Aktif müzik eğitimi yaklaşım ve yöntemleri ile Deneyimsel Öğrenme Kuramı arasındaki akrabalık ilişkisi


Creative Commons License

Aycan K.

EJER 2018, Antalya, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2018, ss.1797-1799, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1797-1799
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma Erciyes Üniversitesi, Temel eğitim bölümü, 2.sınıf öğrencileriyle n= 76 müzik eğitimi dersinde yapılan aktif müzik 

eğitimi yaklaşım ve yöntemlerinden özellikle elementer müzik ve hareket eğitimi uygulamalarını içermektedir. Çalışmaya

katılan öğrencilerin elementer müzik ve hareket eğitimi deneyimlerini nasıl içselleştirdikleri yani öğrendiklerini anlamak için bu

çalışma yapılmıştır. Türkiye’de genel müzik eğitimi öğretiminde izlenen yaklaşımın (blokflüt çalıp, müzik notalarını

ezberleme) yerine elementer müzik ve hareket eğitimi uygulamaları (konuşup, şarkı söyleyip, sözlerin ritmini tutup,

algılayarak, serbest ve kurallı oyunlar oynayarak (ses oyunları vb.) ve dans ederek) ile öğrencilerin deneyim kazanması

beklenmiştir. Araştırma verilerini elde etmek için yapılandırılmamış bir görüşme formu ve KOLB-3 testi uygulanmıştır.

Araştırmanın sonuçlarına göre sınıfta “U” düzeninde, 4 şubeye bölünerek 20-25 kişiyle müzik eğitimi dersinin işlenmesi aktif

bir katılımla dersin deneyimlenmesini sağlamıştır. Bu derste konuşma, konuşmanın ritmi, sesler in, harflerin çıkışını

keşfettirecek çalışmaların yapılması faydalıdır. Dönem sonunda 1-2-4 ya da 6 kişiden oluşan gruplar oluşturarak tekerleme

ve sayışmacaları konu alan bir sunum ile öğrenciler elementer müzik ve hareket eğitimi uygulamalarını sınıf öğr etmenliği

dersinde nasıl uygulayabilecekleri konusunda yaparak ve uygulayarak bir deneyim elde etmişlerdir. Uygulamalarla hecelerin

ve kelimelerin ritmine bir yandan çalışılırken bir yandan da harflerin hecelerin süresinde, doğru vurgu ve tonlama ile çıkış ı

sağlanmıştır. Bu uygulamalarla aruz veznine benzediği için divan edebiyatındaki bir bilginin günümüzde Türk dili ve

edebiyatına aktarımını sağlayacak nitel veriler ortaya çıkmıştır. KOLB 3 testinden elde edilen verilere göre 76 kişilik öğrenci

grubunun 30’u ayrıştırma, 21’i özümseme, 15’i değiştirme ve 11’i yerleştirme çıkmıştır. Verilerden anlaşıldığı üzere 51

öğrenci soyut düşünme becerisine sahipken, 26 öğrenci somut düşünme becerisine sahiptir. 41 öğrenci aktif yaşantı yoluyla

öğrenirken 46 öğrenci gözlem yoluyla öğrenmektedir. Katılımcı öğrenciler aktif müzik eğitimi yaklaşım ve yöntemleri ile

öğrenme stillerini D. Kolb’ün geliştirdiği teste de belirttiği üzere deneyimleyerek öğrendiklerini belirtmişlerdir. Aktif müzik

eğitimi yaklaşım ve yöntemleri sayesinde gözlemci olan ya da aktif katılımı önemseyen öğrenciler çalışma sırasında bu

durumu anladıklarını ve bu durumlar arasında değişiklikler olduğunu belirtmişlerdir. Örneğin sadece öğrenirken gözlem

yapan bir öğrenci çalışma sonunda aktif katılımı tercih etmeye başlamıştır.