Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı, Ankara, Türkiye, 22 - 24 Mayıs 2024, ss.1
Okuma kültürü gelişmiş
bireyler yetiştirmek okuma eğitiminin odağında bulunmaktadır. Bu çerçevede
okullardan beklenen en temel işlevlerden biri bireylerin okuma kültürlerini
geliştirmektir. Özellikle yatılı bölge okulları, öğrencilerine günün her anında
okuma olanaklarına erişim olanağı sunma potansiyelleriyle bu işlev açısından
öne çıkmaktadır. Ancak yatılı bölge okullarının bu işlevi yerine getirme
durumları ayrıca incelenmemiş, bu okullarda görev yapan Türkçe öğretmenlerinin
okuma kültürünü geliştirmeye yönelik yaptıkları çalışmalar, bu süreçte
karşılaştıkları güçlükler ve önerileri; bu okullarda kayıtlı öğrencilerin kendi
okullarında gerçekleştirilen uygulamaların okuma kültürlerini geliştirme
niteliği açısından görüşleri betimlenmemiştir. Bu eksiklikten hareketle
gerçekleştirilen bu araştırmada Kayseri ilinde bulunan beş yatılı bölge
okulunda Türkçe öğretmeni ve öğrencilerin okuma kültürü öğretim/öğrenim
deneyimleri ve görüşleri olgu bilimsel araştırma yöntemiyle incelenmiştir. Yarı
yapılandırılmış görüşme formlarıyla derlenen katılımcı görüşleri, içerik
çözümlemesiyle incelenmiştir. Buna göre ana hatlarıyla çalışma kapsamındaki
bütün okulların z-kütüphane olanağına sahip olduğu ancak bu alanların etkin bir
biçimde kullanılmadığını; kimi köylerden gelen öğrencilerde ilk okuma ve
yazmanın ortaokul dönemine geçilmesine karşın hâlen gelişmemesi nedeniyle
öğretmenlerin temel okuryazarlığı geliştirici etkinliklere ağırlık verdiği
söylenebilir. Bununla birlikte öğretmenler yoğun müfredat ve öğrencilerdeki sınav
kaygısının da okuma kültürünü geliştirmek için özel bir çaba göstermelerine
engel olduğunu dile getirmiştir. Ayrıca öğrenciler, kütüphanede bulunan
kitapların kendilerinin ilgisini çekmediğini ve gelişim düzeylerine uygun
olmadığını, ders kitapları dışında başka metinlere yönlendirilmediklerini ifade
etmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, yatılı bölge okullarında okuma
kültürü öğretimi ve öğreniminin beklenen potansiyeli ortaya koymaktan uzak
olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışma, yatılı bölge okullarında okuma kültürü
öğretimi ve öğrenimini ayrıca ele almasıyla öne çıkmakta, Türkçe öğretmeni ve
öğrencilerin görüşlerine aynı çalışmada yer vermesiyle dikkat çekmektedir.