MİMARİDE CEPHENİN ÖZERKLEŞMESİNİNYER-KÜTLE-ÇATI İLİŞKİSİNE ETKİSİNİN GÜNÜMÜZMİMARLIĞI ÖRNEKLERİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selcen Karaaslan

Danışman: Murat Çağlar Baydoğan

Özet:

Mimarlık olgusu tasarımcıya, boşluktan anlamlı mekânlar oluşturmayı, iç ve dış mekânı estetik kaygılarla inşa etmeyi sunmaktadır. Sanayileşme, mimarlığı sosyal, kültürel ve ekonomik çevre, toplum, teknolojik gelişmeler bakımından dönüştürmüştür. Malzeme ve yapım tekniğindeki gelişmeler ile yapılar ihtiyaç, ölçek, işlev bakımından çeşitlenmiştir. Mimari tasarımda bu gelişmelerden en fazla etkilenen yapı elemanı cephe olmuştur. Çünkü yapının çevresi ilk iletişim kurduğu yer zamanın sorumluluğunu taşıyan cephedir. Cephe sadece örten değil iç-dış mekân arasında ilişki kuran, kimliği, dili olan, kültüre ait izler taşıyan bir arayüzdür. Cephe kavramı malzeme, yapım tekniği, bağlam, tasarımcı, kullanıcı, toplum gibi somut; duygu, düşünce, fikir gibi soyut birçok kavramdan etkilenmektedir ve cephe ortaya çıkan ürün ile hikayesini aktarmaktadır. Önceleri mimari tasarımda taşıyıcı dış duvar olan cephe günümüzde kütleyi tümü ile tanımlayan bir arayüze dönüşmüştür. Bu yenilik cephenin en üst kotundan zemine kadar bütünlük içinde tasarlanmasını sağlamıştır. Günümüz mimarlık ortamındaki arayüz tasarımları sayesinde birey tasarım nesnesinde aktif olarak yer alabilmekte, bütünlüğün içine dâhil olabilmektedir. Çalışma kapsamında; konumu, işlevi, malzemesi, hikayesini sunum şekli farklı olan arayüz tasarımları üzerinden mimari ürün, birey ile kurduğu ilişki, bütün olarak tasarlanma ve sürekli yeniden üretilme bağlamında değerlendirilecektir.

Anahtar Kelimeler: Cephe, Arayüz, Bütünsel Tasarım ve Anlatım Nesnesi