Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Selcen Karaaslan
Danışman: Murat Çağlar Baydoğan
Özet:
Mimarlık olgusu tasarımcıya,
boşluktan anlamlı mekânlar oluşturmayı, iç ve dış mekânı estetik kaygılarla
inşa etmeyi sunmaktadır. Sanayileşme, mimarlığı sosyal, kültürel ve ekonomik
çevre, toplum, teknolojik gelişmeler bakımından dönüştürmüştür. Malzeme ve
yapım tekniğindeki gelişmeler ile yapılar ihtiyaç, ölçek, işlev bakımından
çeşitlenmiştir. Mimari tasarımda bu gelişmelerden en fazla etkilenen yapı
elemanı cephe olmuştur. Çünkü yapının çevresi ilk iletişim kurduğu yer zamanın
sorumluluğunu taşıyan cephedir. Cephe sadece örten değil iç-dış mekân arasında
ilişki kuran, kimliği, dili olan, kültüre ait izler taşıyan bir arayüzdür.
Cephe kavramı malzeme, yapım tekniği, bağlam, tasarımcı, kullanıcı, toplum gibi
somut; duygu, düşünce, fikir gibi soyut birçok kavramdan etkilenmektedir ve cephe
ortaya çıkan ürün ile hikayesini aktarmaktadır. Önceleri mimari tasarımda
taşıyıcı dış duvar olan cephe günümüzde kütleyi tümü ile tanımlayan bir arayüze
dönüşmüştür. Bu yenilik cephenin en üst kotundan zemine kadar bütünlük içinde
tasarlanmasını sağlamıştır. Günümüz mimarlık ortamındaki arayüz tasarımları
sayesinde birey tasarım nesnesinde aktif olarak yer alabilmekte, bütünlüğün
içine dâhil olabilmektedir. Çalışma kapsamında; konumu, işlevi, malzemesi, hikayesini
sunum şekli farklı olan arayüz tasarımları üzerinden mimari ürün, birey ile
kurduğu ilişki, bütün olarak tasarlanma ve sürekli yeniden üretilme bağlamında
değerlendirilecektir.
Anahtar
Kelimeler: Cephe, Arayüz, Bütünsel Tasarım ve Anlatım Nesnesi