EJER 2018, Antalya, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2018, ss.1797-1799, (Özet Bildiri)
Bu çalışma Erciyes Üniversitesi, Temel eğitim bölümü, 2.sınıf öğrencileriyle n= 76 müzik eğitimi dersinde yapılan aktif müzik
eğitimi yaklaşım ve yöntemlerinden özellikle elementer müzik ve hareket eğitimi uygulamalarını içermektedir. Çalışmaya
katılan öğrencilerin elementer müzik ve hareket eğitimi deneyimlerini nasıl içselleştirdikleri yani öğrendiklerini anlamak için bu
çalışma yapılmıştır. Türkiye’de genel müzik eğitimi öğretiminde izlenen yaklaşımın (blokflüt çalıp, müzik notalarını
ezberleme) yerine elementer müzik ve hareket eğitimi uygulamaları (konuşup, şarkı söyleyip, sözlerin ritmini tutup,
algılayarak, serbest ve kurallı oyunlar oynayarak (ses oyunları vb.) ve dans ederek) ile öğrencilerin deneyim kazanması
beklenmiştir. Araştırma verilerini elde etmek için yapılandırılmamış bir görüşme formu ve KOLB-3 testi uygulanmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre sınıfta “U” düzeninde, 4 şubeye bölünerek 20-25 kişiyle müzik eğitimi dersinin işlenmesi aktif
bir katılımla dersin deneyimlenmesini sağlamıştır. Bu derste konuşma, konuşmanın ritmi, sesler in, harflerin çıkışını
keşfettirecek çalışmaların yapılması faydalıdır. Dönem sonunda 1-2-4 ya da 6 kişiden oluşan gruplar oluşturarak tekerleme
ve sayışmacaları konu alan bir sunum ile öğrenciler elementer müzik ve hareket eğitimi uygulamalarını sınıf öğr etmenliği
dersinde nasıl uygulayabilecekleri konusunda yaparak ve uygulayarak bir deneyim elde etmişlerdir. Uygulamalarla hecelerin
ve kelimelerin ritmine bir yandan çalışılırken bir yandan da harflerin hecelerin süresinde, doğru vurgu ve tonlama ile çıkış ı
sağlanmıştır. Bu uygulamalarla aruz veznine benzediği için divan edebiyatındaki bir bilginin günümüzde Türk dili ve
edebiyatına aktarımını sağlayacak nitel veriler ortaya çıkmıştır. KOLB 3 testinden elde edilen verilere göre 76 kişilik öğrenci
grubunun 30’u ayrıştırma, 21’i özümseme, 15’i değiştirme ve 11’i yerleştirme çıkmıştır. Verilerden anlaşıldığı üzere 51
öğrenci soyut düşünme becerisine sahipken, 26 öğrenci somut düşünme becerisine sahiptir. 41 öğrenci aktif yaşantı yoluyla
öğrenirken 46 öğrenci gözlem yoluyla öğrenmektedir. Katılımcı öğrenciler aktif müzik eğitimi yaklaşım ve yöntemleri ile
öğrenme stillerini D. Kolb’ün geliştirdiği teste de belirttiği üzere deneyimleyerek öğrendiklerini belirtmişlerdir. Aktif müzik
eğitimi yaklaşım ve yöntemleri sayesinde gözlemci olan ya da aktif katılımı önemseyen öğrenciler çalışma sırasında bu
durumu anladıklarını ve bu durumlar arasında değişiklikler olduğunu belirtmişlerdir. Örneğin sadece öğrenirken gözlem
yapan bir öğrenci çalışma sonunda aktif katılımı tercih etmeye başlamıştır.