Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.14, sa.27, ss.165-176, 2019 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı,
fen bilgisi öğretmen adaylarının uzamsal yeteneklerini incelemektir.
Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2015-2016 öğretim
yılı bahar döneminde Batı Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin Eğitim
Fakültesinde öğrenim görmekte olan 87 fen bilgisi öğretmen adayından
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak MGMP Uzamsal Yetenek Testi
kullanılmıştır. Test, 29 sorudan oluşmakta olup, güvenirlik katsayısı 0,830
olarak hesaplanmıştır. Testte altı farklı soru tipi (Küp Sayma, 2D ‘den 2D’ye
Görselleştirme, 2D’den 3D’ye ve 3D’den 2D’ye Görselleştirme, Şekli Zihinde
Ayrıştırma, Zihinde Bütünleme, Zihinde Döndürme) ele alınmıştır. Verilerin
analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda
öğretmen adaylarının farklı soru tiplerine ilişkin toplam puanları
incelendiğinde, küp sayma, 2D’den 3D’ye ve 3D’den 2D’ye görselleştirme, şekli
zihinde ayrıştırma, zihinde bütünleme tipindeki sorulardan elde edilen
başarının %50’nin üstünde olduğu görülürken, 2D ‘den 2D’ye görselleştirme ve
zihinde döndürme sorularından daha düşük puan alındığı, dolayısıyla öğretmen
adaylarının bu tip sorularda daha zorlandıkları tespit edilmiştir. Elde edilen
sonuçlar doğrultusunda, öğretmen adaylarının uzamsal yeteneklerini geliştirici uygulama
örneklerine lisans düzeyinde de yer verilmesi gerektiği, uzamsal yeteneği
etkileyen farklı değişkenler ele alınarak aralarındaki ilişkinin incelendiği
araştırmaların yapılması önerilmektedir.