Kur’an-ı Kerim’in baştan sonra ezberlenmesi süreci hafızlık eğitimi olarak isimlendirilmektedir. Son yıllarda özellikle Proje İmam Hatip Ortaokulu (İHO) ile hafızlık eğitimine yönelik ilginin arttığı görülmektedir. Hafızlık eğitimini akademik eğitimle birlikte yürütmeye dönük çabalar, bu okullara dönük veli ilgisine de ivme kazandırmıştır. Bu durum velilerin hafızlık eğitimine dönük ilgi ve tutumlarını anlamayı gerekli kılmaktadır. Hafızlık eğitimi literatüründe velilerin hafızlık eğitimine yönelik tutumlarını ölçen herhangi bir ölçek geliştirme çalışması bulunmamaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, örgün eğitimle birlikte hafızlığa yönelik ebeveyn tutumlarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu sayede söz konusu eğitime dönük veli tutumları bilimsel olarak anlaşılabilir, açıklanabilir. Tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçekle toplanmış ve SPSS 26 istatistik programıyla analiz edilmiştir. Faktör analizlerinde kullanılmak üzere 562 velinin görüşüne başvurulmuştur. Ölçeğin geçerliğini test etmek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), AFA’da elde edilen yapının doğrulanması için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA’da 20 maddelik 4 boyutlu; toplam varyansı %61,222 olan bir yapı elde edilmiştir. DFA analizi soncunda ise madde sayısı 15’e düşmüştür. Elde edilen ölçme aracının uyum indeksleri incelenmiş ((CMIN/df (1,404,90), GFI (,934>,90), NFI (,931>,90), CFI (,979>,95), IFI (,979>,95), TLI (,973>,95) ve RMSEA (,044<,05)) ve modelin elde edilen yapıyla uyum içinde olduğu belirlenmiştir. Ölçme aracının güvenirliğini test etmek için ise Cronbach Alpha güvenirlik katsayılarına ve alt-üst %27’lik gruplar arasındaki farklara bakılmıştır. Ölçeğin geneli için güvenirlik katsayısı ,91; geneli ve alt boyutlarına ilişkin t-testi sonuçları ise sırasıyla t=70,03; 84,45; 33,27; 55,31; 37,66, p<,01 bulunmuştur. Sonuç olarak örgün eğitimle birlikte hafızlığa yönelik ebeveyn tutumunu etkin biçimde ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.
The process of memorizing the Holy Qur'an from beginning to end is called hifz education. In recent years, especially with the Project Imam Hatip Secondary School (IHO), it is seen that the interest in hifz education has increased. However, the nature of the expanding parental interest in this subject has not been analysed. This situation makes it necessary to understand parents' perspectives on this education. As a result of the literature review, it was determined that there is no scale development study measuring the attitudes of parents towards hifz education. For this reason, the aim of this study is to develop a scale of parental attitudes towards hifz education in combination with formal education with validity and reliability. In the hifz with formal education, the attitudes of parents towards this practice are important. In order for the project to be successful, parents are expected to have a positive attitude towards the project. Parents who have a positive attitude towards the project can establish more positive and healthy relationships with their students, other family members, administrators and teachers. Based on the fact that parental attitudes can affect these educational activities in one way or another, this study attempted to develop an attitude scale that measures parental attitudes and has proven validity and reliability. It is thought that with the help of this developed scale, the attitudes of parents, who are an important component of the Hifz project with formal education, towards the education in question can be revealed, managed and developed more accurately. Monitoring and evaluating parents' attitudes regularly with scientific tools can contribute to managing developments or limitations that may arise at this point, thus increasing the quality of hifz education