Çocuklara Yönelik Tüketim Alanı Olarak Yeni Medya: “Tippez Bizim Yerimiz” Örneğinde Bir İnceleme


Koç Ç. T., Yavalar D. E.

Akdeniz İletişim Fakültesi Dergisi, sa.28, ss.82-102, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Akdeniz İletişim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.82-102
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çocukların ve gençlerin en çok tercih ettikleri mecralardan biri olan

internet mecrasında daha küçüklükten itibaren kültürel olarak tüketim tohumlarının

nasıl ekildiği şüphesiz son derece önemli ve bir o kadar da araştırılmaya muhtaç bir

konudur. Tam da bu gereksinmeden doğan bu çalışmada, Türkiye’nin ilk ve tek çocuk

ve gençlik portalı olduğu iddiasını taşıyan “Tipeez Bizim Yerimiz” isimli internet sitesi

üzerinden çocukların yeni medyada nasıl birer tüketici yurttaş haline dönüştürüldükleri

sorunsallaştırılmıştır. Çalışmanın ilk kısmı olan kuramsal kısmında, tüketim kültürünün

yeni bir mecrası olan internet pazarında çocuk ve tüketim ilişkisine değinilmiş,

ardından “Tipeez Bizim Yerimiz” sitesini oluşturan unsurların “tüketim söylemi”

açısından incelemesine geçilmiş ve son olarak ise sitede yayınlanan haberlerin içerik

ve söylemlerine bakılarak tüketim ideolojisi üzerinden haber okuması yapılmıştır.

Böylece, çocukların daha erken yaşlarda tüketim ideolojisiyle nasıl tanıştırıldığı; hangi

unsurların söz konusu söylemin ekilmesinde etkili bir biçimde kullanıldığı araştırılmıştır.