Özel Yetenekli Öğrencilerin Algılanan Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi


BORAN M., KARAKUŞ F.

Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi (USBIK 2018), Kayseri, Türkiye, 31 Ocak - 03 Şubat 2018

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kayseri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde meydana gelen çok hızlı değişim, gelişim ve bilgi artışı, hayatın birçok alanında olduğu gibi çağımız insanının da sahip olması gereken nitelikleri etkilemekte ve gün geçtikçe daha da farklılaştırmaktadır. Geçmişte bilgiye sahip olan bireyler yetiştirmek esas iken günümüzde bireylerin bu bilgiler içerisinden anlamlı olanları seçmesi, organize etmesi, kendi yeterliliklerini tanıması ve üst düzey düşünme becerilerini kullanarak karşılaşılan her türlü problemin çözümünde bilimsel olarak etkili ve verimli yollar araması ve yeni ürünler ortaya koyması gerekmektedir. Problem çözme becerisi belirlenen hedefe ulaşabilmek için gerekli olan araç ve davranışları çeşitli seçenekler arasında seçme ve kullanma becerisi gerektirir. Bu nedenle problem çözme becerisi üst düzey beceri gerektirir (Demirci, 2000; Demirel, 2000). Özel yetenekli öğrenciler ise zihinsel yeteneklerinin ya da zekâ alanlarının birden çoğunda yüksek potansiyele sahip, akranlarına göre daha yüksek performans gösteren, yaratıcı, başladığı işi tamamlamada ve üstesinden gelmede yüksek görev anlayışı bulunan bireylerdir. Bu öğrenciler, sahip oldukları zekâ ve yetenekleri sayesinde, insanlığın fiziksel, duygusal, sosyal, zihinsel, ahlaki veya estetik yaşam standartlarını arttıracak etkinlikler çerçevesinde yeni ve yaratıcı fikirler üretme potansiyeline sahip bireylerdir.

Ülkemizin geleceği açısından önem taşıyan özel yetenekli öğrencilerin, problem çözme becerilerinin tespit edilmesi ve geliştirilmesinin sağlayacağı faydalara dikkat çeken bu araştırmada, özel yetenekli öğrencilerin problem çözme becerilerinin ne düzeyde olduğunun saptanması ve bazı değişkenler açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Mersin, Kayseri ve Adana illerindeki BİLSEM’lere kayıtlı 502 adet özel yetenekli öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Tarama modeli ile yapılan bu araştırmada İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri, 6 adet açık uçlu sorudan oluşan bir form ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde frekans ve yüzde hesapları, t testi, ANOVA testi ve Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi yapılarak kodlanmış ve frekansları bulunmuştur. Araştırma sonucunda özel yetenekli öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algılarının genel olarak yüksek düzeyde oldukları belirlenmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin problem çözme becerilerinin alt boyutlarına ilişkin bulgular sunulacak ve nitel verilerden elde edilen bulgularla beraber yorumlanacaktır. Ardından nicel ve nitel verilerden elde edilen bulgular ışığında çeşitli öneriler sunulacaktır.

Anahtar Kelimeler: Özel yetenekli, problem çözme, nicel ve nitel veriler