Erciyes İletişim Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.813-846, 2021 (Hakemli Dergi)
Türkiye Ulusal Ajansı tarafından yürütülmekte olan Erasmus+ Programı Okul Eğitimi Stratejik Ortaklıklar eylemi kapsamında finanse edilen DigiComp kısa adıyla “Dijital Göçmenler için Dijital Yeterlilikleri Artırma: Dijital Bölünme ve Dijital Sosyal Eşitsizlikle Mücadele” projesi kapsamında hazırlanan bu çalışma, dijital göçmenler için dijital yetkinlikleri konu edinmektedir. Özellikle düşük ve orta eğitim düzeyindeki ve ileri yaşlardaki dijital göçmenlerin dijital bölünmeyle ilişkili ciddi risk faktörleriyle karşı karşıya oldukları gerçeğinden hareket eden çalışma, dijital teknolojilerin benimsenmesine ilişkin kapasite geliştirme çabalarına; dijital göçmenlerin sahip olması gereken dijital yetkinliklerin, literatür taraması ve uzman görüşleri çerçevesinde daha net bir resmini ortaya koyarak farklılıklara ve fikir birliğine dayalı bir yetkinlik çerçevesi geliştirmek yoluyla katkı sunma amacı taşımaktadır. Bu çerçevede dijital göçmenlerin dijital teknolojilerle ilgili hangi sorumluluk ve sorun alanlarıyla karşı karşıya oldukları ve bu alanlardaki yetkinliklerinin hangi kategorilerde ele alınabileceği literatür taraması marifetiyle ifade edilmiş; saha kısmında ise ilgili literatürden elde edilen veriler çerçevesinde 11 uzmanın görüşlerine başvurulmuştur. Son olarak da ilgili literatür ve sahanın kesişiminde elde edilen veriler bir yetkinlik çerçevesi olarak somutlaştırılmıştır.
This study focuses on digital competencies for digital immigrants and was prepared
within the scope of the project entitled “Improving Digital Competencies for Digital
Immigrants: Tackling with Digital Divide and Digital Social Inequality”, abbreviated to
DigiComp, which was funded as part of the Erasmus+ Program School Education Strategic
Partnerships action carried out by the Turkish National Agency. Based on the fact that
digital immigrants with only primary or secondary levels of education, particularly those
of advanced age, face serious risk factors associated with the digital divide, the study
focuses on capacity building efforts related to the adoption of digital technologies and
aims to contribute to the development of a competency framework based on differences
and consensus by presenting a clearer picture of the digital competencies that digital
immigrants should have, within the framework of literature review and expert opinions.
The literature review conducted in this study focuses on digital technologies and the
areas of responsibility and issues faced by digital immigrants in their use as well as under
which categories their competencies in these areas can be addressed. In terms of field,
the opinions of 11 experts were consulted based on the data obtained from the relevant
literature. Finally, the data obtained from the intersection of the relevant literature and
the field were embodied in the form of a competency framework.