Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Okula Uyum Problemlerine İlişkin İdareci ve Öğretmen Görüşleri


Creative Commons License

Dur H., Öner G.

2. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2021, ss.448-449

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.448-449
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye bulunduğu coğrafya itibariyle birtakım jeopolitik avantajlara sahip olsa da bölgedeki devletlerin siyasi istikrarsızlıkları nedeniyle çeşitli sorunlarla da karşılaşabilmektedir. Suriye’de çıkan iç savaş nedeniyle Mart 2011’den itibaren Türkiye’ye yönelik gerçekleştirilen büyük bir göç dalgası buna örnek olarak gösterilebilir. Bu göçler neticesinde 2021 itibariyle yaklaşık 5 milyona ulaşmış durumdadır. Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (BMMYK) verilerine göre Türkiye dünya çapında en fazla mülteci ve sığınmacı barındıran ülkelerin başında gelmektedir. Bu mülteci ve sığınmacıların önemli bir bölümünü ise okul çağındaki çocuklar oluşturmaktadır. Son 10 yılda yabancı uyruklu ailelere ve öğrencilere yönelik çalışmalar gerçekleştirilse de hala bazı problemlerin devam ettiği görülmektedir. Bu kapsamda araştırmanın amacı okul idarecilerinin ve öğretmenlerin deneyimlerinden hareketle yabancı uyruklu öğrencilerin okula uyum problemlerine ve bu problemlere ilişkin çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji kullanılmıştır. Fenomenoloji çalışmalarının amacı, belirli bir fenomeni deneyimleyen bireylerin deneyimlerini anlamak ve anlamlandırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ortaokullarda görev yapmakta 17 öğretmen (4 Matematik, 4 Türkçe, 4 Fen ve 5 Sosyal Bilgiler öğretmeni) ile farklı okullarda idareci olarak görev yapan 7 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde ölçüt örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Katılımcılar yabancı uyruklu öğrencilerin bulunduğu okullar ve sınıflarda görev yapan öğretmenler arasından seçilmiştir. Araştırmada veri toplama tekniği bir olgu hakkında bireylerin deneyimlerini ve düşüncelerini anlamak için en kullanışlı veri toplama aracı olan görüşmelerden yararlanılmıştır. Görüşmeler öğretmenler ve idareciler için ayrı ayrı hazırlanan, açık uçlu sorulardan oluşan, iki yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler ses kaydı ile kayıt altına alınmış ve yazıya dökümü yapılarak analiz edilmiştir. Veriler nitel veri analiz tekniklerinden biri olan betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Bulgular bütüncül bir betimlemeyle yorumlanmış ve katılımcılardan edinilen doğrudan alıntılarla açıklanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin eğitim programlarının yabancı uyruklu öğrencilere uygun olmadığını düşündükleri, sınıf içi iletişimde yabancı uyruklu öğrencilerin sorun yaşadıklarını ve velileri sürece dahil edemedikleri tespit edilmiştir. Genel olarak yabancı uyruklu öğrencilerin yaşadıkları başlıca problemler dil, dışlanma, devamsızlık, ailevi ve maddi sorunlardır. Araştırmanın bulgularından hareketle yabancı uyruklu öğrencilerin okula uyum sürecine ilişkin öğretmenlere ve politika yapıcılara önerilerde bulunulmuştur. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B011902954 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.

Although Turkey has some geopolitical advantages in terms of its geography, it may face various problems due to the political instability of the states in the region. A large wave of migration to Turkey since March 2011 due to the civil war in Syria can be given as an example. As a result of these migrations, it has reached approximately 5 million by 2021. According to the data of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), Turkey is one of the countries with the highest number of refugees and asylum seekers worldwide. An important part of these refugees and asylum seekers is school-age children. Although studies have been carried out for foreign families and students in the last 10 years, it is seen that some problems continue. In this context, the research aims to reveal the school adjustment problems of foreign students and solution suggestions for these problems, based on the experiences of school administrators and teachers. Phenomenology, one of the qualitative research methods, was used in the research. Phenomenology studies aim to understand and make sense of the experiences of individuals who experience a particular phenomenon. The study group of the research consists of 17 teachers (4 Mathematics, 4 Turkish, 4 Science, and 5 Social Studies teachers) working in secondary schools affiliated to Kayseri Provincial Directorate of National Education and 7 teachers working as administrators in different schools. The criterion sampling method was used to determine the study group. Participants were selected from among teachers working in schools and classrooms with foreign students. In the research, interviews, which are the most useful data collection tool, were used to understand the experiences and thoughts of individuals about a phenomenon. Interviews were conducted through two semi-structured interview forms consisting of open-ended questions prepared separately for teachers and administrators. The interviews were recorded with audio recording and analyzed by transcribing. The data were analyzed with descriptive analysis, which is one of the qualitative data analysis techniques. The findings were interpreted with a holistic description and explained with direct quotations from the participants. As a result of the research, it was determined that the teachers thought that the education programs were not suitable for foreign students, foreign students had problems in in-class communication, and they could not involve their parents in the process. In general, the main problems experienced by foreign students are language, exclusion, absenteeism, family and financial problems. Based on the findings of the study, suggestions were made to teachers and policymakers regarding the adaptation process of foreign students to school. This study was supported by TUBITAK BIDEB with the application number 1919B011902954 within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program.