Vakf-ibtida ilmi, Kur’ân âyetlerinin lafız ve anlam ilişkisini ele alan ilimlerden biridir. Bu ilim, Hz. Peygamber ile uygulanmış, sonrasında tedvin edilmek suretiyle teorisi ortaya konulmuş ve günümüze kadar da aktarıla gelmiştir. İlâhî kelâmın tilavetine, anlamına ve ahkâmına doğrudan etki eden bu ilimden araştırmacılar müstağni olmamışlardır. Bu ilmin Kur’ân tilâveti, anlamı, ahkâmı ve i’cazı bakımından gerekli olması, Mushaf istinsahına yansıması ve Kur’ân’ın metin yapısıyla da doğrudan ilgisinin bulunması gibi sebeplerden ötürü hicrî ikinci asırdan itibaren onlarca müellif bu alanla ilgili eserler telif etmişlerdir. Bu eserlerin bir kısmı müstakil olup tamamen bu alana hasredilmişken bir kısmı çeşitli eserler içerisinde bölüm ya da bab başlığı altında ele alınmıştır. Konu edinilen Secâvendî’nin (ö. 560/1165) İlelü’l-vukûf’ isimli eseri de müstakil bir eser olup günümüze kadar ilgi görmüştür. Ancak Secâvendî’nin remizlerinin, Türkiye’de basılan Mushaflara ne oranda yansıdığı, tercihlerinin Mushaflarda tam anlamıyla işlenip işlenmediği pek dikkate alınmamış, ulaşılabilinen kadarıyla İlelü’l-vukûf üzerinde bu maksatla bir çalışma da yapılmamıştır. Bu bağlamda söz konusu çalışmayla Secâvendî’nin İlelü’l-vukûf’u ile Mushaf arasındaki ilişki araştırılmış ve remizlerin Mushafa ne oranda yansıdığı ortaya konulmuştur. Bu yapılırken de İlelü’l-vukûf’un Muhammed b. Abdullah b. Muhammed el-‘Îdî tahkîki ile Mushafları İnceleme ve Kıraat Kurulu Başkanlığının onayından geçmiş Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınlarına ait 2020 baskılı Mushaf dikkate alınmış ve bunlar karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu çalışmada öncelikle müellifin vakf sisteminin bilinmesinin kaçınılmaz oluşundan hareketle vakf remizlerini kısa ve öz bir şekilde tanıtılmış, ardından çalışmanın da ana omurgasını oluşturan eser-Mushaf tahlili tablolar halinde mukayese edilmiştir. Çalışma neticesinde tablolardan çıkan bulgular sıralanarak genel bir değerlendirmede bulunulmuştur.
The science of Waqf-ibtida is one of the sciences that deals with the word and meaning relationship of the verses of the Qur’an. This is knowledge, Hz. Peygamber (s.a.s) It was applied together with, then its theory was put forward by being taught, and it has been transmitted in written and oral form from history to the present day. Researchers have not been independent of this science, which directly affects both the recitation of the divine word, its meaning and its wisdom. For reasons such as the fact that this knowledge is necessary in terms of Qur’anic recitation, meaning, ahkam and ijaz, its reflection on the Mushaf appeal and its direct relevance to the textual structure of the Qur’an, dozens of authors have copyrighted works related to this field since the second century Hijri. Of course, some of these works are detached and completely devoted to this field, while some of them are covered under the title of section or bab in various works. The subject of which we have obtained is Secavendi's (d. 560/1164) His work named ’Ilalul-waquf' is also a separate work in this field and has received attention from the century in which it was copyrighted to the present day. However, the extent to which Secavendi's comments are reflected in the Mushafs printed in Turkiye, whether his preferences are processed literally in the Mushafs has not been taken into account, and as far as we can reach, no study has been conducted on Ilelul-vukuf for this purpose. In this context, the relationship between Sajāwendi's Ilalul-waquf and Mushaf has been investigated with the study in question, and it has been revealed to what extent rem Decrees are reflected in Mushaf. While this was being done, Muhammad b. of Allul-waquf. Abdullah b. The 2020 printed Mushaf belonging to the Publications of the Presidency of Religious Affairs, which were approved by the investigation of Muhammad al-‘Idi and the Mushaf Examination and the Presidency of the Board of Religious Affairs, were taken into consideration and these were examined comparatively. In this study, firstly, based on the inevitability of knowing the author's foundation system, the foundation remissions were introduced in a short and concise way, and then the work- Mushaf analysis, which forms the main backbone of the study, was compared in tables. As a result of the study, the findings obtained from the tables were sorted and a general evaluation was made.