Sosyal Bilimler Dergisi / TheJournal of SocialSciences, sa.53, ss.668-688, 2021 (Hakemli Dergi)
Son günlerde tüm Dünya’yı temelden sarsan Covid-19 salgını birçok alanda
etkisini göstermektedir. Bunların en başında da ülkemizi yakından ilgilendiren
eğitim gelmektedir. Eğitimin en temel unsurunu oluşturan bireyler, öğretmenlerdir.
Bu araştırmada Covid-19 sürecinde öğretmenlerin salgın ve salgın süreci ile ilgili
görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu nedenle araştırma, nitel araştırma
yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) ile yürütülmüştür. Araştırmayı Muş
ilinden rastgele seçilen farklı branşlardan 7 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile Zoom üzerinden
yapılan görüşmelerle toplanmıştır. Toplanan veriler, içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmenlerin salgın ve aşıya dair belli bir bilgi
düzeyine sahip oldukları, aşı olma konusunda genellikle olumlu bir tutum
sergiledikleri belirlenmiş. Karantina ve salgın sürecinin öğretmenleri genel
anlamda olumsuz etkilediği tespit edilmiştir. Bununla beraber öğretmenler
açısından öğrenciler bu süreçte fırsat eşitsizliği, alt yapı yetersizliği gibi etmenler
yüzünden uzaktan eğitim sürecinden yeterince yararlanamamış ancak normalleşme
sürecine genel olarak çabuk adapte oldukları belirtilmiştir.
Covid-19 epidemic, which has been shaking up the world lately, shows its impact
in many areas. Education is the forefront of these areas that closely related to our
country. Teachers are the individuals who constitute the most basic element of
education. This research is aimed to specify teachers’ views about epidemic and its
process in the covid-19 period. Therefore, this research is carried out with
phenomenology from qualitative research methods. The research consists of 7
teachers from different branches randomly selected from the province of Muş. The
research’s data gathered with semi-structured interview form by the conversations
that were made via Zoom. The collected data were analyzed by content analysis.
As a result of analysis, it is examined that teachers have a certain level of
knowledge about epidemic and vaccine, and they generally have a positive attitude
about getting vaccinated. It is determined that quarantine and epidemic process
generally affected teachers negative. With this, it was stated that, in terms of
teachers, students could not benefit from the distance education process sufficiently
because of the factors such as inequality of opportunity and insufficient
infrastructure, but they generally adapted quickly to the normalization process.