Kaçar Döneminin Baş Ressam ve Baş Müzehhipleri


Creative Commons License

Sahafiasl P.

Nüsha Şarkiyat Araştırmaları Dergisi, cilt.21, sa.52, ss.309-354, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Kaçarlar döneminde (1789-1925) İran’ın görsel sanatlarında kökleri batılılaşmaya dayanan yeni bir akım egemen olmuştur. Ressam ve müzehhipler, bu dönemde ilk olarak saray ileri gelenleri arasında kendilerine yer edinme hakkını elde etmişlerdir. Bu araştırmanın konusu, Kaçar döneminin baş ressam ve baş müzehhipleridir. Araştırmada betimsel yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada, kütüphane kaynakları incelenerek, Kaçar dönemindeki baş ressam ve baş müzehhiplerin isimleri ve onların sorumlulukları açıklanmıştır. Sonuçlara göre Kaçar döneminin baş ressam ve baş müzehhiplerinin listesi bu isimlerden ibarettir: Mirza Baba İsfahani Nakkaş Başı, Mihr Ali Nakkaş Başı, Aga Necef Ali Nakkaş Başı, Abdullah Nakkaş Başı, Haydar Ali Nakkaş Başı, Fethullah Nakkaş Başı, Mirza Ali Akbar Hân Nakkaş Başı, Mirza Ebü'l-Hasan Hân Gaffâri Kaşani Nakkaş Başı (Sanî-ül Mülk), Muhammed İbrahim Nakkaş Başı, Muhammed İsmail Nakkaş Başı, Âga Büzürg Nakkaş Başı, Muhammed Bakır Nakkaş Başı, Mirza Abbas Tabrizi Nakkaş Başı, Mirza Abdülmuttalib Nakkaş Başı, Ebu Türâb Gaffâri Nakkaş Başı, Muhammed Hasan Afşar Nakkaş Başı, Mahmud Hân Melikü’ş-Şuarâ Nakkaş Başı, Muhammed Gaffâri Nakkaş Başı (Kemal el- Mülk), Gulâm Ali Müzehhip Başı, Âga Muhammed Cevâd Müzehhip Başı, Seyyid Ebü'l-Kâsım Müzehhip Başı, Mirza Hüseyin Müzehhip Başı, Muhammed Müzehhip Başı, Mirza Ahmet Müzehhip Başı, Abdülvehhâb Müzehhip Başı, Muhammed Takī Müzehhip Başı ve Âga Mirza Yusuf Müzehhip Başı. Sonuç olarak, bu dönemde baş ressam ve baş müzehhipler, sarayda Kaçar şahlarının isteği üzerine önemli sanat eserleri yaratmışlardır. Bu dönemin sonunda, devlet hazinesinin boşaltılması sonucunda ve fotoğrafçılık ve matbaanın yaygınlaşmasından dolayı, baş ressam ve baş müzehhip lâkabları ortadan kaldırılmıştır.

The Qajar period (1789-1925) coincides with the beginning of the fundamental changes in the field of visual arts in Iran, which is rooted in the increasing familiarity of Iranians with Western culture. In this period, for the first time, illuminators and painters were considered as the elders of the royal court. In this research, by using descriptive method and by reviewing library sources, collected the names and most important works of chief painters and chief illuminators of the Qajar period and while explaining the words of "chief painters" and "chief illuminators", their responsibilities have been enumerated and the reasons for the obsolescence of these two titles have been examined. These persons have been appointed as chief painters and chief illuminators during the Qajar period: Mirza Baba Isfahani Naqqash-Bashi, Mehr Ali Naqqash-Bashi, Agha Najaf Ali Naqqash-Bashi, Abdullah Naqqash-Bashi, Haidar Ali Naqqash-Bashi, Fethullah Naqqash-Bashi, Mirza Ali Akbar Khan Naqqash-Bashi, Mirza Abul-Hassan Khan Ghaffari Kashani Naqqash-Bashi (Sani' al-Molk), Mohammad Ibrahim Naqqash-Bashi, Mohammad Ismail Naqqash-Bashi, Aqa Bozorg Naqqash-Bashi Sarkari Shirazi, Mohammad Baqir Naqqash-Bashi, Mirza Abbas Tabrizi Naqqash-Bashi, Mirza Abdol-Motelleb Naqqash-Bashi, Abutorab Ghaffari Naqqash-Bashi, Mohammad Hasan Afshar Naqqash-Bashi, Ismail Jalayer Naqqash-Bashi, Nasrullah Emami Isfahani Naqqash-Bashi, Mahmud Khan Malakoshoara Naqqash-Bashi, Mohammad Ghaffari Naqqash-Bashi (Kamal al-Molk), Gholam Ali Mozahheb-Bashi, Agha Mohammad Javad Mozahheb-Bashi, Seyyed Abolqasem Mozahheb-Bashi, Mirza Hasan Mozahheb-Bashi, Mahmud Mozahheb-Bashi, Mirza Ahmad Mozahheb-Bashi, Abdolvahhab Mozahheb-Bashi, Mohammad Taqi Mozahheb-Bashi Shirazi and Agha Mirza Yusof Mozahheb-Bashi. According to the results of this study, during this period, the mentioned artists, with their influence in the expansion of the power of the rulers, created valuable artworks in the court atelier. Towards the end of this period, the emptying of the state treasury, as well as the spread of photography and the printing industry and the dismantling of court ateliers, led to the abolition of the titles of "chief painter" and "chief illuminator" for the masters of these arts.