Consumption Culture, Gender and Disneyfication Through the Example of ‘Tipeez.com’


Akdağ Ç. T.

TRT Akademi, cilt.2, sa.4, ss.526-543, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: TRT Akademi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.526-543
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yeni medyanın çocuklara yönelik bir mecra olarak pazar endüstrisine yeni olanaklar sunması,

kâr beklentisi içinde olan ticari firmaların iştahını kabartmıştır. Yeni medya aracılığıyla, endüstri

pazarı ile çocuk ve gençler arasında daha önce hiç görülmeyecek bir biçimde yakın bir ilişki ge-

liştirilmiştir. Çocuk ve gençlere yönelik hazırlandığı iddiasını taşıyan internet siteleri, firmaların

reklam verdikleri, marka tanınırlığı ve markaya aşinalığın kazandırıldığı mecralara dönüşmeye

başlamıştır. Böylece çocuklar daha küçük yaşlardan itibaren ticari kültürle tanıştırılmakta, yeni

tüketim pratikleri kazanmaya yönlendirilmektedir. Bu çalışmada, popüler bir çocuk sitesi ‘Ti-

peez.com’ örneği üzerinden, çocuk sitelerinin ticari kültürle olan bağını ortaya koyabilmek için

site içeriğinde yer alan ‘reklam ve tanıtım’ unsurlarının bulunduğu videolar, haber başlıkları,

görseller, eleştirel bir perspektifle söylem ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışma-

da, site içinde yer alan haber, reklam ve oyun başlıkları altındaki metinler ‘tüketim kültürü’,

‘toplumsal cinsiyet’ ve ‘Disneyleşme’ temaları üzerinden analiz edilmiştir. Çalışma sonucun-

da, çocuklara yönelik bir alan olduğu iddiası taşıyan ‘Tipeez.com’ sitesinde, firmaların logo ve

reklam bannerlarının yayınlanması gibi doğrudan pazarlanma stratejileriyle birlikte, çocukların

interaktif olarak katılabilecekleri oyunlar, haberler ve forumlara kadar birçok alan içine gizlen-

miş reklam stratejilerinin uygulandığı görülmüştür. Ayrıca, ‘Tipeez.com’da toplumsal cinsiyete

göre tasarlanmış oyun içeriğinde ve haber başlıklarında Disney karakterlerinin yüceltildiği ve

tüketim söyleminin yeniden üretildiği tespit edilmiştir.

New media offering new opportunities to the market industry as a media for children has boosted the appetite of commercial companies that are expecting profit. Through the new media, a close relationship has been developed between the industrial market and children and young people in a way never seen before. Websites that claim to have been prepared for children and young people have begun to transform into media where firms advertise, and ensure brand recognition and brand familiarity. Thus, children are introduced to commercial culture from a young age and are directed to acquire new consumption practices. In this study, the videos, news titles, and images containing “advertising and publicity” elements in the website content of ‘Tipeez.com’, a popular children’s website, were analyzed with a critical perspective, using both content and discourse analysis method, in order to demonstrate the connection between the children’s websites and the commercial culture. In the study, the texts within the news, advertisement and game titles in the website were analyzed through ‘consumption culture’, ‘social gender’ and ‘Disneyfication’ themes. As a result of the study, the website ‘Tipeez.com’, which claims to be a place for children, has been observed to apply advertising strategies hidden in many areas, such as games, news and forums where children can participate interactively, along with direct marketing strategies such as publishing the logos and advertising banners of the companies. It has also been found that Disney characters have been promoted in the game contents and news headlines designed according to social gender in ‘Tipeez.com’, and the discourse of consumption has been reproduced.