Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, cilt.9, sa.3, ss.254-263, 2023 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu sistematik derlemede, hemşirelik eğitiminde Bağlam,
Girdi, Süreç ve Ürün Değerlendirme (CIPP) modelinin kullanım
alanlarını ve kullanıldığı çalışmaların özelliklerini ortaya koymak
amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, Web of Science, Google Scholar, Science
Direct, PubMed, Medline veri tabanlarında 1991-2021 yılları
arasında yayınlanan “nursing education ve CIPP” anahtar kelimeleri
ile ulusal ve uluslararası çalışmalar taranarak gerçekleştirilmiştir.
Tarama sonucunda 433 veriye ulaşılmıştır. Çalışmada, toplam 9
araştırma değerlendirmeye alınmıştır.
Bulgular: Hemşirelik alanında önlisans, lisans ve doktora
programlarını değerlendirme sürecinde Bağlam, Girdi, Süreç ve
Ürün Değerlendirme Modelinin kullanıldığı görülmektedir. Program
geliştirme çalışmalarına ek olarak, iyileştirme ve değerlendirme
çalışmalarında da modelin kullanıldığı saptanmıştır. İncelenen
çalışmalarda, dört basamağın tamamından yararlanılabileceği gibi;
model programın bir veya bazı bölümlerini değerlendirme imkânı
da sağlanmaktadır.
Sonuç: Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün Değerlendirme Modeli,
hemşirelik eğitim programlarının uygulanması sırasında bütünsel
bir yaklaşımla, nicel ve nitel verilerden yararlanılarak kullanılması
uygundur. Bununla birlikte, sınırlı sayıda araştırma olması bu
çalışmanın bulgularını doğrulamak için daha ileri çalışmalara ihtiyaç
olduğunu göstermektedir.
Anahtar kelimeler: CIPP, hemşirelik eğitimi, program
değerlendirme