalışmalarının niteliksizliği, çalıştıkları ortam, idarecilerin yaklaşımı,
ders kitaplarının nitelikleri, merkezi sınavlar gibi konularda yaşanan
sorunların, yapılandırmacı eğitim sisteminin daha etkin bir şekilde
uygulanmasını engellediği sonucu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Sosyal
bilgiler eğitimi, öğretmen görüşü, uygulama düzeyi, sorun, yapılandırmacılık