Çocuklara Yönelik Tüketim Alanı Olarak Yeni Medya: “Tippez Bizim Yerimiz” Örneğinde Bir İnceleme


Koç Ç. T., Yavalar D. E.

Akdeniz İletişim Fakültesi Dergisi, no.28, pp.82-102, 2017 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Publication Date: 2017
  • Journal Name: Akdeniz İletişim Fakültesi Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.82-102
  • Erciyes University Affiliated: Yes

Abstract

Childhood has transformed into a playground where companies discover arguments that are attractive to children to create product and brand loyalty in the new media, which constantly change shape in line with the conditions of the global market. Today, children are born into a digital culture, are growing and socializing with digital culture. Therefore, commercialization of the areas that are referred to be designed for children in the new media makes it more important to examine the kid-friendly websites in terms of consumer culture. “Tipeez Bizim Yerimiz” website belonging to Doğan Yayın Grubu, which is claimed to be Turkey’s first and only child and youth portal, was examined for this study to monitor the consumption elements in the kid-friendly websites for children. Tipeez Children and Youth Portal, which has 2,293,531 registered users and is released under the name “Tweege” in 6 different countries, was selected for the study since it is a popular website for kids. The main question of the study was to findout how children are transformed into potential customers of the current and future consumption culture, by tracing the direct or hidden consumption-related elements within the website contents and the news prepared for children. 

Çocukların ve gençlerin en çok tercih ettikleri mecralardan biri olan

internet mecrasında daha küçüklükten itibaren kültürel olarak tüketim tohumlarının

nasıl ekildiği şüphesiz son derece önemli ve bir o kadar da araştırılmaya muhtaç bir

konudur. Tam da bu gereksinmeden doğan bu çalışmada, Türkiye’nin ilk ve tek çocuk

ve gençlik portalı olduğu iddiasını taşıyan “Tipeez Bizim Yerimiz” isimli internet sitesi

üzerinden çocukların yeni medyada nasıl birer tüketici yurttaş haline dönüştürüldükleri

sorunsallaştırılmıştır. Çalışmanın ilk kısmı olan kuramsal kısmında, tüketim kültürünün

yeni bir mecrası olan internet pazarında çocuk ve tüketim ilişkisine değinilmiş,

ardından “Tipeez Bizim Yerimiz” sitesini oluşturan unsurların “tüketim söylemi”

açısından incelemesine geçilmiş ve son olarak ise sitede yayınlanan haberlerin içerik

ve söylemlerine bakılarak tüketim ideolojisi üzerinden haber okuması yapılmıştır.

Böylece, çocukların daha erken yaşlarda tüketim ideolojisiyle nasıl tanıştırıldığı; hangi

unsurların söz konusu söylemin ekilmesinde etkili bir biçimde kullanıldığı araştırılmıştır.