TRT Akademi, cilt.2, sa.4, ss.526-543, 2017 (Hakemli Dergi)
Yeni medyanın çocuklara yönelik bir mecra olarak pazar endüstrisine yeni olanaklar sunması,
kâr beklentisi içinde olan ticari firmaların iştahını kabartmıştır. Yeni medya aracılığıyla, endüstri
pazarı ile çocuk ve gençler arasında daha önce hiç görülmeyecek bir biçimde yakın bir ilişki ge-
liştirilmiştir. Çocuk ve gençlere yönelik hazırlandığı iddiasını taşıyan internet siteleri, firmaların
reklam verdikleri, marka tanınırlığı ve markaya aşinalığın kazandırıldığı mecralara dönüşmeye
başlamıştır. Böylece çocuklar daha küçük yaşlardan itibaren ticari kültürle tanıştırılmakta, yeni
tüketim pratikleri kazanmaya yönlendirilmektedir. Bu çalışmada, popüler bir çocuk sitesi ‘Ti-
peez.com’ örneği üzerinden, çocuk sitelerinin ticari kültürle olan bağını ortaya koyabilmek için
site içeriğinde yer alan ‘reklam ve tanıtım’ unsurlarının bulunduğu videolar, haber başlıkları,
görseller, eleştirel bir perspektifle söylem ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışma-
da, site içinde yer alan haber, reklam ve oyun başlıkları altındaki metinler ‘tüketim kültürü’,
‘toplumsal cinsiyet’ ve ‘Disneyleşme’ temaları üzerinden analiz edilmiştir. Çalışma sonucun-
da, çocuklara yönelik bir alan olduğu iddiası taşıyan ‘Tipeez.com’ sitesinde, firmaların logo ve
reklam bannerlarının yayınlanması gibi doğrudan pazarlanma stratejileriyle birlikte, çocukların
interaktif olarak katılabilecekleri oyunlar, haberler ve forumlara kadar birçok alan içine gizlen-
miş reklam stratejilerinin uygulandığı görülmüştür. Ayrıca, ‘Tipeez.com’da toplumsal cinsiyete
göre tasarlanmış oyun içeriğinde ve haber başlıklarında Disney karakterlerinin yüceltildiği ve
tüketim söyleminin yeniden üretildiği tespit edilmiştir.
New media offering new opportunities to the market industry as a media for children has
boosted the appetite of commercial companies that are expecting profit. Through the new
media, a close relationship has been developed between the industrial market and children
and young people in a way never seen before. Websites that claim to have been prepared
for children and young people have begun to transform into media where firms advertise,
and ensure brand recognition and brand familiarity. Thus, children are introduced to commercial culture from a young age and are directed to acquire new consumption practices. In this
study, the videos, news titles, and images containing “advertising and publicity” elements in
the website content of ‘Tipeez.com’, a popular children’s website, were analyzed with a critical
perspective, using both content and discourse analysis method, in order to demonstrate the
connection between the children’s websites and the commercial culture. In the study, the
texts within the news, advertisement and game titles in the website were analyzed through
‘consumption culture’, ‘social gender’ and ‘Disneyfication’ themes. As a result of the study, the
website ‘Tipeez.com’, which claims to be a place for children, has been observed to apply advertising strategies hidden in many areas, such as games, news and forums where children can
participate interactively, along with direct marketing strategies such as publishing the logos
and advertising banners of the companies. It has also been found that Disney characters have
been promoted in the game contents and news headlines designed according to social gender
in ‘Tipeez.com’, and the discourse of consumption has been reproduced.