12th INTERNATIONAL PARIS CONGRESS ON SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, Paris, Fransa, 4 - 08 Ağustos 2025, ss.24-25, (Özet Bildiri)
Giriş ve Amaç: Kültürlerarası iletişim küreselleşen dünyanın önemli fenomenlerinden biridir. Türkiye’nin son dönemde aldığı göçler sebebi ile kültürlerarası iletişime zemin sunan heterojen bir dokuya kavuşmuştur. Farklı göçmen grupları açısından önemli bir rota olan Türkiye, özellikle uluslararası öğrenciler bağlamında önemli bir eğitim destinasyonu merkezi olarak görülmektedir. Bu gerçeklikten hareketle Türkiye’nin kültürlerarası iletişim için önemli bir zemin sunan çok kültürlü bir ülke haline geldiği söylenebilir. Kültürlerarası iletişime negatif anlama etki eden faktörlerin başında kültürel bir olgu olan ve kendi kültürlerini diğer kültürlerden üstün görme eğilimi olarak ifade edilen etnosentrizm gelmektedir. Etnosentrizm bireylerin kültürlerarası iletişim isteğinin negatif bir etkileyeni olarak düşünülmekte ve kavramın kültürlerarası iletişim kaygısı ile pozitif bir ilişki içinde olduğunu varsayılmaktadır. Bu bağlamda çalışmada temel amaç; öğrencilerin etnosentrik tutumlarının kültürlerarası iletişim istekleri ve kaygıları üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Yöntem: Çalışma, Kayseri’de üniversite eğitimi gören uluslararası öğrenciler üzerinde yürütülecektir. 206 uluslararası öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturacaktır. Nicel araştırma desenine sahip bu çalışmada veriler anket marifeti ile toplanacaktır. Örneklemden elde edilen veriler, araştırma modeli doğrultusunda nedensel bir yaklaşımla analiz edilecektir. Verilerin analizinde yapısal eşitlik modeli (YEM) kullanılacaktır. Çalışmada etnosentrizm bağımsız değişken olarak, kültürlerarası iletişim isteği ve kültürlerarası iletişim kaygısı bağımlı değişkenler olarak analize tabi tutulacaktır. Elde edilecek veriler Türkiye kökenli ve uluslararası öğrenciler özelinde karşılaştırmalı biçimde incelenecektir. Anahtar Kelimeler: Etnosentrizm, Kültürlerarası İletişim, Kültürlerarası İletişim İsteği, Kültürlerarası İletişim Kaygısı
ABSTRACT Introduction and Purpose: Intercultural communication is one of the important phenomena of the globalizing world. Due to the migrations that Türkiye has received recently, it has gained a heterogeneous texture that provides a basis for intercultural communication. Türkiye, which is an important route for different immigrant groups, is seen as an important educational destination center, especially in the context of international students. Based on this reality, it can be said that Türkiye has become a multicultural country that provides an important basis for intercultural communication. Ethnocentrism, which is a cultural phenomenon and is expressed as the tendency to see one's own culture as superior to other cultures, is one of the factors that negatively affect intercultural communication. Ethnocentrism is considered as a negative effect of individuals' desire for intercultural communication and it is assumed that the concept is positively related to intercultural communication anxiety. In this context, the main purpose of the study is to reveal the effect of students' ethnocentric attitudes on intercultural communication desires and concerns. Method: The study will be conducted on international students and students of Turkish origin studying at a university in Kayseri (Türkiye). 150 international students and 150 students of Turkish origin will constitute the sample of the study. In this study with a quantitative research design, data will be collected through a survey. The data obtained from the sample will be analyzed with a causal approach in line with the research model. Structural equation model (SEM) will be used in the analysis of the data. In the study, ethnocentrism will be analyzed as the independent variable, and intercultural communication desire and intercultural communication anxiety will be analyzed as the dependent variables. The data to be obtained will be examined comparatively for Turkish and international students.