16. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022, ss.31
Yaklaşık 40 yıl önce geliştirilen 3D yazıcıların günümüzde gelmiş olduğu nokta önemli bir
ilerleme gösterdiğini ortaya koysa da yakın gelecekte insanların hayal dünyasını zorlayacak
ilerlemeler göstereceği beklenmektedir. Günümüz itibariyle temel düzeydeki 3D yazıcılara
daha kolay erişilebildiği söylenebilir. Teknik bilimlerde sıklıkla kullanılan 3D yazıcılar
giderek farklı bilim alanlarında da etkin şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Henüz arzu
edilen seviyeden çok uzak olsa da kullanım alanlarından biri de eğitimdir. Eğitim alanında
3D yazıcılardan iki farklı amaçla kullanılabilir. Bunlardan ilki öğrencilerin yaratıcılığını ve
teknolojiye bakış açısını geliştirmek amacıyla herhangi konu alanı dışında formal veya
informal olarak kullanımıdır. Bir diğer kullanım amacı ise ilgili derslere ait kazanımların
verilmesinde yani öğrenme-öğretme sürecinde kullanılmasıdır. Her iki amaçla kullanımında
da öğrencilerin çeşitli bilgi, beceri, değer ve tutumlar elde edebileceği söylenebilir. İçeriği
dolayısıyla 3D yazıcılardan yararlanılabilecek başlıca derslerden biri de sosyal bilgilerdir.
Sosyal bilgilerin tüm öğrenme alanlarında yararlanılabilir olan 3D yazıcılar özellikle
İnsanlar, Yerler ve Çevreler öğrenme alanındaki coğrafya konu ve kavramlarının
öğretiminde aktif şekilde kullanılabilir. Bu kapsamda araştırmanın amacı sosyal bilgilerde
coğrafya konularının öğretiminde 3D yazıcılardan yararlanılmasına ilişkin öğrenci
görüşlerini tespit etmektir. Temel nitel araştırmanın kullanıldığı bu çalışmanın katılımcılarını
dokuz beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış
görüşmeler ile araştırmacı ve öğretmen gözlem notları aracılığıyla elde edilmiştir. Veriler
nitel veri analiz tekniklerinden betimsel ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda coğrafya konularının öğretiminde 3D yazıcılarının kullanılmasının öğrencilerin
konuları daha iyi anlamalarına ve sosyal bilgiler dersine ilişkin olumlu tutumlar
geliştirmelerine yardımcı olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı
Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri
Destekleme Programı kapsamında 1919B012102873 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.