Özet
Okuyucularının her gün, dünyadan ve yaşadıkları coğrafyadan haberdar olmalarını
sağlayan gazeteler, sundukları haber ve enformasyonun içeriği kadar bu içeriğin nasıl
sunacaklarıyla da ilgilidirler. Gazetedeki haberlerin, fotoğrafların veya bilgilerin
okuyucunun, söz konusu bilgiyi kolayca okuyabileceği ve anlayabileceği bir şekilde
yerleştirilmesi, haberin okunma olasılığını da kuşkusuz artıracaktır. Özellikle, bilgisayar
teknolojisinin gazete mizanpajında kullanılmaya başlamasından sonra gazeteler,
tasarımlarıyla da birbiriyle yarışır hale gelmeye başlamışlardır. Gazeteler neredeyse, sadece
tasarımlarıyla bile birbirlerinden ayırt edilebilmektedirler. Gazete tasarımının böylesi önem
kazanmaya başladığı bir dönemde, bu alanda yapılacak araştırmaların sayısının da artacağı
beklenmektedir.
Bu makalede, gazete tasarımında uygulanan temel ilke ve prensipler araştırılmaya
çalışılmıştır. Bu ilke ve prensipler, tasarımda katı bir doktrin olarak değil, alanda çalışan ve
alanı araştıran kişilerin deneyim ve bilgilerinden yola çıkılarak sunulmuştur. Makalede
ayrıca, gazete tasarımında kullanılan materyallerin (başlık, foto, gövde metni gibi) nasıl
yerleştirileceğiyle de ilgili hususlar da ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler: Algılama, Okunurluk ve Okutulurluk.
Unknown Subjects of Newspaper Design
Abstract
In todays world newspapers are not only concerned with the content of their news, but
also how they will present their content to the readers so as to inform them about their
surroundings in an efficient way. With the introduction of computer technology to
newspaper page design there has been a competition among newspapers in this field. It is
nowadays possible to recognize each newspaper with their unique design. It is estimated that
there will be an increase in the number of researches. In this field on the grounds that
newspaper design has gained importance recently.
In this article, the basic principles and fundamentals of newspaper design are studied.
These principles are gathered and presented on the basis of experiences and knowledge of
the researches and professionals of the field. It also, includes some valuable techniques about how the materials used in newspaper design will be spotted on the page.
Key Words: Perception, Readability and Legibility