ARCENG III. INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, İstanbul, Türkiye, 1 - 02 Şubat 2025, ss.42-59, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışma fen bilimleri öğretmenlerinin STEM etkinlikleri esnasında çeşitli becerileri ölçme
gerekçelerini araştırmıştır. Çalışma, nitel araştırma yönteminin özelliklerine uygun olarak,
fenomenoloji desenini kullanmıştır. Yazarlar katılımcıları amaçlı örneklemenin bir türü olan
ölçüt ve maksimum çeşitlilik örneklemesine göre seçilmişlerdir. Araştırmanın çalışma grubunu
2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kayseri ve Niğde illerinde görev yapmakta olan ve fen
bilimleri dersinde STEM etkinliklerini uygulayan yedi fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır.
Yazarlar veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme kullanmışlardır. Görüşmeleri
birinci araştırmacı çevrimiçi olarak gerçekleştirmiştir. Birinci yazar ortalama 30 dakika süren
görüşmeleri katılımcılardan izin alarak ses kaydına almıştır. Yazarlar verilerin analizinde içerik
analizi kullanmışlardır. Birinci yazar ses kayıtlarını yazıya aktardıktan sonra her iki yazar ayrı
ayrı kategori, alt kategori ve kodlar oluşturmuş ve daha sonra bir araya gelerek fikir birliğine
varmışlardır. Yazarlar bulgular, STEM'de ölçülen becerilerin gerekçesi isimli kategori altında
oluşan yedi alt kategoride yazmışlardır. Çalışma sonucunda yazarlar öğretmenlerin STEM
etkinliklerinde bilişsel becerileri ölçtüklerini, diğer becerilerden ise bazılarını ölçebildiklerini
tespit etmişlerdir. Öğretmenlerin bilişsel becerileri ölçme gerekçelerinden birisi eğitim
programının bilişsel kazanımları ölçme önceliğinin olmasıdır. Öğretmenlerin problem çözme
becerilerini ölçme gerekçeleri arasında ise öğrencilerin bir probleme çözüm yolu bulma
stratejilerini belirlemek istemeleri yer almaktadır. Ayrıca, öğretmenler çeşitli ölçeklerle
öğrencilerinin duyuşsal becerilerini ölçebildikleri için bu becerileri ölçtüklerini
gerekçelendirmişlerdir. Benzer şekilde, öğretmenler 21. yüzyıl becerilerini ölçme gerekçeleri
arasında öğrencilerin yaratıcılık ve sorgulama becerilerini ölçmek istemeleri yer almaktadır.
İlave olarak, öğretmenler öğrencilerinin ürün tasarımı becerilerini belirlemek istedikleri için
psiko-motor becerileri ölçtüklerini belirttiler. Son olarak, öğretmenlerin bilimsel süreç
becerileri becerilerini ölçme gerekçeleri arasında bu deneylerin aşamalarını ölçmeyi sağlaması
ve tasarım odaklı becerilerini ölçme gerekçesi arasında ise öğrencinin oluşturduğu ürünü
ölçmeyi sağlaması vardır. Yazarlar, fen bilimleri öğretmenlerine ve öğretmen adaylarına
bilişsel becerilerin yanında diğer becerilerin ölçümüne daha fazla önem vermeleri gerektiğini
önermişlerdir.