16. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022, ss.30
Günümüzde teknoloji toplumsal hayatın her alanında etkisini artırmıştır. Bu alanlardan
birisi de eğitimdir. Özellikle COVID-19 pandemi süreci nedeniyle öğrenme-öğretme
sürecinde öğretim ve bilgi iletişim teknolojilerine daha fazla gereksinim duyulmaya
başlanmıştır. Bu kapsamda öğretmenler uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin ilgilerini
çekmek amacıyla çeşitli web 2.0 uygulamalarından yararlanmışlardır. Pandemi sürecinin
sona ermesiyle yüz yüze eğitimde de öğrencilerin ilgisini canlı tutmak ve konuyu daha iyi
öğrenmesini sağlamak amacıyla bu web 2.0 teknolojilerden sıklıkla yararlanılması önem
taşımaktadır. Eğitimde yararlanılabilecek bu uygulamaların başında artırılmış gerçeklik
(augmented reality) uygulamaları gelmektedir. Artırılmış gerçeklik uygulamalarından her
kademede farklı derslerde kullanılabileceği gibi ortaokul düzeyinde yararlanılabilecek
başlıca derslerden biri de sosyal bilgilerdir. Özellikle coğrafya konularının öğretiminde bu
uygulamalardan etkin şekilde yararlanılabilir. Bu kapsamda araştırmanın amacı ortaokul
öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel
araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırmanın kullanıldığı bu araştırmanın çalışma
grubunu 21 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler iki hafta boyunca gerçekleştirilen
artırılmış gerçeklik uygulamalarının ardından görüş formu aracılığıyla yazılı olarak elde
edilmiştir. Elde edilen verilen betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda
artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin öğrencilerin önemli deneyimler kazandıkları ve
konuları daha iyi öğrendikleri tespit edilmiştir. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı
Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri
Destekleme Programı kapsamında 1919B012102928 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.