Turizm Sektöründe Dijital Dönüşüm ve Dijital İnovasyonlar Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme


Creative Commons License

Çalhan H.

Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, cilt.9, sa.18, ss.65-85, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Dijitalleşme, yani modern teknolojilerinin kullanımı turizm sektöründe sürekli artış göstermektedir. Turizm işletmelerinin turistlerin teknolojiye dayalı artan beklentilerini karşılayabilmesi için tüm üretim ve hizmet süreçlerinde dijital inovasyonları benimsemesi ve dijitalleşmesi gerekmektedir. Teknoloji ve turizmin entegrasyonu, sadece işletmelere değil turistlere de büyük yararlar sağlamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, dijital dönüşüm ve dijital inovasyon olgularını güncel literatüre dayalı açıklamak, dijitalleşmenin turizm sektöründe nasıl karşılık bulduğunu ve hangi dijital inovasyonların benimsendiğini incelemektir. Çalışmada, turizmde dijital dönüşüm ile dijital inovasyon olguları, turizmde dijitalleşmenin artan önemi ve sektöre etkileri açıklanmıştır. Dijitalleşmenin sektörde yarattığı faydalar farklı turizm paydaşları açısından tartışılmıştır. Turizmde öne çıkan dijital teknolojiler; otel/restoran/seyahat acentası mobil uygulamaları (rezervasyon, check-in, check-out, ödeme), akıllı odalar, akıllı masalar ve dijital menüler, kiosklar, dijital otel, acenta ve DMO sistemleri, otomasyon sistemleri (önbüro, İKY, MİY, stok yönetimi, güvenlik), IoT, VR ve AR uygulamaları, karekod uygulamaları ve robot teknolojisi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda ileride yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. 

Digitalization, the use of modern technologies, is increasing in tourism. In order to meet the expectations of tourists on technology, businesses need to adopt digital innovations. The integration of technology and tourism has many benefits for both businesses and tourists. The main purpose of this study is to explain the digital transformation and digital innovation phenomena, evaluate how digitalization takes place in the sector and which digital innovations are adopted. Within the scope of the study, the digital transformation and digital innovation phenomena, the increasing importance of digitalization in tourism and its effects are explained. The benefits of digitalization are discussed. In the last section, digital innovations in the tourism sector are evaluated and categorized. Digital technologies commonly used in tourism include mobile applications, digital menus, digital hotel, agency, and DMO systems, automation systems (front office, HRM, CRM, inventory management, security), IoT, VR and AR applications, QR code, and robotics.