REASONS BY SCIENCE TEACHERS IN ASSESSING SKILLS IN STEM EDUCATION


Varinlioğlu S., Bektaş O.

ARCENG III. INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, İstanbul, Türkiye, 1 - 02 Şubat 2025, ss.42-59, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.42-59
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma fen bilimleri öğretmenlerinin STEM etkinlikleri esnasında çeşitli becerileri ölçme

gerekçelerini araştırmıştır. Çalışma, nitel araştırma yönteminin özelliklerine uygun olarak,

fenomenoloji desenini kullanmıştır. Yazarlar katılımcıları amaçlı örneklemenin bir türü olan

ölçüt ve maksimum çeşitlilik örneklemesine göre seçilmişlerdir. Araştırmanın çalışma grubunu

2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kayseri ve Niğde illerinde görev yapmakta olan ve fen

bilimleri dersinde STEM etkinliklerini uygulayan yedi fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır.

Yazarlar veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme kullanmışlardır. Görüşmeleri

birinci araştırmacı çevrimiçi olarak gerçekleştirmiştir. Birinci yazar ortalama 30 dakika süren

görüşmeleri katılımcılardan izin alarak ses kaydına almıştır. Yazarlar verilerin analizinde içerik

analizi kullanmışlardır. Birinci yazar ses kayıtlarını yazıya aktardıktan sonra her iki yazar ayrı

ayrı kategori, alt kategori ve kodlar oluşturmuş ve daha sonra bir araya gelerek fikir birliğine

varmışlardır. Yazarlar bulgular, STEM'de ölçülen becerilerin gerekçesi isimli kategori altında

oluşan yedi alt kategoride yazmışlardır. Çalışma sonucunda yazarlar öğretmenlerin STEM

etkinliklerinde bilişsel becerileri ölçtüklerini, diğer becerilerden ise bazılarını ölçebildiklerini

tespit etmişlerdir. Öğretmenlerin bilişsel becerileri ölçme gerekçelerinden birisi eğitim

programının bilişsel kazanımları ölçme önceliğinin olmasıdır. Öğretmenlerin problem çözme

becerilerini ölçme gerekçeleri arasında ise öğrencilerin bir probleme çözüm yolu bulma

stratejilerini belirlemek istemeleri yer almaktadır. Ayrıca, öğretmenler çeşitli ölçeklerle

öğrencilerinin duyuşsal becerilerini ölçebildikleri için bu becerileri ölçtüklerini

gerekçelendirmişlerdir. Benzer şekilde, öğretmenler 21. yüzyıl becerilerini ölçme gerekçeleri

arasında öğrencilerin yaratıcılık ve sorgulama becerilerini ölçmek istemeleri yer almaktadır.

İlave olarak, öğretmenler öğrencilerinin ürün tasarımı becerilerini belirlemek istedikleri için

psiko-motor becerileri ölçtüklerini belirttiler. Son olarak, öğretmenlerin bilimsel süreç

becerileri becerilerini ölçme gerekçeleri arasında bu deneylerin aşamalarını ölçmeyi sağlaması

ve tasarım odaklı becerilerini ölçme gerekçesi arasında ise öğrencinin oluşturduğu ürünü

ölçmeyi sağlaması vardır. Yazarlar, fen bilimleri öğretmenlerine ve öğretmen adaylarına

bilişsel becerilerin yanında diğer becerilerin ölçümüne daha fazla önem vermeleri gerektiğini

önermişlerdir.